Hur ge Baytril lättast?
Har nu äntligen fått ut Baytril av vetten, har skrivit om problemet hos mina damer i annan tråd.
Man fick med ett par små plastsprutor att sputa in 0,1 ml 2 ggr/dag, och problemet är att de vill vill vill inte! Vetten sa att jag måste använda sprutan, att man inte skulle blanda i mat eller liknande…
Men de ormar och korvar sig och piper och biter på sprutan som förstås smakar hemskt illa :( Har försökt flera gånger, men det mesta hamnar bara i pälsen runt munnen.
Ni som haft Baytrilkur - hur har ni gjort?

Man får vara elak, ett rejält grepp upp med munnen, ner med sprutan långt och spruta ut det rakt i gommen.
När djuren behöver medicin kan man inte "fjanta" utan får vara "elak" och bara göra det.
Lycka till.
Jag sätter mig i soffan eller på en stol, tar råttan i ett stadigt tag med ena handen och lägger den på rygg i "skarven" som blir när man sitter med benen ihop, du kanske vet var jag menar?
Trycker ner råttan mot benen så den hålls på plats, och så kör jag in sprutan i mungipan och trycker ut lite i gången så de hinner svälja också, man kan lägga ner sprutan och pilla lite på munnen så brukar de börja smaska. Så fortsätter jag tills hela dosen gått in. Sen att se till så de inte spottar ut det.
Lycka till!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Har den svårt att svälja så tar man lite i taget. Sedan kan man dra hela handen rakt ned över magen lite snäll. Samt massera halsen lite samtidigt som man trycker smått nedåt men ej hårt.
Har man större problem att få i råttan medicinen så kan man blanda ut det med lite vatten sedan i med gröt pulver. Ta ut råttan på soffan eller i egen bur tills den ätit upp den lilla gröt plätten.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag brukar också blanda ut baytrilen faktiskt.. Men det är väl bättre om man kan ge det direkt.
Det man ska tänka på är dock att inte blanda med mat som innehåller mycket kalcium. Man ska också tänka på att de inte ska äta kalciumrik mat två timmar före eller efter medicineringen om man vill att det ska vara effektivt.
Kolla här: http://www7.slv.se/Naringssok/ om du vill veta vilka sorters mat som innehåller mycket kalcium, du kan t.ex. jämföra med standardmjölk.
Älskar mina stora små vänner..

Vetrinärerna jag har varit till har sagt att det är helt ok att blanda baytril med ngt råttan tycker är gott, men vissa antiobiokor får biverkningar/fungerar inte om man blandar det med sånt som innehåller mjölprotein. Så jag brukar smälta en liten klick vaniljglass från Tofuline.
Sjukt irriterande att veterinärer inte kan hålla sig till samma råd!
Bra tips med veganglass! Det LÄR de ju kasta sig över :D

vegan och vegan XD syrran är mjölkallergiker så hon äter de :P och tydligen så älskar mina flickor det oxå ^^ de brukar få det ibland. Ett bra tips är att vänja dem vid glassen först, men om du har baytril nu så give it a try :P annars: testa med allt dina råttor tycker om att slicka i sig.
Vad sa du för att få BAytril, och behövde du betala något för nytt besök?

Är man registrerad får man en viss rabatt om den djurklinit man går till har detta "erbjudande". Annars så, nytt besök får jag betala och baytril får jag betala för, om det inte är refill och jag behöver ytterst lite till. Fast sen har jag vart hos vetrinären ofta också ^^;
#8 Jag ringde och sa att jag varit där tidigare och att inget jag gjort hjälpt, och att jag nu ville ha något på recept till dem. Lite övertalning blev det, för vetten sa att det är vanligt att Baytril hjälper ett tag, men att "vad det än är" kommer tillbaka sen. Men jag sa att jag ändå vill testa.
Fick som ett provrör med lock för tre honor, kostade bara 88 kr!

sen kan man testa en antibiotika som heter Vibranord, beroende på vad det är man ska behandla. Är dock inte 100% insatt i mediciner etc. Beroende på sjukdom kan den komma tillbaka senare, och måste behandlas igen eller om man måste göra andra behandlingar.
Så ingen kostnad utöver medicinen? Hämtade du ut den hos vetten eller på ett apotek?
Nope, betalade bara för medicinen! Vetten frågade om jag ville ha recept eller hämta direkt hos honom, så jag hämtade hos honom.
Det lät ju bra- berätta gärna sen om kuren hjälpte! Ska du medicinera alla eller bara hon med symptom?
Absolut! Kommer hålla på i minst 10 dagar, ska medicinera alla eftersom de alla har ögonporyforin så jag tror att de har samma grej men att det yttrar sig olika på olika råttor. Den som längst tid inte hade några symptom alls har nu både lite nysningar och ögonporyforin.
Oki… Har ju några nysare här, men två som aldrig någonsin haft något kladd vid ögonen… Hoppas kuren ger effekt, och du slipper lägga ut mer pengar
Ja verkligen! Och att det inte bara ger tillfällig bättring som vetten varnade för. Vill ju ha friska och fina rådisar, plus att jag skulle vilja skaffa fler, men att jag vill vänta tills de jag har nu är friska…
Lämnar ett litet avtryck.
Hoppas du blir av med det här nu!
#18 Tack, hoppas jag med! Vet inte om jag inbillar mig, men jag tyckte att det var skillnad på dem redan idag!
Jag blandade baytrilet med blåbärssoppa, det var en hit :D
:-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.