För gammal att ta ungar på?
Jag har börjat gå i avels-tankar nu, och först tänkte jag på den yngsta, Heidi. Men hon måste växa på sig lite till innan jag kan ta en kull på henne. Samma sak med Iris (som är två dagar äldre än Heidi).
Så kom jag att tänka på Obi. Hon är väldigt livlig och ska ränna runt hela tiden. Älskar att hälsa på människor och djur, översocialt matvrak (hon äter allt hon blir bjuden på ^^). Alltså en helt underbar tjej.
Men - jag vet inte när hon är född, inget om hennes bakgrund eller liknande. När min mor ringde förra ägarna och tingade på henne så sa dom att hon var 1½ år, och när vi hämtade henne sa dom att hon var 7 månader. Jag vet ju inte vad jag ska tro på heller.
Jag har haft henne sedan början av december -06, och hon har inte lugnat ner sig någonting på den tiden.
Så nu ber jag er om hjälp - hur ska jag göra? Ska jag ta en kull på Obi, eller ska jag låta bli det?
Risken finns ju att jag står där utan min gosråtta..

Tycker att du absolut inte ska ta ungar på henne, hon har ju inte ens känd bakrund, och du vet inte ens när hon är född!

Jag tycker inte att du bör avla på djur utan känd bakgrund. Särkilt inte om du inte är väldigt erfaren av avel. Om du vill bli uppfödare så läs på mycket om avel, sjukdomar, genetik mm så att du kan mycket om det. Ta sedan kontakt med en uppfödare (gärna en registrerad) som kanske kan hjälpa dig med frågor och kanske kan bli som en "mentor" när du tar din första kull. Om man har för bråttom och inte hinner få tillräckligt med kunskap innan man börjar avla så är det lätt att det går väldigt fel.
riskera framför allt inte din råttas liv genom att riskera att hon är för gammal nu när du inte vet hennes ålder. jag hade en hona i höstas som trots att hon var yngre inte kunde klämma ut sina bebisar. Det var inte roligt alls.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/