Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 3583 ggr
dreamoutloud
0

Att råttsäkra lägenheten

Hejsan,

Är hyffsatt ny här (läst mycket men aldrig postat) och har under längre tid planerat att skaffar råttor. Har haft hamstrar innan men aldrig en råtta förut, så har massa frågor men skall hålla mig till en i taget :P

Det jag undrar mest ju nu är hur väl ni har råttsäkrat era hus/rum/lägenheter. Är ju självklart medveten att detta behövs göras om jag skall skaffa djur. Men problemet är att jag har väldigt mycket sladdar här och var som jag inte tror går att gömma undan bra.

Har även en hålighet under mitt kylskåp som jag oroar mig väldigt mycket över plus att jag kommer ha dem i sovrummet där det går att krypa in under sängen. Vet att råttor inte är dumma men kan ändå inte låta bli att se framför mig råttor som kryper in i skrymslen och inte kommer ut igen eller biter sig igenom laddkablar.

Någon som har tips och bra råd över vad som är det viktigaste som behövs göras innan man släpper ut sötnosarna i lägenheten?

Har inte inköpt djur än men planerar för framtiden och hade vart väldigt tacksam för svar :)

mikeiko
0

Du behöver bara råttsäkra där de kommer att vara, låter du dem inte vara på golvet eller i specifika rum så behöver du inte ändra något där.

Mina tjejer föredrar soffan och sängen, och har egna papprör, kartonger, filtar och sängkläder de får bita på som jag lägger ut där åt dem :) De hoppar inte ner, och är inte alls intresserade av golvet då de inte gillar stora kala ytor.

Zakaraa
0

en smart sak är att även toa träma dom
det har iof ingenting med att råttsäkra rum att göra men det blir mycket trevligare för både dig och råttorna om du slipper städa hela lägenheten om de inte är tränade ^^

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

dreamoutloud
0

Tack för era svar!

Hade planerat att mest ha dem i min säng och runt buren. Dock bor jag i en etta så sovrum, vardagsrum och kök är i samma rum. Så skall jag råttsäkra måste jag råttsäkra hela lägenheten.

Har som sagt mest erfarenhet av hamstrar, vilka de kan bli ganska bra fart på om väl släpper ut dem.

Känner mest att jag inte vill riskera att man vänder bort blicken några sekunder för att man blir distraherad av blinkade lampor eller något och nästa stund har man två försvunna råttor som gnager på ledningar.

dreamoutloud
0

Vill inte heller behöva sätta dem i en sådandär hamsterboll. Tycker det känns så elakt men var tvungen att göra det mot min hamster då denna hade en förmåga att springa iväg och gömma sig eller kasta sig ner från bord.

Är självklart medveten om att det är skillnader på hamstrar och råttor. Talar bara utifrån mina egna erfarenheter.

mikeiko
0

Olika råttor är olika, vissa gillar att gnaga på ALLT, andra bara tyger, andra gnager inget alls. :) Jag har en rätt oral tjej så jag måste ta bort kuddar och täcken etc som jag är rädd om.

Hur många råttor handlar det om? Är det inte så många så räcker sängen att springa på, bara se till att du har papprör, kartonghus, filtar och annat som du kan flytta runt så de får använda sin upptäckarlusta!

EmmaWq
0

Mina älskar att springa runt bland mina kuddar (har fem stycken i sängen), och ligga och sussa under täcket :P De gillar min säng, sen är inte den så hög, så de klättrar upp och ner i den, har haft turen att inte få så gnagiga råttor, så de är nästan konstant på upptäcksfärd inne i mitt rum :-)

Ett tips är ju kanske att bara ha de i din säng till en början, och sedan när ni har lärt känna varandra, och de litar på dig ordentligt, så lär de nog inte direkt "rymma" från dig, så då borde det nog inte vara några större problem med att ha de lösa! Sedan finns det ju även skyddsrör till kablar att köpa på Ikea (?), som du kan ha på de mest "dyra" sladdarna som tv etc… Glad

Afrejd
0

Hamsterbollar o sånt får inte råttor springa i. Inte springhjul heller. Tänkte bara meddela det. jag har några hål de kan krypa in i som tex under kylskåpet där har jag proppat upp plastpåsar så dom inte kommer in. Sen brukar inte råttor springa och gömma sig då dom är sociala djur och inte som hamstrar. Dom brukar mest springa och utforsska och lukta sen om dom blir uttråkade (som mina blir efter ett tag) så hittar dom på hyss. Som att gnaga på sladdar, tapeter o liknande. Iallafall mina gör så ibland haha. Men ha dom i köket för där brukar man ha minst sladdar (Om du ska ha dom på golvet).

[MittNamn]
0

det kanske kan vara en idé att bara sätta 1-2 rämsor med silvertejp över glipor som tex under kylskåpet.. men gör det innan de vet att där finns ett utrymme där under annars så kommer de in där hur du än gör.. du kanske även kan silvertejpa fast sladdarna längs liter eller golv så de inte är lika intressanta som lösa sladdar…

(i love silvertejp)

dreamoutloud
0

Glipan är väldigt stor så tejp funkar tyvärr inte där :P men det med plastpåsar var en bra idé :)

Mitt problem med sladdar är mest att jag har dem i stort sett liggande i en stor tova men skall nog försöka rensa lite där. Och kan ju antagligen hålla koll eftersom alla sladdarna är på samma ställe och inte över hela lägenheten.

Sen är badrummet det enda rum jag har dörr in till (bor som sagt i en etta så "köket" är i samma rum som sovrummet och vardagsrummet) så i värsta fall får jag bara släppa ut dem i badrummet :P