Stronghold dosering?
Jag har nu hämtat stronghold på apoteket till mina djur. Har läst lite olika om hur man doserar här. Endel tycker att en droppe i nacken räcker. Mina instruktioner jag fick var. en droppe/50 g djur i tre dar sen ska det upprepas efter två veckor. Vad e det som gäller igentligen? Ska jag gå efter vettens instruktioner eller erfarna råttmänniskor?
Jag har även köpt virkon till burarna o inredningen. Ska jag använda det både nu och om två veckor igen i så fall?
Jag skulle köra vettens rekomendation, faktiskt :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Tre dagar!? Har jag aldrig hört talas om.. Det måste bli dyrt.
Du behöver inte alls virkona buren om du ger stronghold. Och en droppe per 50g i TRE dagar låter sjukt onödigt.
Om det inte är ett väldigt kraftigt angrepp så brukar en droppe per råtta EN GÅNG funka! 

Mvh Stephanie 

det här går inte ihop alls. en liten tub räckte till 4 råttor. jag har 3 tuber och en gp och möss som oxå ska behandlas:S

Jag har hört den doseringen du fått förrut men jag har ingen aning om var den kommer ifrån egentligen. I vilket fall så har alla mina råttor alltid blivit friska och jag har doserat med en droppe i nacken en gång, därför ser jag ingen anledning att överdosera även om Stronghold är ganska säkert för just överdosering.
Överallt i fass står det att Stroghold är en engångbehandling.
Tydligen ska styrkan vara 60 mg/ml och den rekommenderade dosen är minst 6 mg/kg. Så en råtta på 500 gram bör ha ca 3 mg vilket borde vara 0.05 ml och då ska en tub räcka till 5 råttor. Eller jag vet inte, det är för tidigt för mig att verka vara smart. 
På tok för tidigt för mig med men jag håller med *Girlie* Och tycker att hon är smart.
Personligen tror jag att veterinärer inte förstår konceptet engångsbehandling… Att en dosering skulle kunna göra dom obetydliga…
Jag har kört på doseringen en droppe per råtta, har alltid funkat. Virkon behövs inte och det är smärtfritt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ofan för vetten tyckte att jag skulle rengöra burarna med nåt oxå. har kört igenom råttburarna med virkon. svettigt o blött på balkongen :P Det lär ju ta bort all lukt och en storrengöring var endå behövlig så jag tar och skrubbar resten av burarna på balkongen med när jag endå håller på.
Tänkte ta mössen lite senare när det e kväll o behandla o rengöra på samma gång. Voljären o gp råttan tar jag i morron om det går att göra så utan att smittan går runt ett varv till innan dess.
Eftersom stronghold fortsätter verka under en längre tid, så dödar det även ohyra som hamnar på råttan senare. Så de som finns i buren och i omgivningen dör antingen för att de hamnar på ett djur med stronghold, eller så dör de för att de inte har något värddjur att leva av. Det är därför det inte är nödvändigt att skrubba buren, eftersom de dör ändå.

Mvh Stephanie 

På fass står det: "Plasmakoncentrationen av selamectin upprätthålls under lång tid och nedbrytningen sker långsamt vilket medför tillräcklig koncentration av selamectin för att tillgodose effekt under hela perioden mellan doseringstillfällena (30 dygn)."
Så som Stephanie säger så verkar det en lägre tid och på så sätt sanerar råttan själv buren från ohyra. Är det väldigt ett stort angrepp har jag fått höra att man kan ge 2 gånger med ett mellanrum av 30 dagar, men hittills har det inte varit nödvändigt för mig i alla fall.
min ena hona e de som har symtom, hon e rex så jag såg det inte med en gång så det har hunnit sprida sig endel. hon har 5 små märken på ena sidan av halsen och en större på andra sidan. Känner mig dum att jag inte sett det tidigare för nu när jag vet om det ser jag det från andra sidan rummet. Första gången trodde jag det var rivsår hon hade så jag har inte tänkt på det så mycket. Jag har ju sett att hon kliat sig o kollat efter löss men antagit att jag bara va nojjig.
När jag jämfört med andras doseringar tyckte jag att jag fått en hög dos. Jag fblev ordnerad att applicera 1 tub (rosa, 0,25 ml) stronghold per råtta.
Stronghold har testats med över 10ggr högre dos än rekommenderat, utan att biverkningar har observerats. (källa: fass djurläkemedeln)
Så du behöver nog inte oroa dig för överdosering. :)
Men när det gäller rävskabb då?? Har fått det på mina djur, hunden blivit smittad utifrån som sen smittat råttorna här hemma. Har just fått den dosen till våra djur, 1 droppe per 50g kroppsvikt. Rävskabb angriper ju alla varmblodiga varelser (ja, även oss om man har otur). Men min sambo säger samma sak tycker dosen är för hög, är den det?? Någon som har erfarenhet av rävskabb??

