Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1466 ggr
Doll
0

handikappanpassad bur!

En av mina killar som närmar sig 2 år har fått en nervskada i höger bakfot och kan därför inte röra sig runt i buren som han har kunnat göra tidigare.
Var hos vet. igår med han och fick en spruta beviplex i förhoppningar om att han ska bli bättre.

Så nu blir det att göra buren handikappanpassad för killen min så han kan ta sig runt. Jag har några ideér själv, men det kan alltid vara kul och se om det finns någon annan som har några smarta tips. :)

minflock
0

Min ena bur är också handikappanpassad. Jag har hängt hängmattan nästan nere på botten. En bit upp för att tjejen som är i behov av en handikappanpassad bur ska få röra sig lite men inte behöva klättra ända upp.

Sedan är vattenflaskan satt längre ner och matskålen är inte så djup utan jag har tagit en låg skål till henne.

Lite ska hon behöva anstränga sig och röra på sig men jag hjälper till ändå.  Jag har heller inte mycket saker på botten så hon slipper klättra över massor saker. Det är istället högre upp till dem andra råttorna.

Nu handlade detta om buren men förutom detta ger jag henne massage varje dag. Samt så motioneras hon och får röra på sig en stund ute varje dag. Jag hjälper henne även att torka ögon och hålla sig ren. Hon tvättar sig själv men orkar inte allt. Dessutom tycker jag hon förtjänar lite extra omsorg och mest därför hjälper jag henne.

Doll
0

Jag har sänkt ett hyllplan där maten finns till minimum, slängde in lite fleece bitar undertill så är det som ett litet gömställe.
Han har inga problem med att stå upp så vattenflaskan kommer han åt.

Har en hängtunnel som jag har hängt lågt som han kan hoppa upp i.

Sen bytte jag ut toa-lätten med tidningspapper till fleece och tidningspapper som underlag.

Killarna bor i en furet tower och Dio har inga problem med att hoppa ned och upp genom hålet som finns. Har ett hyllplan precis nedanför hålet.

Mitt problem just nu är rören, jag får verkligen inte till det! Men får jag fnula lite här och spana in bilder på andras burar så kommer jag säkert på en lösning.

Massage låter som en riktigt bra idé och lär säkert uppskattas.

Släppte nyss in Dio för och se om han kunde ta sig upp och runt allt. Och det funkar fint i nuläget. Mycket knaster och ploppande med ögonen så jag tror det är godkänt hittills. :)

minflock
0

#2 Min gamla tjej bor i en halv furet bur. Jag har delat av en hel furet i två delar. Dem lugna och lite äldre har en del och dem yngre mer fartfyllda har andra halvan. Jag har rörn på botten åt min gamling. Om du har hyllplan i hörnen så brukar en tillhörande stege upp på hyllplanet vara enklare att klättra på än upp på gallret.

Du verkar ha fixat det riktigt mysigt!

Doll
0

Jag har fyra killar varav en, Hubert, är Dios bror. Så det känns lite väl att dela av buren. Dessutom så gillar dom att sova alla fyra tillsammans.
Dom små verkar ta det lugnare vid Dio nu, putsar han och pysslar.

Jo då, stege finns, men han har aldrig gillat att gå på den av någon anledning så jag ska försöka ta mig till ikea i veckan och se om jag hittar någon bra lösning.

Rörproblemet är löst, tänka sig vad saker kan lösa sig med lite buntband. :)
Dock kommer Dio bara åt ett av dom att sitta i. Han har en igloo av den större varianten som hus, sen har vi toalådan, och stegen tar rätt så mycket plats nu när hyllplanet sitter så lågt. Och som du sa så vill man ju ha lite yta så dom slipper klättra omkring.