Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1001 ggr
AnnaRamnemark
0

Märker era råttor av väderförändringar?

Jag tänkte på de, jag har märkt på mina råttor att när vädet ska ändras dagen efter så börjar dom bete sig lite annurlunda, lite extra bitiga, eller allmänt jobbiga typ är på ställen dom inte ska vara på elller lite mer rädda. Och mina råttor är lugna och keliga så jag märker ibland att dom är lite så skumma. Och de brukar alltid vara om de ska börja regna eller som i sommras när de skulle bli varmare.

Har ni märkt något sånt med era råttor??

Jag vet även när jag var yngre och hade kanin som sprang löst i trädgården (med uppsikt) men bara en liten stund innan de skulle börja regna så sprang den själv in till buren. Så tänkte man neee klart du ska vara ute så bär man ut henne sen märker man att de börjar regna. DOH!!

Djur är lite lustia i bland.

zickan
0

Största jag märker är vid sommar/vinter… Sommaren är oftast mer slöhet och mindre ätande. Dock kan det vända på nätterna när det är svalare. Dygns rytmen förändras lite från dag aktiva till tidig morgon aktivitet.
Vintern är det aktivt redan på eftermiddagarna och in på natten. Men morgon och förmiddag är det istället sömn. Äter även mer och mer aktivitet.
Ende gånger jag märker en större orolighet/bråkighet i flockarna är innan tid för oväder. Även vissa gånger vid fullmåne.
Speciellt innan åskväder. Då är det oroligheter på alla djuren. Fåglarna låter mer, illrarna är hyperaktiva, hund har svårt att koppla av och gnagnarna tjafsar och rör sig mer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.