Råtthjälpen söker jourhem
Nu är det sommar och en våga av råttor behöver hjälp. Många har redan inkommit och de flesta jourhem verkar överfulla.
Fått samtal från polisen i dag om ca 7-10 råttor som hittades i minimala burar under dålig sköttsel och foder. De har veterinär besiktats av polis och kommer hem till mig i morgon.
Detta fenomen verkar inte vara ovanligt just nu.
Har du möjlighet att sprida ut info blad om råtthjälpen, vara jourhem eller på nått sätt hjälpa till?`
Kontakta oss på ratthjalpen.se :-D
All hjälp tas tacksamt emot.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
är det svårt att bli jourhem?
zickan: en direkt fråga..
vet du om det finns 2 tjejer, unga!! som behöver ett hem akut.. Dom behöver inte vara systrar!
(inte jourhem utan ett riktigt hem)?
mvh Emma
Var finns de någonstans?
Uppdelat i landskap!
Dessa finns i västerås. Alexandra(lancia) har fått in massa tjejer i sitt jourhem(norrköping)
Veronica(verra) har ett par halv gamla i strängnäs.
Åldern och utseende, kön etc vet jag inte ännu. Dessa kommer i morgon runt 10 snåret.
Det man gör som jourhem: Ta hand om råttorna som sina egna. Ge dom mat, vatten, husrum på ett bra sätt. Man kan säga till om man endast kan ta hanar eller honor samt antal man max vill ta in. Även bra om man meddelar på vad man klarar av att ta hand om. Typ rädda, ensam/dominans, medicin behov etc.
Kontaktpersonerna som fixar med avtalen och går igenom så jourhemmen verkar okej. Gärna myndig. Men minderårig fungerar det med. Hänger mycket på kunskap/individ/föräldrars översyn.
Skulle man av någon bra anledning inte kunna fortsätta hjälpa till som jourhem. Säger man till sin kontaktperson, vilket är att den personen försöker hitta andra jourhem som kan ta över råttorna om man har några på plats då.
Vilket det kan ta från några minuter till någon vecka att styra upp. Och man bör tänka på att känna efter innan så man kan ta hand om kanske två råttor tills de hittar permanent hem. Så de slipper att flytta runt.
Många jourhem betalar vård ur egen ficka. Men pengarna som kommer in till råtthjälpen för sålda råttor, medlemskap/stödmedlem och kanske försäljning av ev tbh som kanske skänkts till föreningen. Kan man skicka in kvittot och återfå det man lagt ut. Typ ohyremeddel eller något.
Men detta ska tas med kontaktpersonen om det inte är akut och kontaktperson inte kan nås.
Kontaktpersonen är den som fixar med alla papper, överlåtningar, vad som få tas in(om ej extrema akut fall där kontakt personer ej kan nås) och besvarar frågor och aggerar stöd till jourhemmet.
Jag tror även att det till och från kan behövas akuthem. Kanske någon som inte orkar/råd att hjälpa till som jourhem. Men som kanske kan ta någon råtta från en dag eller nån vecka tills det hittas ett jourhem som kan ta in dom eller hittas en ev transport till dit det finns ett ledigt jourhem.
skulle kunna bli, men har bara en bur, med mina töser i. så de blir lite svårt (:
#6 den biten är sällan svår löst :-D. finns ett par burar som är skänkta till råtthjälpen. även många av oss som har burar vi kan skicka med så länge dom behövs. Eller någon annan som kan tänka sig att stödja råtthjälpen med att låna ut en bur.
Jag försöker övertala min mamma om att vi skulle kunna bli Akuthem (tyvärr inte jourhem) men hon är svårövertalad. Såg att det inte fanns något jourhem i gävleborg så jag hoppas att jag kan övertala mamma till slut :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej jourhemmen är väldigt få :-/
#7 men då kanske de skulle funka då. (: Inte för jag vet hur man gör för att bli jourhem.
Jag skulle gärna hjälpa till, men jag antar att jag är för liten (17 år och bor själv..) och har inte haft råttor sååå länge (sen i somras typ) men jag går på djurgymnasium och kan iofs få hjälp/tips därifrån om det skulle vara något…
Om man skulle kunna ställa upp som akut/jourhem men har andra djur, som tex råttor, fungerar det? Jag tänker på överförbara sjukdomar och liknande.
jag skulle lätt kunna bli ett jourhem nemas problemas<3
#12 är man orolig för smittor är det enkelt att hålla en karantän. T.ex ha råttorna i varsitt rum. Tvätta händerna mellan. Tänka på att kläder osv inte bör kontakta de andra. Hålla den karantänden i ca 4-6 veckor. Eller endast ta in djur som redan suttit i karantän.
Kanske tåls att fundera på.. :)
Kan ta emot två dumbos :o
Men när jag fått egen lägenhet kontaktar jag er ang jourhem :)
Hur många jourhem samt kontaktpersoner finns det över Sverige för tillfället? På råtthjälpens hemsida visas endast fyra jourhem :O
jag skulle kunna ta i mot 3-4 st honor
Hej jag o min man har ett akuthem . Mvh Ratplejs
E-post : elisabeth@ratplejs.se gå gärna in på www.ratplejs.se
#19 kan ni inte gå med i råtthjälpen? :-D