Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 675 ggr
wilda-zero
0

Antagligen sightens vanligaste frågor :/

1. många här skriver att man kan servera te till råttorna, men vilket te? hur kallt ska det vara? och hur serverar man det?

2. När man har köpt ungar, ska man "bebissäkra" buren först? och isåfall hur gör man det?

3. Vilken är er favorit inredning?

4. och sista frågan hur ska man bete sig när ungarna precis har flyttat in? ska man låta dem vara? hur länge? hur ska man ta upp dem första gången? ska man locka fram dem med mat eller godis?

det var lite saker jag har undrat över, är kul med svar!

Skrattande

cosmonita
0

1. Rooibos, som är ett rött te. Ges kall i vattenflaska eller skål.

2. Nej, det behövs inte. 5-veckors bebisar är utmärkta klättrare, se bara till så att de inte kan smita genom gallrena om det är väldigt brett mellan dem. Det kan vara ett plus att inte möblera för mycket i buren om råttorna är lite blyga. De ska inte ha för många gömställen utan helst lite tråkigt i början så att de intresserar sig för dig. Hyllor, hängmatta och ett hus räcker till att börja med.

3. Hängmatta är mina råttors favorit

4. Du kan sätta dig ner med råttorna och låta dem klättra på dig, sitta på din axel och vara innanför din tröja när ni kommer hem.  Lite beror också på hur dina råttor reagerar. Försöker de bara komma ifrån dig och verkar rädda så kan det vara bäst att lägga in dem i buren och låta vara ifred tills nästa dag. Ev kan man bara titta på dem och prata med dem utanför buren.  Att locka med god mat är ofta framgångsrikt när man har lite blyga råttor.

EmmaWq
0

Cosmonita fyllde i alla punkter, och det finns inget direkt att tillägga :P Tänkte bara säga att mina älskar olika typer av korgar (typ cykelkorgar för barn) att ligga i med någon handduk i botten eller tidningspapper  :-) Även nätkorgar från Ikea (används som förvaring, finns på barnavdelningen) är skojiga här hemma :-)