Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 835 ggr
Breathplay
0

Avliva eller rädda?

En råtta jag har, har en stor tumör, och den börjar bli så stor nu att något måste göras. Hon verkar inte störas av den, men den är verkligen för stor. Den släpar i marken när hon går. Den sitter mellan hennes framben ungefär.

Har kollat runt här på kliniker i Helsingborg och ingen verkar operera råttor. Någon som vet någon klinik i Hbg?

Vet att det finns Fågelkliniken som ska vara mycket bra, men det är väldigt dyrt. Blir ungefär 3000kr allt som allt. Och hur säkert är det att råttan överlever? Någon som opererat där tidigare?

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, hon är ju frisk och pigg annars. Dock så rosslar hennes syster rätt mycket ibland. Så vad ska jag, avliva eller operera?

Råttan är snart 1½ år, och kommer från en uppfödare.

Isabella Ekelund

Anvariel
0

Jag tycker du ska operera om du bara känner att du har råd med det! Jag har opererat två av mina tösar - en vid ett års ålder och en vid 1½ år. Båda gångerna gick det jättebra! Även stora tumörer har lyckats bra att ta bort men naturligtvis finns det större risker ju större tumören är. Nojas tumör var ca 1x2,5 cm stor. Den hade växt sjukt snabbt. Det finns dock de som opererat råttor som haft JÄTTESTORA tumörer och det ändå gått bra.

Det jag märkt är att råttor återhämtar sig otroligt snabbt efter operationen. Åtminstone mina två. En dag efter operationen springer de runt som om ingenting har hänt (fast man kan ju försöka få dem att ta det lugnt i en vecka ungefär - sjukbur är att rekommendera). Och snabbt läker såret också (åtminstone enligt min erfarenhet).

3000 kronor låter jättedyrt. Jag betalade 1500 resp. 1800 för mina operationer. Men det beror ju lite på var i landet man bor också.

Dramatik
0

Jag har opererat min hona när hon var 1½ år på fågelkliniken. Hennes tumör var ganska stor 2x5 cm cirka. Hon var frisk i övrigt och allt gick jättebra. Cecilia är ju jätteduktig så jag tycker nog att du ska boka en tid för att se om det går att operera:)

Jag håller med om att det är dyrt, men jag lovar att det är värt det:) Min tjejs operation gick på 2350 kr+ besöksavgift eftersom jag var där en gång innan för ett utlåtande och det kostade 475. Dyrt, men som sagt värt det. Min tjej lever fortfarande och blir 2 nästa månad:) Hon har inte fått tillbaka någon tumör heller och hon klarade operationen strålande.

Hon var till och med galet pigg så fort hon kom hem. Nej, ge din tös en chans säger jag. Det är värt det, även om det är dyrt:)

Breathplay
0

Okej, men hur stor risk är det att tumören kommer tillbaka? Är det vanligt?

Någon som kanske vet någon veterinär som opererar råttor där det inte är så dyrt, i närheten av helsingborg/malmö?

#2 Mins tumör är nog också sådär 5-6cm bred, måste man komma dit på besöksavgift först eller kan man bara boka tid för operation direkt?

Eftersom jag är student så har jag ju inte egentligen så mycket pengar, därför jag sparat en tid nu för jag antog att jag förr eller senare måste operera henne. Och jag har inte körkort heller så måste ju ta tåget till Fågelkliniken då.. ligger det nära stationen?

Isabella Ekelund

Anvariel
0

#3 Inga av mina tösars tumörer har kommit tillbaka. Men jag antar att de KAN komma tillbaka. Vet inte. Det där var ju en stor tumör men det är svårt att säga om chanserna är större att den kommer tillbaka då. Jag vet inte. Har hört lite olika saker angående det där. Beror ju säkert mycket på hur den sitter fast och var. I och med att den är så stor så tror jag nog att de vill att du kommer dit en sväng innan för att de ska kunna se om de vill åta sig att operera den eller inte. Men jag vet inte - du får fråga. Jag opererade Saphira utan att vara på besök innan - inte till den kliniken som opererade i alla fall.

Dramatik
0

Som Cecilia sa till mig så lever råttor oftast inte tillräckligt länge för att hinna få tillbaka juvertumörer. Men visst förekommer det, spec. om veterinären inte lyckas få bort all dålig vävnad. Som sagt så är det snart ett halvår sedan jag opererade bort tumören på min tjej och än har iaf inte hon fått tillbaka något:)

Jag tror att du ska dit för ett besök för det är svårt för henne att säga över telefon om hon kan operera eller inte, men du kan boka besök så att du kan lämna kvar råttan om operation är möjligt:) Och var inte orolig ska jag väl passa på att säga, råttor klarar narkos mycket bättre än vad folk verkar tro. Är råttan bara frisk i övrigt så är risken att den dör under narkos faktiskt ganska liten.

Tyvärr så finns det inte mycket råttkunniga veterinärer här nere, utan vill man få sin råtta opererad och vill att det ska vara bra så får man punga ut med de pengarna Cecilia tar. Jag är också student så jag vet att det svider jäkligt mycket i plånboken, men har man skaffat råttor får man vara beredd på att ge dem den vård de behöver. Eller ja, det gäller alla djur tycker jag. Tyvärr är veterinärvård dyrt…

Fågelkliniken ligger väl ca 100-150 meter ifrån där tåget stannar, så det ligger väldigt bra till även för de som saknar körkort:)