Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 2323 ggr
Afrejd
0

Söker hane till avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Gammal bild på Phoebe)
Nu är det så att min planerade kull mellan Phoebe och Sebastian inte kommer bli av pågrund utav sebastians bakgrund. Nu söker jag en bra hane med stam till min fina Phoebe från Cosmonita. Lite kort fakta om Phoebe:

Namn: Flight of the bumblebee med tilltals namnet Phoebe
Född: 23 Maj 2010
Färg/teckning:  Coffe eubk
Örontyp: Toppörad
Pälstyp: Slät
Ögon: svarta
Vikt: 400 gram (15/10-10)

Personlighet: Hon är en busig, social, lätthanterad och fin tjej. Hon är mångas favorit. Min systers, min pojkväns och många av mina kompisars favorit. Ett litet charmtroll som kommer från Cosmonitas "klassiska stycken" kull. Hon har vart med om 2 st introduceringar och båda har gått hur fint och bra som helst. Hon är snäll mot alla råttor och anpassar sig snabbt. Än så länge är hon ganska ung och fortfarande ett riktigt busfrö. Aldrig haft en råtta som är så busig och har så mycket energi som hon har. Hon har ett fint häng och en fin teckning och man vill bara pussa på hennes mage när man ser den.

**Stam:
**Hennes föräldrar är Vinterstorm och Shirin och dom kan ni läsa mer och och se på cosmonitas hemsida: http://www.cosmonita.se/. Där ni även kan se hennes stam.

Mische
0

Får man fråga vad som var problemet med sebastian? Är mest nyfiken då jag som sagt är intresserad av en bebis undan Phoebe..

Afrejd
0

Det är mest att man inte vet så mkt om hans bakgrund. Och hans pappa och hans pappas bror dog i tidig ålder. Dom är köpta på blocket och man vet ingenting om dom =( Tyvär. Jag vill ha bra ungar som lever länge. Har även pratat med Zickan och hon avråder denna planering och hon har massa erfarenhet så lyssnar på henne. Men om jag hittar någon annan hane kommer de absolut att bli en kull :)

Mische
0

Låter bra det :) Tänker hålla koll på hur det går iaf.. :)

Dramatik
0

Var finns du?

Tycker även att du ska skriva vilka krav du har på hanen:)

Afrejd
0

Jag finns i västerås =)

Mina krav är att hanen ska ha bra stam, bra livslängd på släkten, Ingen dominans i släkten. hanen i sig ska helst va lugn då de kompletterar bra med min livliga tjej. Helst ingen roan. Han ska förståss vara snällEtt + i kanten är om han har någon fin och rolig teckning.

[Thiah]
0

Detta har inget med avel att göra men jösses amalia vilken söt bild du har på din lilla tjej. Superdupergullig.

Afrejd
0

Tackar =) Hon är super gullig

Terato
0

Afrejd, har du pratat med Cosmonitas? Jag tycker det hör till allmänt hyfs att kontakta uppfödaren om man vill avla på en råtta från dem. ;)

Hon kan säkert ha förslag på en hane också med tanke på att hon kan sin linje och vet vad man kan behöva komplettera med osv.. Hon kanske t.om. har en själv att låna ut!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Afrejd
0

Nej jag har inte parat henne än och blir inte förrän i januari och ja jag har pratat med cosmonita.

Afrejd
0

För er som är intresserade eller ev intresserade kan gärna adda min msn så jag kan hålla er uppdaterade lättare.

Afrejd_@hotmail.com

Afrejd
0

Ingen som har en fin hane med bra temperament och bra stam? (A)

Tramsa
0

Jag har Louis Vuitton från Mangomelons modekull som eventuellt skulle vara något. Jag vet dock inte hur resten av råttorna från den kullen blivit.. Kolla med henne.

SweGizmo
0

vad ligger det för problem i släkt osv??? ingen linje är felfri:) Om det ligger tex tumörer i hennes släkt kanske du ska ha extra höga krav på att hanen ifråga har lite sådant i sin släkt.

Min blogg: SweGizmo.se

Afrejd
0

har du stam på honom? Vet du något om hans bakgrund?

#13, pratar du om #12 nu eller?

SweGizmo
0

#14 nej, din hona.

Afrejd
0

Vad är det med min hona? förstod inte riktigt

SweGizmo
0

ja, vad har hon i släkten som kan vara mindre bra?? nu  et vi dem bra sakerna, men vad finns det för defekter?? ingen råttlinje är perfekt. Kan vara bra att veta om det tex ligger tumörer i släkten, då kanske man ska välja en hane som har så lite sådant som möjligt.

Afrejd
0

jaha du menade så :) jag kan skriva ner vad det finns för dåligheter och sen skicka. Vet iallfall att det finns dominans någonstans i släkten däför vill jag ha en hane som inte har mkt dominans i släkten.

