Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1964 ggr
Rwawr
0

skurit upp benet, hjäälp!

Min ena råtthane har ett stort jack mellan låret och kroppen. asså.. svårt att förklara, har panik. Han har på något sätt skurit upp jättestort. Vet inte hur det hände hörde bara skrik och tog direkt fram just honom och såg såret. Nu sitter han i en annan bur ensam. 
Vet inte vad jag ska göra! hjälp!

MangoMelon
0

Andas, ta det lugnt och kolla läget.

Blöder han? Verkar han slö eller apatisk? Har han ont när du tar i honom? Hur stort är såret, i cm? Kan du se köttet/senor/fettvävnad?
Exakt var sitter såret?

Han har antagligen blivit attackerad av en annan råtta. Detta hände mig för ungefär ett år sedan, jag hörde ett skrik från buren och tog upp Royal, som då blivit huggen i magen precis ovanför baklåret. Man kunde se tarmar som hängde ut, åkte fort som fan till vetten eftersom han var alldeles slapp i hela kroppen.. Han gick tyvärr inte att rädda..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

SweGizmo
0

0_0 My god…

Kan tarmarna ramla ut av ett råttbett…. Haha, nu kommer jag ju bli jätte nojjig om mina råttor skulle börja småbråka i buren o_0' he..

Anyway, back to subjekt… Kan du ta en bild på såret??

Min blogg: SweGizmo.se

MangoMelon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ja tyvärr så kan de det.. Jag trodde aldrig heller att nåt sånt skulle kunna hända, men tyvärr så hände det. Såret var inte ens alls så stort, med pappersraka kanter, som ett skärsår från en riktigt vass kniv lixom.. Tror att råttan som huggit hade siktat mot pungen, de gör väl så? Anyway så kunde vetten inte sy ihop honom eftersom tarmen var skadad, råttan hade dött en långsam och smärtsam död av att baciller från tarmarna kom ut i kroppen. :(

Bifogar en bild, varning för MYCKET stark bild. TS, ser såret ut sådär så åk in till vetten för allt vad du är värd!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Rwawr
0

#1 : han var pigg och helt vanlig typ! 
han blödde inte och blöder inte nu heller. Och har inte blödit, det har typ kommit var fläckar vad jag kan se. han bryr sig inte när man tar i honom heller. Man såg in, vet inte om det var benet/muskeln men något såg man. Såret är kanske..2-3 cm långt. precis i vecket mellan kroppen och låret eller hur man ska förklara.

ringde vetten och hon sa att jag skulle försöka sätta bandage och en krage, men lyckades inte med något av de eftersom han slingrade sig ur och sprang iväg.

Rwawr
0

#2: Tror inte jag kan det. nu på morgonen har det typ…. inte försvunnit för det är där, men typ satts ihop av sig själv? är så himla dålig på att förklara :(
Tänkte rensa såret lite med alsollösning, går det?

Rwawr
0

#3: inte alls liknande sår. Inge blod  och inget som kommer ut liksom.. Har fått veta av vänner som har råttor, att jag kanske borde vänta och se med tanke på att han är så pigg och inte alls verkar ha ont. 
och såret är oxå som du sa, som gjort med kniv liksom…. kan råttor göra sånna sår? tänkte om han på något rätt lyckats.. ja jag vet inte. skära sig någonstans. men då vet jag heller inte vart. Usch :/ Särade iaf på alla hanar så nu sitter alla i varsin bur. Över dagen när jag är på jobbet.

[crazykitty]
0

Det kan inte ha varit en varböld som spruckit då?

Min ena kille som fick det hade en stor grop sen där bölden hade varit men det växte ihop jättefint efter bara någon dag.

[lucke]
0

#6 Känn försiktigt på tänderna i överkäken, så förstår du att de kan göra nästan rakbladsvassa sår- tänderna är ju som skär, riktigt vassa… Som tur är har råttor bra läkkött, så förhoppningsvis blir din råtta helt återställd. Alltid bra att hålla rent sår förstås. Hoppas det ordnar sig!

Rwawr
0

#7 Jo men bölder syns väl ändå? 

