Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1364 ggr
Zerena
1

Några frågor

Hej!

Jag har tänkt lite på att skaffa en nakenråtta men e det något speciellt jag måste tänka på med nakenråttor?

Skriv gärna om allt möjligt, från foder till sjukdommar till livslängd osv.

Tack på förhand

Mvh Zerena

TrueStory
0

Först och främst så stödjer inte rattor.ifokus.se avel på nakenråttor.

Men det finns dom som föder upp nakenråttor, och dessa behöver precis som pälsade kärleksfulla hem.

Jag vet personligen inte vart jag står när det gäller nakenaveln, jag har ingen egen erfarenhet av dom direkt, och har varit i kontakt med uppfödare som både är för och emot.

Men eftersom dom avsaknar den skyddande och värmande pälsen så är det extra noga med att det finns ordentligen med bomaterial i buren, och att det är dragfritt. Jag skulle själv rekomendera att ha en pälsad råtta som kan vara med och värma sin/sina nakna vänner.

Just sjukdommarna som här till nakengenerna är jag inte så jätte haj på. Men endel säger att dom ska sakna thymus, vilket är motbevisat då en tjej som fött upp nakenråttor skickat in en till SVA på obduktion och det visade sig inte alls stämma då denna råtta hade sin thymus och det var alldeles normal..

Men jag tycker inte det lämpar sig att ha nakanråttor i vårat kalla klimat då pälsade råttor redan är väldigt känsliga och blir lätt förkylda osv.

Så man borde tänka både 3 och 4 ggn på innan man skaffar sig en nakenråtta, om man har bästa möjliga chansen att ge dom ett fulldugligt liv.

Det finns ju 3 olika sorters nakenråttor, Det är fuzz, nakenråtta och dubbelrex. Skillnaden mellan dom får någon annan förklara för det har jag inte så står koll på förutom dubbelrexen, de får man om man parar tvp rexade råttor, och borde i mina tankar vara den mest synda nakenråttan..

Ursäkta rörigt inlägg, min hjärna är lite såsig av en förkylning..

Zerena
0

Tack för den informationen, men om 'vanliga' råttor då?

Jag tar gärna emot så mycket info som möjligt.

Tack igen

AnneN
0

Har själv ingen erfarenhet eller kunskap om nakenråttor, men här finns en artikel om dem iallafall.

I övrigt så kan jag rekomendera att du klickar på Artiklar högst upp i menyn och sedan bläddrar igenom och läser de artiklar som finns här på sajten, då får du mycket bra information om råttor i allmänhet (både de med och utan päls) Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TrueStory
0

Först och främst så ska dom vara minst två av samma kön.

Råttor älskar att klättra och det bästa är att ha en bur som är hög, ex en fågelbur etc. Finns en heldel på blocket tillsalu. I buren så kan du inrede med massor av olika saker, hängmattor, stegar, tunnlar, korgar, rep mm mm mm. Råttor är väldigt aktiva och blir lätt utråkade om dom inte har nått att göra, och kan då lägga sig till med olika olater, gallergnagande tex om inte alls är speciellt kul. det bästa stället (och billigaste) att köpa bur intredning är på ikea, det finns en heldel trådar här på rif om just bur inredning, det är bara fantasin som kan sätta gränser. nästan allt kan bli någon form att råttburinredning ;)

Det är väldigt viktigt att dina råttor får rätt mat, dom är allätare precis som vi människor och behöver allt från tallriksmodellen. Terato har skrivit många bra artiklar om just råttans kost.. Och jag kan nog inte få fram det bättre själv så läs dom så får du reda på mkt.

Råttan är inte direkt det friskaste smådjuret vi har i sverige. Dom vanligaste sjukdommarna är, rossel, tumörer, förkylning, sneskalle etc. Rossel är nog det absolut vanligaste att en råtta drabbas av, fast det är inte i sig en sjukdom utan ett symptom på bla, förkylning, lunginflamation, mycoplasma. Rossel är alltså när råttan låter ifrån nosen, ungefär som en kaffebryggare. Skulle din råtta börja rossla så är det bästa att uppsöka en vet så fort som möjligt för att påbörja en medicinering. Sneskalle betyder precis som det låter, att råttan har huvudet på sne. Det kan bero på bla öroninflamation, tumör, hjärnblödning eller nerver som ligger iklämm, det är ganska allvarligt och vet borde uppsökas snarast.

Livslängd är allt från 1-3år, men det är så mycket som spelar in när det gäller åldern på en råtta. kosten, sjukdomshistoria, generna osv spelar in. Jag rekomenderar att köpa råttor från en seriös råttuppfödare istället för på zoo. Dom flesta uppfödarna jobbar med att få fram friska, trevliga och långlivade råttor.

Det finns massor att läsa om på den här sidan, klicka dig runt så hittar du massor med information

Återigen så ber jag om ursäkt för ett luddigt inlägg, min hjärna är fortfarande grötig..