Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1668 ggr
chade
0

konsekvenserna med att mata från händerna..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ju så att jag är ganska strikt med det här att mata råttorna från händerna. Vill galet gärna att dom bara får äta från en skål.. Åtminstone när dom är i buren. Där är det som viktigast för mig.

Men nu är det ju så att jag är borta en vecka i månaden och min mamma tar hand om mina pojkar under den tiden. Hon lyssnar ju inte alls på mig, hon matar mellan gallret och från händerna.. det har slutat med att dom nafsar i fingrarna så fort man stoppar in dom (inte hårt, dom kan ju lixom skillnaden på fingrar och mat), vilket jag tycker inte är så trevligt. är ju inte så kul att få ett nafs i fingrarna så fort man stoppar in handen i buren..

Men inatt hände något jag inte alls ville skulle hända.. Jag hade gråtit, kände för att trösta mig lite hos råttorna.. det slutade som det gjorde för att jag smakade/luktade salt.. Inte en så ''stor'' skråma. Men fy helvete vad det var nära mitt öga, och kan inte påstå att ögonlocket är speciellt tjockt.. så det blev ju ett rejält sår för att vara ett sånt ställe..

Vet inte om det kan vara för att det faktiskt smakade och luktade som ''mat'', eller om det är för att mamma tjuvmatat dom som hon gjort. Men jag tror på det sista.. Dom har inte så stor respekt över vad dom hugger i och har inte så stor koll på vad dom faktiskt stoppar i munnen.. 

Ville bara visa hur konsekvenserna kan bli av att mata råttorna från händer hur som helst, och kanske får någon liten själ här ute att tänka så att det inte slutar såhär, eller på något värre sätt än såhär.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

chade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

apache
0

Vad läskigt :/ Vilken tur att du hann stänga ögat!

Jag har alltid haft som regel att tvätta händerna innan jag hanterar råttorna. Jag tvättar i princip alltid med samma tvålsort, en tvål vars lukt de inte ska kunna assocciera till mat. Det har funkat ganska bra för mig iallafall.

[Aremea]
0

Jag har alltid handmatat mina råttor och det har hänt att jag stuckit till dem genom gallret också. En sund råtta med bra mentalitet vet skillnad på matte och mat.

Beklagar din olycka:(

Dramatik
0

Vilken tur att du hann stänga ögat, det ser rätt djupt ut med tanke på var det är:S

Men jag vet inte om du kan skylla på att de trodde det var mat. Jag har alltid matat mina råttor från händerna och ibland får de mat genom gallret också. Jag kan ändå stoppa in mina fingrar genom gallret hur som helst och de hugger aldrig. Som #3 säger så vet en sund råtta med bra mentalitet skillnad mellan människa och mat:)

Sen tror jag att tårar för råttor är precis som saliv, de är helt tosiga i det och antagligen högg råttan för att den ville ha dina tårar. Råttor är ju egoister och ska ta "maten" så fort som möjligt och springa iväg med så att inte någon annan tar den.

chade
0

#4 jo hade det vart någon annan stans hade jag ju inte blivit lika hetsig över det hela. Jäklar vad rädd jag var i början. Trodde han bitit hål rakt igenom hela ögonlocket först.

Jag vet ju inte riktigt vad som riktig flög i honom. han har aldrig gjort något sånt innan, bara något tjuvnyp i fingrarna. men det har ju aldrig vart så att han bitit hål, utan ska ju vara där och se efter om det är mat så ingen annan får det. Alla råttor jag haft har gjort så förutom Min sam som tvärr gått bort nu. Men han blev uppväxt med att aldrig få mat från fingrarna, han nafsade inte något. så det är väl antagligen därför jag tror som jag gör..

Men ja jag vet inte, han är väl bara en psykråtta då som har en förkärlek till human flesh..