Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 598 ggr
emmej
0

Hona som inte "tål" andra råttor?

Har en hona på snart 1 år här hemma och hon kan verkligen inte gå ihop med någon annan råtta!

Har testat med flera, även hennes systrar.. Men hon ger sig på alla och verkligen hugger dom!

Jag har introducerat dom för varandra ett tag innan ca 1 vecka, men i den nya neutrala buren dröjer det runt 5min sen är det slagsmål!

Mot mig har hon inte ens försökt att göra utfall eller bita. Sover gärna i knät eller i nacken och är hur underbar som helst!

Vad ska jag göra? Någon som har tips?

emmej
0

*Putt

Halloweencat
0

Hur länge har hon bott ensamm? och hur länge har du haft henne?

Hade själv en hona för ett par år sen som var runt året när ja fick henne som hade bott själv hela livet och inte tålde andra råttor blev slagsmål så fort dem va i buren och ute gick hur bra som helst.

Så hon fick bo i en egen bur brevid de andra honornsa bur i ett par veckor nån månad och när hon tillslut lugnat ner sig efter flytt och efter att ha lärt sig komunicera me de andra råttorna gick de tillslut men de tog lång tid.

Har även haft en annan hona som inte tyckte om nykomlingar i sin bur, men att vara ute och i en transportbur tillsammans gick hur bra som helst. Så när ja skulle introducera nya bebisar fick dem föst träffas ute flera ggr om dagen i nån vecka och sen fick dem bo i transportburen några dagar. och efter de gick de hur bra som helst att bo med dem i gamla buren.

och skulle de va så att hon absolut inte går ihop med några andra råttor så låt henne bo i en egen bur som står intill eller i närheten av de andra råttorna och pyssla extra mkt med henne.
Introductioner kan dock ta tid så ge dem mer tid ute tillsammans och ta gärna me dem till okända platser tillsammans så att dem tyr sig till varandra. :)