Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 992 ggr
Jinaum
0

Japp då var bestämt.. men..?

Ja precis som tråden heter. NU är det bestämt. På tisdag nästa vecka ska min Deadly kastreras så hans tyrrani slutar. Det är tråkigt att se de andra rädda för honom när han fått redig fnatt eller att Raggamuffin trycker i huset eller ser ut som hej kom å hjälp mig.

Så hoppas man det löser det här bur problemet.

MEN nu då till min undran, för jag litar inte så mycket på attveterinärerna säger allt, vad gäller efteråt?

Alltså. Ska han sitta ensam ett tag för sårets skull. I alla fall till en början kan jag tänka mig så groggyheten går ur han?

Eller ska han sitta tills hormonerna gått ur kroppen eller vad?

Något man bör tänka på eller ha koll efter. Varnings signaler, ev problem och hur man hanterar dem eller behandlar dem.

Jag ska egentligeen iväg på träning vid 17-22 ca och undrar om jag kan åka då eller om jag borde stanna hemma och hålla koll på honom eller så? På veterinärstationen sa de att han nog skulle vara såpass groggy att han nog inte vaknade ordentligt förens efter det ändå. Men vad gäller?

Har ju aldrig kastrerat en råtta då jag inte haft råttor så  himlans länge… 2 år nu i oktober efter min födelsedag här. Så jag har bara behövt avliva en i övrigt mest haft problem med nysningar å så. Men inte annat direkt. Så jag uppskattar att få lite ledlinjer för vad som gäller efter hans kastrering.

Dramatik
0

Jag tycker nog att du ska sätta honom själv iaf tills såret har läkt. Sen kan du testa att sätta ihop honom med den andra. Men tänk på att det tar 4-6 veckor innan hormonerna försvinner, likaså spermier om du tänkt ha honom med en hona.

Sen får du vara beredd på att det inte är säkert att kastreringen hjälper, så se till att ha en reservplan.

Jag kastrerade en hane för snart 6 veckor sedan och det har då inte hjälpt än. Han är lika hemsk som innan. Inte ens flickorna vill han vara med, vilket jag hade trott att han ville. Så som sagt se till att ha en reservplan så att inte din andra också blir ensam.

I övrigt så är det som sagt sjukbur, och se till att det är rent i buren så det inte blir infektioner i såret. Se till så att han kommer igång att äta och dricka så snart som möjligt och så. Såret bör vara hyfsat läkt på 1 vecka, råttor läker otroligt fort:)

Jinaum
0

Deadlys problem är att han är överdominant och biter de andra. Inga allvarliga som så men det är en hel del småsår. Så han kstreras ju för att han ska lugna ned sig.

Min tur är ju att jag har 3 råttor. Så ingen blir ju ensam förutom den som kastreras.

Dock är det ju det. Vad man gör om det inte fungerar för det funkar ju inte med en råtta som terrar de andra. Då är frågan. Ensam råtta eller att flytta eller att avliva. Avliva känns inte som ett alternativ. Han är ju jätte go och så, pussig som attans men det är just hans överdominans i buren som är ett problem. Så vi får se vad som sker efteråt. Bara vänta och se om han lugnar ned sig. Annars får jag ta itu med det då.

Dramatik
0

Okej, det är ju bra att ingen inte de andra blir ensamma om det inte skulle funka:)

Omplacera eller behålla som ensamråtta tycker jag blir alternativen om han inte kan bo med de andra igen:)