Terato
0

Ja, håller med SweGizmo. Jag känner ju inte dig, Afreid och vet inte hur mycket du funderar över sånt här men brukar alltid slänga ut tanken för säkerhets skull. Man tränas liksom in i det här tänket och det är viktigt att ha folk att diskutera med. Jag diskuterar gärna! :D

Att fundera en extra gång på vad man kompenserar med är väldigt givande i avelssammanhang. Då ökar chansen att man får friska, trevliga avkommor. Det kan tyckas självklart att man vill ha en trevlig, frisk partner. Men för att lyfta avelsplaneringen ett steg högre bör man även utreda släkten och aktivt arbeta för att matcha på ett bra sätt.

Men redan genom att titta på individen kan vi hitta olika saker att matcha. T.ex. kan de vara dumt att para en allt för aktiv hona med en aktiv hane. Det finns vissa problem, t.ex. tuffhet och barbering, som tycks hänga ihop med ett aktivt beteende. Parar man aktiva råttor i flera generationer finns en risk att man förstärker dåliga bitar.

Feta, sävliga råttor kanske istället kan behöva en lite tunnare, aktiv partner.

Sen, som Swegizmo säger, har du även sjukdomshistoriken att ta hänsyn till. Hur mycket tumörer är normalt i en stamtavla? (de är tyvärr oerhört vanliga) Det kan man behöva diskutera. Eller så jämför man många stamtavlor och lär sig till slut hur det ser ut i råttsverige. Hur höga krav kan man ha? När är det läge att stänga en linje och när behöver man kompensera extra noga? Svåra avvägningar men som man bör fundera över.

Typ är också bra att ta hänsyn till. Om djuret har små ögon kanske man behöver titta på den biten. Det här handlar inte om utställningar ur min synvinkel utan om att skapa friska, hälsosamma individer. Dålig muskulatur, dålig storlek och assymetri kan vara såna saker. Jag har mycket att lära på den här punkten men brukar diskutera med andra för att höra vad de tycker och tänker. Ofta blir man lite hemmblind.

Vad jag menar är, var kritisk till din råtta! Man får se på råttan dels som ens älskling och kompis, dels som avelsråtta och då måste man lyfta blicken lite och se till även de negativa sidorna. Med rätt hane kan man kanske kompensera för negativa delar. Det är lättare att hitta rätt hane om man vet vad man letar efter! :)

Men vad är negativt och positivt? Man ska passa sig för att helt falla för de allmänt rådande attityderna kring det. Det är viktigt att kunna definiera för sig själv vad en bra råtta är och även motivera det för att få förtroende hos t.ex sina köpare.

Steg ett är att plocka fram stamtavlan, ringa uppfödaren och fråga om råtta för råtta i tavlan hur sjukdomshistoriken ser ut, hur gammal den blev, storlek, hur den fungerade i flock och om den var aktiv, framåt, blyg, snäll, hur den var i personligheten, liksom. Fråga om det finns dominans eller andra beteendeproblem. Du KOMMER få några negativa svar, ingen råtta är felfri. Men du får en uppfattning om hur mycket det är, hur långt bak det ligger, i vilken utbredning det är och vad du behöver kompensera med. Du får också koll på vilka bitar som är linjens starka sidor.

Det är iaf mitt tips!

teratos.r8or.se

Afrejd
0

Ja tack för tipset.

jag kommer välja ut hane noga. Kolla bara om de finns någon som vill avla vidare på sin hane sen därefter kan jag se vad som kompletterar bra med min hona. Men visst kan jag skriva ner här postivia och negativa saker. Har även pratat en del med uppfödaren. Jag förstår vad du menar med det du säger och jag kommer både välja hane NOGA och även mina köpare. Jag vet också att ingen linje är felfri. Vet allt som du skrev.

Terato
0

I see!

Vad bra att du redan har börjat funderat över det! :)

teratos.r8or.se

Afrejd
0

ja jag ska inte ta kullen förrän i december/januari så börjar leta hane redan nu för att jag verkligen ska hitta den rätta. :) Blir ev Zickans reise reise om jag inte hittar någon annan. Men någon där ute måste väl ha en hane att låna ut tycker man? :)

EmmaWq
0

#22 Men Zickans hane verkar ju superfin! Vilken himla fin rex :-D Det vore ju inte helt fel (skulle jättegärna vilja ha en rexad hane) ^^ Verkar även som att det kan bli otroligt fina skiftningar mellan de två!

Afrejd
0

aa men han har nyss blivit medicinerad för hon fick hem ett virus som alla henens råttor fick. Och om han måste bli medicinerad en gång till så kan det påverka ungarna. Så vi får se. Men ska leta vidare efter andra hanar. Reise är bara ett alternativ som skulle passa.

Terato
0

#22 Har träffat Reise, en väldigt charmig och fräsch kille! Han har gett bra innan också har jag för mig.

