Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4455 ggr
zickan
0

Svans skada,tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just tagit emot två tjejer som ägaren satte ut i garaget. Vet inte om de bott i den bur de kom i, men de kom i en bur nästan för liten till hamster.
Både har ohyra och är behandlade. Men ena tjejen har en svans skada som ser lite illa ut. Någon som har en aning vad som kan ha hänt henne och tips på vad jag kan göra?

Smörja in, låta vara/hålla rent  och låta det läka eller in och amputera bort den?
Funderade om det kunde vara en kylskada eller klämskada. Resten av svansen ser riktigt bra ut.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

OttoIsTheShit
0

Jag är inte riktigt säker men tyckte ja såg något liknande någon annanstans .. nåt veterinär program eller nåt, men vad jag minns kunde det vara klämskada och att den delen har dött? Är absolut inte säker

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[iurochskur]
0

Jag skulle tro att den delen av svansen har dött och då måste den tas bort, det vill säga amputeras.

[Devo]
0

Jag har en tös som lyckades att klämma svansen ordentligt så att en tredjedel av svansen vart avskalad.

Ringde till veterinären för råd.

Rådet vi fick var att låta det vara om det inte börjar att lukta och se infekterat ut.

Skadan skrumpnade ihop och vart mindre och mindre. Idag har hon en kortare svans men den har läkt jättefint.

Trodde verkligen att svansen skulle behöva amputeras.

Kashii
0

Det där ser inte bra ut, jag skulle råda att ta med råttan till vetrinären. Amputera kan vara en idé, råttor klarar sig utan en del av svansen och lär sig fort att leva utan den delen.

Hittade en annan tråd här där en medlem förklarade om klämskada på en annan råtta:

"Om hon har klämt av svansen så kommer den att skrumpna och till sist lossna om du har tur, ibland får man ta en sväng till veterinären och klippa av den lilla bit som finns. Ha koll bara så att den inte börjar lukta illa, infektioner sprider sig lätt uppåt. Skulle det ske så är det bums till vetten för medecin och vård." (citat från hus-musen)

Tycker den beskrivningen låter som bilden. Men jag råder fortfarande att du tar med dig råttan till vetrinären.

mikeiko
0

Blir så ledsen på alla själlösa människor som finns i den här världen :(

Jag tycker att det ser ut som en köldskada eller "röta", eftersom det är mörkare och ser nästan ut att ha ruttnat längst ner. Vet att det här kan hända på öronen på katter som är hemlösa om vintrarna.

Luktar det illa? Är det torrt eller blött på svanstippen?

Kashii
0

själlös tycker jag inte att jag är, letade runt och hittade den andra tråden, men att gå till vet. och undersöka varesig det är köldskada eller klämskada ska man ju göra för att se att det inte är ngn fara eller om man behöver medicin till sitt husdjur.

[lucke]
0

Tror inte hon menade dig, utan de som lämnade råttorna i garaget…

mikeiko
0

#6 o.O

Det var inte till dig…då hade jag skrivit #4 innan….

Katrin82
0

Aj aj aj! Påminner om hur min leguan såg ut efter en klämskada, då torkade den ju bara och lossnade. Kan tänka mig att det gäller samma för råttor. Att så länge det inte börjar lukta eller blir en infektion så kommer stumpen nog att lossna av..

pebb
0

Min första råtta fick en klämskada för många år sedan och svanstippen blev svart och lossnade sedan, hon verkade inte ha ont av det (förutom precis när det hände givetvis).

zickan
0

Ja jag är också inne på köldskada. Men svårt att säga.  Haft på leguan och råtta innan. Men det är så sjukt länge sedan nu.

Ringde till bagarmossens jourtel i går. De bad mig avvakta 1-2 veckor. Se om det går av sig själv.
Skulle åka in genast om det luktade illa, rodnade, hon såg ut att ha ont eller förvärrades.
Har lite metacam kvar hemma ifall hon verkar få för ont. Vet inte hur fort de kan ta in henne isf.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.