Rexad eller Barbering?
Precis nyligen upptäckte jag att en av tjejerna som jag är fodervärd åt saknade päls runt ögat och på kinden. Jag tog direkt ut henne för att kolla och hin är alldeles slät där pälsen skulle vara..
Nu är min fråga, beror detta på att hon är rex eller kan det vara så att det finns en barberare i flocken?
När jag fick dem, 3st, så var de äldsta ca 1 respektive 2 år kala på lite olika ställen (alla 3 är rexade) en saknade päls på ryggslut vilket troligtvis berodde på ohyra som blivit behandlad och den andra saknade päls i ansiktet precis mitt på och lite på sidorna (precis som råttan på bilden) det trodde jag berodde på att hon var rexad, den sistnämndas päls har inte vuxit ut ännu vilken den andra som saknade päls på ryggen har.
Om en av dem är barberare, kan jag göra någonting åt detta?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tippar på att någon råtta barberat henne eftersom även om rexar kan ha gles päls så ser det inte ut som på bilden.
Då var det som jag misstänkte då, tror även jag vet vem av dem det är.
Kan man göra någonting åt det så de inte barberar?

Shit vad trist, ser ut som barbering, ja. Vilka bor i den buren? Vem ar/var kal pa kinden? Vem ar/var kal pa rumpan? Vem tror du har gjort det? De med kala ytor pa kinden kan du ju rakna bort, de kan ju inte barbera sig sjalva dar. Men rumpan kan de barbera sjalv. Aktivering/berikning och en trygg tillvaro brukar vara det enda som fungerar. Undvik omstallningar/introduktioner osv. Man kan ta ner beteendet lite men man brukar inte kunna ta bort det helt.
Älskar mina stora små vänner..
På bilden är det Cassie, yngst i flocken (född maj iår)
Epona ca 2 år är kal mitt i ansiktet och lite som Cassie
Lilla Hjärtat är hon som jag misstänker är barberaren, hon är kal på rumpan, dock blev det bättre efter att de behandlades mot ohyra men all päls har inte kommit tillbaka på henne ännu
Lilla Hjärtat och Epona kommer inte introduceras med några andra råttor, Cassie däremot kommer så småningom få flytta ihop med mina

Hmm, ja, jag misstänkte förstås också Hjärtat. Vet att hennes mamma är stressig av sig, hon bet ju ihjäl alla Hjärtats syskon, bland annat. Så där finns förstås både genetiska och miljömässiga förutsättningar för att utveckla beteendestörningar, tyvärr. Tror det finns bakåt där också. Sen bröt det förmodligen ut för Hjärtat i flytten pga. stressen och miljöbytet.
Men tråkigt är det..
Det låter klokt!
Älskar mina stora små vänner..