Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1881 ggr
[lucke]
0

Kastrera hona..?

I min ena råttbok står det att det kan vara bra att kastrera honråttor, för att minska risken för tumörer så att råttan får ett längre liv… Är detta något som görs mest utomlands? Är det ett bra eller dåligt sätt att förlänga råttans liv på? Min gammelråtta har ännu inte fått några tumörer men om det funkade skulle jag göra allt för att få ha henne kvar så länge som möjligt, då hon har ett så underbart sätt… Någon med egna erfarenheter av att kastrera honor?

OttoIsTheShit
0

tassavtryck :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[lucke]
0

Enligt författaren blir det efter kastrering endast 25% risk för tumörer mot 75% om honan är okastrerad. Sen är ju frågan om det är en riskfylld operation, att kastrera en äldre hona..?

Jespersen
0

När det gäller hund så minskar kastration bara risken för juvertumörer om den görs tidigt, innan tiken är två år. Frågan är ju om råttor har någon liknande gräns?

[lucke]
0
Edit: Nu blev det lite fel- endast 4 % av kastrerade honor får tumörer, mot 70% av icke kastrerade. Bäst är att kastrera mellan 3-6 månaders ålder, men kan göras senare. Allt enl författaren.

(fick inte bort fetstilen ovanObestämd)

cosmonita
0

Jag tror inte på kastrering av honråttor pga av framtida tumörer.

Dels för att ett ingrepp med sövning och operation i sig är en stor risk för en råtta. Sen för att det ju trots allt inte är så att de flesta honor får tumörer.

Vad gäller det för tumör? Hur ser det ut med din råttas släktingar, har många av dem fått den aktuella cancerformen?

gulzebra
0

Håller med cosmonita, för stor risk för att det ska vara värt det. När tumörerna väl dyker upp brukar de dessutom vara godartade, sitter bara i skinnet, går att operera bort… Hela det paketet. Det är rätt sällan tumörerna blir illa, iaf enligt min erfarenhet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram