Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 500 ggr
Mische
0

Mycoplasma - vågar man?

Jag har lite funderingar på det här med mycoplasma.

Det är en tjej i närheten där jag bor som jag har gemensamma vänner med som har 2 han råttor. Anledningen att jag träffat dom var för att jag fick höra att hon skulle skulle omplacera den ena. Det första jag reagerade på var väl egentligen på att hon hade dom i olika burar och att dom då ända var bröder. Dum som jag är så tänkte jag inte på att fråga om det pga att han sa att han varit "förkyld" men var var frisk igen och då hörde jag det omisskänliga ljudet av mycoplasma från hennes andra råtta. Då jag påpekade det sa hon att det bara var en "förkylning". Så jag frågade om den råtta hon skulle omplacera och fick veta att han låtit likadant när han var "förkyld". Han hade blivit friska av sig själv och inte låtit på ett tag. Vet tyvärr inte hur länge. Då mina flickor är friska och alltid varit det är jag livrädd för att utsätta dom för smittrisk, och jag vill även framöver utöka min nuvarande flock.

Visst är det så att man aldrig kan veta säkert om råttan är smitt bärande? Har jag rätt när jag tänker att det skulle vara en stor risk för mig att ta hem honom i samma lägenhet som mina flickor? Skulle ju gärna ta hem honom om det inte vore för att mycoplasman avskräcker mig då han är en stor fin hane som dock inte blivit så hanterad.. Han är för övrigt över året gamal.