Och tjejen din är ju inte så gammal än så du hinner ju kika på andra möjliga partners också. Tycker absolut du gör rätt i att vidga dina vyer innan du bestämmer dig! :) Det ska man nog alltid göra.

Sen är det ju risker med sjukdomar och det också såklart, det ska man också ta in. Många uppfödare i Sverige har problem just nu.

teratos.r8or.se

Afrejd
0

Jo jag vet =/ aa han är jätte fin och fått fina ungar förut!! :) ska kolla vad som finns att välja på sen kommer jag välja den hanen som kompletterar Phoebe bäst. =)

Nej hon är fortfarande ung, därför jag ska vänta tills tidigast december.

Afrejd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nytagen bild på Phoebe idag. Ingen hane som skullle kunna tänka sig denna vackra tjej? :) Finns fler nya bilder på henne här

Marre89
0

Jag har en hane som jag gärna skulle vilja ta en kull på så småning om, men jag har inte pratat med uppfödaren än om det, vilket jag bör göra. Ang stamtava är det lite knixigt, jag kan förklara via Pm om du är intresserad. Men måste som sagt kolla med uppfödaren först då hon vet vad som ligger bakom. Han blir 1år i början av januari, han är blue agouti rex toppörad. Jätte mysig, inte världens bästa häng men underbart snäll.. man kan göra vad som hellst. Gillar att springa runt och upptäcka saker, men i buren är han en liten latmask :)

Vill inte lova något, men man kan ju alltid ge förslag :) Kommer även vara med på Lucia utställningen med honom, så finns chans att träffa honom då.

Afrejd
0

Ja hör med uppfödaren och så först. Kolla va som ligger bakom osv sen kan du pma mig :)

Marre89
0

okej då gör jag det :)

Afrejd
0

bra :) någon mer?

zickan
0

#23, 25 ja han är 2 nu snart och ännu toppen trim och bra i flocken. Även en kull efter sig på 4 som är riktigt goa. Varav jag tror två nu plockat cert. Syrran här och syrran som bor i finland.
Haft strul med ögonen till och från som varit väldigt rinniga och stora anledningen att jag medicinera han med. Men på stora pet så var det finska domare som tittade på honom.  De har haft liknande problem och då han kommer från finland så har jag lyssnat på deras råd.
Och ja de verkar ha haft rätt med. Att han är så  bra rexad men även lite långhårig i ansiktet. Håren runt ögonen har gått inåt och irriterat. Har plockat bort lite runt ögonen sedan den utställningen och det strulet med ögonen har slutat.
Men kan ännu inte våga konstantera att det är just det som var strulet. Men ser så ut.
Han är även den hanen som fick loss en hörntoa för över ett år sedan. Tippade ned så han och en annan hane hamna på ett trähus. Både skadade ryggen rejält. Hubba var död när vi kom in till vetten. Reise var helt förlamad. Men de hade små hopp om att han kunde bli bra. Så jag napp matade och tvättade honom under några veckor. Efter 3 månader var alla sviterna från smällen borta och i tripp topp form igen. Så han är en rejält kämpe.
Ende sak som hängde med efter den saken ett tag, var att han var så fäst vid mig. Sjukt matte kåt och visste inte var han skulle ta vägen när jag avisade honom för att gosa med en annan råtta. Men det gick över helt.

Går även sjukt mycket bakterier och skräp just nu.. Så jag bad Angelin att söka runt lite i första hand. Se till att ha lite fler alternativ. Men reise finns troligen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Afrejd
0

Ja zickan han är nog en riktig kämpe som varit med om det mesta!! Nästan så jag vill ta han utan att kolla efter andra. Men så måste ju släkten vara någorlunda bra vilket du och jag redan pratat om :) än så länge har jag inte hittat någon hane :/ Men hoppas att jag hittar någon som passar annars passar reise om han håller sig frisk och i liv tills december/januari vilket han borde göra :)

[lucke]
0

Bild på Reise?

Marre89
0

har pratat med uppfödaren och hon ska skicka över information till mig sen. hon har skrivit ihop en massa om föräldrar å så där..

Afrejd
0

#34 Zickan har säkert någon bild på honom

#35okej va bra ! :P

wintermynta
0

#36 Uppfödare är nog jag som inlägg 35 menar Skrattande
OM hanen inte skulle passa vilket han tempramentsmässigt gör så har jag en annan hane här hemma med dokumenterad bakgrund.
Har ägt hans mormorsmor och generationerna framåt på den sidan. Bakom mormorsfar är det dokumenterat minst sju generationer bakåt.
Även bakom pappan finns det viss dokumentation. Så jag kan adda dig.
Jag hade tänkt använda honom själv i avel men då jag ska lägga ner kan jag tänka mig att låna ut honom.

Afrejd
0

ja adda mig på msn afrejd_@hotmail.com