Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1758 ggr
Birke
0

Aldrig zooråtta igen.

Om jag någonsin skaffar råttor igen blir det från en seriös uppfödare. Slog ihjäl min sista råtta igår, pga cancerknölar.

Har haft 4 råttor, alla från djuraffärer. Av dom två första jag köpte dog den ena rätt så ung, men mins inte av vad. Sjukdom eller liknande. Denna var också mycket osocial, hur mycket man än försökte. Den andra i paret var enögd. Den fick jag slå ihjäl pga cancerknölar.

I det andra paret jag köpte dog den ena helt plötsligt, ung, när den blev hängig av ngn anledning. Den andra var också osocial, och den fick flyga till himlen igår pga cancerknölar.

Alltså, 2 av 4 råttor fick cancer. Slump eller har det med att de kom från djuraffärer vars djur inte är framavlade, utan bara "producerade"? Jag tar inte chansen igen iaf.

dorkey
0

Hur slog du ihjäl råttan?

Jag lider med dig. Jag tänker aldrig införskaffa från djuraffärer när jag återupptar mitt "råtteri". Aldrig aldrig aldrig.

Birke
0

#1 Hur jag slog ihjäl henne har ingen utomstående med att göra för det är ingenting jag tänker starta en tråd om, men jag kan berätta att det gick snabbt.

Jinaum
0

Tråkig uppelvese med råttor, väldigt negativt och tråkigt må jag säga. Dock är ju inte uppfödare helt och hållet i sig ett säkert ess. Men man vet i alla fall vart råttorna kommer från och att de är uppföda för att vara sällskaps djur. Chansen är ju mindre där i alla fall

ps. jag tror att "slog ihjäl råttan" kan antas som väldigt brutalt. Avliva hade kanske varit ett snällare ord om man vill slippa frågor. Folk här är ju väldigt måna om djuren ^^

Birke
0

#3 Det här är inte en tråd för att märka ord. Om ni vill tolka det som brutalt så kan inte jag göra ngt åt det, men det är de ord jag väljer. Åter till ämnet.

Birke
0

Menar inte att vara otrevlig, men det är faktiskt ett känsligt ämne och den som nu vill ha en diskution om det får skapa en ny tråd eller pm:a mig.

[Jodine]
0

Jag har enbart (än så länge) bara haft zooråttor, och det har aldrig varit nåt problem med dom, de har varit friska, pigga och krya på alla sätt och vis, inga mentala störningar heller, förutom på en hona jag fick av misstag, hon blev gravid och klarade inte av att leva med en annan honråtta efteråt så hon bet ihjäl sin burkamrat. Men som sagt, för övrigt har jag haft tur. Men det är klart, eftersom jag vet att de kommer från djuraffärer khar jag lite extra koll på hur de utvecklas, beter sig och mår, men "min" djuraffäre är väldigt seriös så jag hoppas och tror att de kan sina saker och inte bara avlar fram råttor för att ha nåt att göra, de säljer inte ormar så de är inte uppfödning för sådana syften heller.

Jinaum
0

skiljer sig kanske från vilken affär de kommer må hända. Aldrig haft zoo råtter själv.

#4 säger det mest som kanske varning att folk kommer eller kan ifråga sätta när tråden får uppmärksamheten. Men nu har du sagt ifrån hur du vill hantera det så det slipper tas upp mer. Försöker bara främja forumet med att försöka undvika pajkastning m.m.

[oboybabe]
0

Har faktiskt en zoo affär som får råttor från en uppfödare :/ Vet inte hur seriös denna uppfödare är men har hört gott om bebbarna…

ajik
0

jag har köpt 4 råttor i djurbutik… två av dom dog i sjukdom. ska aldrig mer köpa ett djur på ''arken zoo''

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

Loovi
0

Ovannämnda djuraffär tar in sina råttor från en stor leverantör som heter I**zo (vet inte om man får namnge dom), vilket de allra flesta djuraffärer gör. Djuraffären jag jobbar i skulle ALDRIG ta råttor därifrån då de ALLTID är problem med dom. Jag jobbar själv i en av sveriges största djuraffärer och vi har turen att samarbeta med uppfödare och vi tar ALDRIG råttor därifrån. Mina råttor kommer allihopa från mitt jobb, mina tjejer har jag inte haft tillräckligt länge för att säga nått om men mina killar är det aldrig nått problem med :)

isafisa
0

Jag köper inga djur på djuraffär längre, har tyvärr bara dåliga erfarenheter av det. Känner mig tryggare när jag får se personen som fött upp djuret!

Terato
0

Tyvärr är det mycket tumörer hos uppfödarråttor med.

Men skillnaden när det gäller råttor med stam är att du kan t reda på om råttor i tidigare generationer har haft tumörer tidigt och på så sätt välja att köpa ungar ur kullar där det är bra tumörstatistik. Men tråkigt nog kommer du inte hitta någon råtta med tumörfri stamtavla. Så är det tyvärr. Jag letar febrilt efter så låg tumörfrekvens som möjligt eftersom min linje tyvärr har en del tumörer i en generation. Men det är svårt, ska jag säga.

Dock hade jag lite tur nu när jag sprang på Falurvens senaste kull. Finns regbevis bakom pappan och så vitt hon själv vet är det ovanligt låg tumörstatistik. De blir dessutom gamla på den sidan. Honan däremot är ett blankt kort.

Men man kan alltså hitta stammar med låg tumörstatistik utanför den etablisserade råttvärlden med. Var du än letar råttor så bör du kolla stam eller så långt det går, föräldrar, föräldrars syskon, tidigare generationer osv.

Det är så klart omöjligt om man köper en zooråtta. Men en privatuppfödare som bara tar nån kull ibland kan ha jättebra koll på råttorna bakom så man ska alltid fråga.

(och hoppas att uppfödaren är ärlig, såklart)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Luka
0

Arken måste inte köpa in från leverantören längre. Jag har en vän som jobbar på en Arken, och de är några som har motarbetat detta, att de varit tvugna att ta in från leverantören, på grund av den dåliga "kvalitet" som många av djuren är av. De har fått igenom att de ska få ta in djur från uppfödare istället, men detta är något som bestäms av varje enskild butik.