#8 Jo har fått känna på tänderna ett par ggr, haha, så visst kan det vara att de bitit. Kan vara att de försökte "kastrera" honom men missade?
Hoppas oxå, han är fortfarande pigg och helt som vanligt. Och såret sitter fortfarande ihop om man säger så.
men jag tänkte, är det bäst att "tvätta" med vatten eller typ alsollösning eller? :)

ScarletMajesty
0

min pojke fick ett sånt sår också som inte blödde, men var långt och det såg ut som du beskriver det du har…, han blev biten. jag åkte in akut och han fick sju stygn.

Cis-j
0

Åk in till veterinär så de kan titta på såret och gör rent med koksaltläsning. Koka upp en liter vatten med en matsked salt och ta en bommullspad och dutta försiktigt på såret. Hoppas han blir bra igen! :)

[lucke]
0

#9 Usch, jag vet inte om tanken vara att kastrera honom…

Bölder syns innan ja…

klick
0

Min hon fick ett sådant som din verkar fått.
Jag gjorde rent med koksalt och satte henne i bur utan klättermöjligheter eller spån som kunde komma in i såret, och efter ett par dagar var hon helt läkt

wintermynta
0

Det låter som han slitzat upp vid ljumsken. Vanligt förekommande skada på hanar. Dels kan det bero på att dom fastnat på nåt i buren, tex om man har gem eller nån vass kant. Det kan också bero på att hanarna lekt lite för hårdhänt. Det ser ofta mycket värre än vad det är just för att skinnet är så tunt på insidan av låret/ljumsken.
Råttor har extremt bra läkekött och en sån skada brukar läka över dagen.
Är såret större än 2x2 cm då behöver det oftast sy annars läker det ihop av sig själv.
Ha pojkarna under uppsikt närmsta tiden och försök sätt ihop dom så fort du har möjlighet för att undvika ännu mer konflikter dom sinsemellan. Märker du att nån mer blir skadad så får du ta beslut då hur du ska göra. Det behöver som sagt inte vara någon som varit dum. Känn igenom buren försäkerhetsskull och ta bort gem samt säkerhetsnålar. Bäst är att sätta upp saker med buntband.

Rwawr
0

#14: Ja jumsken heter det! nu när du säger det. Och asså det har läkt och jag har tvättat och hållit rent och buren är oxå helt ren och sådär. Och han verkar bara bli piggare. Eller han har alltid varit pigg men ja.. nu reagerar han diirekt när man är i närheten. 

men tänkte, han var ensam innan de två kom. De kom för ett par dagar sedan. Men han var inte ensam mer än.. 1-1,5 månad (?) plus minus. Och ja de var ganska mycket bråk och han pep heeela tiden. Sedan lugnade de ner sig och efter det kom sår historian liksom. Så då flyttade jag alla hanar till separata burar. och ska gå igenom den "nya" buren nu för säkerhets skull. Men nu när såret kommit (aldrig hänt tidigare)  så blir man lite rädd, kommer springa in och ut 25 ggr i timmen…. men det är sånt man får ta, i guess?

wintermynta
0

# 15 Hans tillstånd kan bero på både smärta samt chock över händelsen. Men dom brukar återhämta sig helt.
När det gäller råttspråk så börjar dom tappa redan efter två veckor och hanar är känsligare än honor.
Du kan få rätt mycket problem om ingen av hanarna är en stabil flockledare. Då behöver dom göra upp och fastställa rangordningen, vilket kan ta tid och vara påfrestande såväl för dig som för råttan. Det du kan göra är att ha koll men inte flytta ihop och flytta isär dom. Då kommer dom aldrig få en chans att reda ut rangordningen. Självklart bör du sära på dom om blodvite uppstår annars får du ha is i magen och inte ta ut råttorna så fort nån piper. Prata heller inte med dom och bara notera att dom mår bra. Annars är det lätt hänt att situationen upplevs som ännu farligare. Sen är det så också att det kan vara jobbigt för din kille att komma in om dom tidigare pojkarna suttit ihop redan. Så ha is i magen och vänta. Det kan ta upp till en månad innan dom är klara.

Rwawr
0

#16 : Men kan jag låta dem vara isär tills såret är läkt iaf? 
annars hinner de andra två antagligen bli "klara" med rangordningen och sen kommer han och stör liksom? Om du förstår.
Satte ihop de två tidigare idag och de ända de gjorde var att bråka och pipa…