Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 864 ggr
klick
0

Hjälper att kastrera?

Min ena hane har blivit lite smått tokig. Han flyger på sina kompisar och en av dom är livrädd för honom. Ibland börjar han tokpiska med svansen om någon kommer nära, och ibland flyger han bara på dom. En av pojkarna har flera sår som jag är säker kommer från dummisen.
Just nu sitter han ensam, och jag överväger att kastrera honom.
Men jag undrar, hur ofta hjälper det, och hur extremt har det då varit innan?

Jagelskarfala
0

Min hanråtta Nogger blev väldigt aggressiv mot alla mina hanråttor men framför allt mot den äldsta. Det gick så illa att mina råttor fick riktiga köttsår och jag fick sy en av dem. Men jag kastrerade råttan och nu är han den lugnaste jag har, han har blivit en riktig knäråtta och är otroligt snäll.

Men att kastrera råttor är tydligen ett ganska svårt ingrepp så du får välja en veterinär som är riktigt duktig på det. Jag kastrerade min råtta på fågelkliniken i Hjärup, och det gick hur bra som helst.

Och som sagt, han har blivit min lugnaste råtta nu, men det är ju inte alltid att det hjälper. Jag tror att råttor kan vara ganska avundsjuka också. Jag var/är väldigt fäst vid min äldsta råtta, och det kan ha varit därför som Nogger blev så aggressiv mot just honom också.

Om han inte går ihop med hanarna kan han säkert gå ihop med någon hona också :)

Men tycker att du ska överväga kastrering både för de andra råttornas och den aggressiva råttans skull. Jag hade också en ung hane som var störst av alla mina råttor, så fort Nogger kom nära så frös han till is och skrek allt vad han kunde på hjälp. Så ska inte dina råttor behöva må, varken den arga eller de rädda :(

Jagelskarfala
0

En kastrering på fågelkliniken kostar 590 kronor förresten! :)

klick
0

Jag bor i Göteborg så det blir nog på Husdjurshälsan. 790 kostar det där.
Alltså om han inte går ihop med hanarna kommer han få sitta med honorna.
Om inte det funkar festar jag med en ny bebis.
Annars får det blir att han sitter ensam, för som du säger, mina pojkar ska inte behöva må dåligt. Håkan, den näst äldsta hanen, är livrädd för honom.
Men nu är det helt lugnt i buren, för Brallan sitter ensam.

Jagelskarfala
0

Aha okej, men det är värt att lägga lite pengar på att dem ska få må bra. Min Nogger går med min hona nu, och dem fungerar jättebra tillsammans. Och när han precis blivit kastrerad så rådde veterinären mig att sätta honom tillsammans med en bebis (hade en bebis på 5 veckor då) och dem fungerade jättebra ihop också.

Lycka till med honom och hoppas att det löser sig :)

Dramatik
0

#1 Gud vad lustigt! Jag har också en hane som heter Nogger som blev kastrerad på fågelkliniken för inte så länge sedan:P

Kan för övrigt säga till TS att det i mitt fall inte hjälpte. Han blev plötsligt dominant strax efter han fyllt 1 år.

Men jag tycker nog att du ska ge det ett försök, det kan ju fungera:) Sen blir de så himla mjuka i pälsen när hormonerna försvinner:)

Jagelskarfala
0

#5 Åh vad coolt! :D Min heter egentligen "Nougatsås" men han fick bli kallad Nogger istället. Jättebra namn tycker jag :D

Ja, pälsen blir inte alls lika sträv och grov, blir mer mjuk och len! :D Men fungerade det inte med honor heller? För min Nogger går med en liten hona nu och dem är som ett par :D

Dramatik
0

Jo alltså min Nogger skulle kanske kunnat gå med honor, men mina honor gillar inte honom så han får vara själv. Och det verkar som om han trivs bäst så också konstigt nog. Han har liksom valt att vara själv så då får jag respektera det, känns ju inte snällt att tvinga ihop honom med andra råttor när han visar tydligt att han inte vill.:)

Jagelskarfala
0

Ja, det finns ju faktiskt råttor som föredrar att vara ensamma också. Den korta tiden Nogger var ensam så hade vi honom med oss överallt och han verkade nästan trivas bättre med det än vad han gör nu när han går med andra, men nu när min kille ska få honom så kommer han att få vara ute massor igen! :)

Sedan har jag en gammal råtta, Joe, som är sjukt självständig, han vill bara vara med mig hela tiden, eller så vill han vara ensam. De andra råttorna verkar vara väldigt beroende av varandra och leker och kelar hela tiden, men Joe gör allting på sina egna villkor. Han är väldigt, väldigt självsäker. Han har jagat min katt och bitit min labrador, han är skittuff!! Nogger och Joe är mina knäråttor :)