Var det inte du och din kompis som offentligt beskyllde Malinmalin för att ha sålt råttor med skabb till dig?!
Och nu visar det sig att det kom från din hund???
Jag tror du är skyldig ngn en STOR URSÄKT!
All smutskastning om skabb från henne helt i onödan bara för att du inte kunde kolla upp ordentligt var de kom ifrån, utan tog för givet att de kom från henne bara för att ngn köpt råtta med parasiter??? shit asså..
Snacka om att känna sig oskydligt anklagad..

#12 Tror inte stronghold hjälper mot rävskabb, har veterinären verkligen sagt det? Tror bara sebacil fungerar.
Jag var hos vetten i morse. Fick stronghold med 1droppe på de unga djuren. Kommer inte ihåg vad han sa ang vikten. Men en stor vuxen skulle ha 3-4 droppar.
Endast en gång skulle man behandla. Men om det är kvar om en vecka så skulle man göra om det hela.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#13 Jag har inte anklagat Mmalin, henne har jag haft kontakt med hela tiden, skrev till henne o sa att jag hade fått skabb på mina djur men det kom utifrån, från räv till hund. Skrev till henne för att lugna henne, så hon inte trodde jag anklagade henne för något.
Jag litar på Mmalin, hennes djur har jag alldrig haft några problem med. Ville oxå ha råd ifrån henne hur jag skulle göra, och eftersom hon själv har hundar varna om det är en smitta över ett stort område. (hon bor ju inte så långt ifrån oss) Här finns nu iallafall smitta, en sjuk räv springer omkring o sprider skabb i ett stort område, så nu måste kommunen gripa in, med möjlig avskjutning på vilda sjuka djur.
#14 Jo, stronghold ska ta rävskabb oxå… det var dosen jag var fundersam över, men nu ser man ju att de flesta har fått det ordinerat.

Stronghold är starka saker. (Läs på förpackningen.)
En droppe i nacken och det brukar räcka eftersom det finns kvar såpass länge att det tar kål på nästa generation som föds också.

om man läser på den här sidan så tår det om stronghold=) av nån anledning kan jag inte länka ordentligt så ni får kopiera=)
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/MonographyPage____120.aspx
Qui dormit, non peccat

Klickbar länk.. =)
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/MonographyPage____120.aspx

#13 Lugna ner sig lite 5 hekto? =) Behöver inte fortsätta onödiga diskussioner om vem som sagt vad och den och den är dumma, alla börjar mer eller mindre vara överrens här inne nu om att vi ska låta bli sånt där? =) *vill att stämningen ska lätta upp*
Ursprungsfrågan: Jag hade också blivit ordinerad en viss mängd på mina råttor förra året, tyckte det lät lite väl mycket så alla fick en droppe i nacken och allt försvann och behövde inte använda andra doseringn ens. =)
Men använd en droppe på alla och försvinner det inte så kan du alltid använda dig av en andra behandling? =)
Drar fram en lite gammal tråd^^
Ni som använt stronghold i tråden, ni skrubbade alltså inte burarna?
Själv har jag fått ordinerat 2 droppar på hanarna och 1 droppe på honorna.
Räcker alltså en droppe till hanarna också eller ska jag köra på två som vetten sa?
vad är virkona
?
#23: Syftar du på vircon? Det är ett receptfritt desinfektionsmedel som är bra att skrubba burarna med om man vill få bort virus och bakterier.
# aa jag tror det :P, okej tack :)

#22 Nej jag skrubbade inte buren, tvättade tyginredningen dock men det skulle jag ju ha gjort ändå=) En droppe räcker på hanarna oxå, funkade fint på mina. Vänta 14 dagar o om du ser något så ge dem en till droppe=)
Qui dormit, non peccat
Att "virkona" är alltså ett påhittat verb för att städa sin bur med vircon
Att virkona buren i samband med att man använt stronhold vid ett ohyresangrepp är inte nödvändigt, då stronghold verkar under en längre tid. Alltså dör all ohyra på djuren, plus att den ohyra som finns i buren dör av att inte ha någon värd.

Mvh Stephanie 

oj här hittade ni min gamla tråd 
Strongholden tog rävskabben fint! Råttorna blev friskare snabbare än hunden, redan efter första dosen! Men de fick en dos till för säkerhets skull…
Nej, behövde inte sanera några burar, men de (burarna) fick karantänas eftersom de kunde föra smittan vidare till andra djur om jag ex hade ställt ut dem på balkongen. (fick smittan i samband med burbyten..)
#26 ok, va bra då vet jag, har redan dock gett hanarna två droppar, men men det är ju inte farligt iaf.
Burarna ska ändå städas idag så dom får det rent iaf. ^^
#28 japp, sökfunktionen är bra när den väl fungerar. ;)
Jag har en fråga bara, eller några. Jag hade varit bort reste lite mer än två veckor och´kommer hem, och jag trodde min ena hade några "rivsår" när jag åke men jag kommer hem och det såg mycket värre ut, så gick nyss igenom hela råttan och tyckte mig finna något typ av parasit. Så har några frågor i förväg när jag ska rringa ill vetten i morgon.
Vad kostar stronghold ca?
Räcker en "tub" till två hanar?
Ska jag åka upp med dem till vetten, eller räcker det att jag ringer?
kan det smitta till människor/hundar??
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#31 Hmm mins inte riktigt vad det kostade, men c:a 100-200kr.
Paketet som du köper från apoteket innehåller 3 tuber så det räcker garanterat. Om du har fler råttor så ska alla behandlas även om dom andra kanske intehar symptom.
Du måste låta en veterinär undersöka en av dom, förslagsvis den som är mest drabbad. Så kan du uupge hur många råttor du har för att få tillräckligt så det räcker till alla.
Nej, är det skabb eller löss dom har så kan det inte det. Lössen/skabben är art specifika och kan bara ge sig på råttor och möss.
HUr lång tid tar de tills man märker att stronghold ger värkan?? Har fått Detta till mina råttor som fått löss, antagligen från mina nya råttor. Och en kliar sig satan. Vill ju gärna att de ska sluta för hon börjar klia väldigt aggresivt och hårt nu.
Skulle fråga något mer men glömde… kommer la sen.
Sällsynt att det inte är borta inom en vecka från första behandlingen. Beror lite vad det är. Är man osäker så behandlar man igen efter en vecka. Men en behandling ska hålla i sig under upp mot en månad och det tar död på allt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
När min råtta fick skabb och hade sår runt nos och bakom öronen så försvann allting bara efter ca 4dagar efter att jag behandlat med stronghold. Skorpor allt va borta :D
Jag behandlade med strong hold för kanske 4-5 veckor sedan och då var det 1 droppe i nacken/råtta och det skulle upprepas 3 veckor senare.
Jag skulle även städa buren med desinfektionsmedel för att inte ohuran skulle sitta kvar i buren.
Det är gjort nu och de har ingen ohyra längre, den docering du fick känns Väldigt felaktig.. Strong hold är ju väldigt starkt
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okey jag hoppades på ett dygn eller någotm tycker så synd om henne.
Hör gör ni när ni ska sätta stonghold i nacken på dom, För de vart ju inte de lättaste precis. Jag fick använda alla 3 pimpetter för jag såg inget som kom. Hoppas alla fick bara, för alla luktade sånt sedan iaf.
Jag tog hjälp av ett par extra händer.
Pappa höll råttan/råttorna medans jag fixade undan pälsen och droppade mellan håren
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning