Äntligen bebisar
Idag, klockan 20.59 började Ihana äntligen föda sina bäbisar!
Hon hade gått över tiden och jag var sjukt stressad här hemma, som tur var gick allt precis så bra som det ska gå!
Det blev 12 stycken små underbaringar i kullen, 7 honor och 5 hanar om mina ögon inte ljög allt för mycket :)
Mamma är Ratsian Oonko Vähän Ihana och pappa Knight of the Justice.
Inget säljsnack what so ever får komma i tråden!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Och här kommer lite info om mamma och pappa :)
Ratsian Oonko Vähän Ihana, black capped rex *6.1.2010
Ihana är en rätt liten tjej i lyxförpackning. Hon vägde precis 300 gram innan parning, men hon har aldrig varit smal. Hon är bara mindre till växten. På utställningar har domarna tyckt om hennes kroppsform, päronformad med mycket muskler.
Flockegenskaper: Ihana kom till mig som 5 veckors bebis. Då gick mina äldre tjejer rätt hårt åt med henne, men hon lät dem inte sänka henne. Hon har alltid varit lekfull och intresserad av de andra råttorna i flocken. Hon sover hellre PÅ någon än ensam. Hon tyr sig mycket till sina kompisar, äter de så äter hon, sover de så sover hon, sover de djupt så leker hon, hehe :p
Jag har haft många introduceringar under halvåret, både 5veckors bäbisar och lite äldre honor. Men Ihana har det aldrig varit något problem. Hon kunde faktisk inte bry sig mindre om det kommer en ny till buren, hon blir bara glad över att ha någon till att leka med.
Ihana är en aktiv råtta, är ofta bland med de första vid luckan, den första som utforskar nya saker.
Temperament: Ihana är som sagt mycket råtta i lyxförpackning. Hon charmade mig från dag ett med sitt modiga sätt, hon är totalt orädd för sånt som borde skrämma henne. Hon tycker tex det är jättekul att bada, men ännu trevligare då man får bli torkad noggrannt med handduken. Då ploppar hon alltid, den enda honan som ploppar hos mig. Hon tycker om alla människor, även om hon kan vara lite reserverad i början. Men alla är vi ju blyga någongång, och för Ihana går det över nästan genast :) Hon tar gärna hand om de yngre råttorna i flocken, hon är både extramamma och busunge på samma gång. Hon har inget typiskt häng, men hon är så go på alla andra vis så det gör mig ingenting!
Brister: Ihana har en brist och det är att hon är översnäll. Det är ofta hon som blir mobbad om någon ska bli det. Tycker jag är lite orättvist.. Annars finns det nog inget annat jag skulle kalla brister, förutom att hon har huvan på sne och får inte ställas i standard ;) haha nädå, det bryr jag mig inte ett öre om, min lilla tåtta.
Extra plus: Vissa honor blir lätt väldigt vaktiga då de har ungar. Det var spännande att se hur hon reagerade då jag 2½ timme efter att hon fött sista ungen gick och räknade ungarna en snabbis och kollade kön. Jag tog bort buröverdelen och hon steg nyfiket upp på bakbenen medans bäbisarna hängde i tuttarna, hehe. Jag fick lyfta henne åt sidan och hon blev inte det minsta stressad då jag pillade på ungarna och tog några bilder. Detta uppskattar jag väldigt mycket hos en hona! Det ska bli kul att se hur hon utvecklas i takt med att ungarna växer :)
Här kommer om pappa :)
Absinth's Knight of the Justice, dove eubk dumbo *30.4.2009
Knight är så gott som mina drömmars råtta. Jag hade sedan länge önskat mig en russianblue dumbo hane, och när Lindas valborgskull föddes fanns där min drömråtta. Han hetter Royal och var precis så underbar som jag hade hoppats att han skulle vara. Han hade ett häng som hette duga och älskade att pussas. Han är nog den mest underbara råtta jag någonsin träffat på. Tyvärr blev han biten i magen av en agressiv hane, och jag var tvungen att ta det tunga beslutet att avliva honom. Jag kan fortfarande i denna dag inte tänka på Royal utan att få en klump i halsen.
Så som många säkert vet så tog jag över Absinth's råttuppfödning i maj -10, pga personliga problem hos Linda. När jag fick höra att en utav hanarna som skulle flytta hem till mig var Knight, Royals helbror pirrade det till i magen. Jag hade träffat honom 3 gånger tidigare, och varit förälskad i honom länge.
Och jag kan säga till er som inte träffat honom, han är underbar! Han är en exakt kopia av sin bror, fast i annan färg, men samma underbara uttrycksfulla ögon, de runda gulliga öronen och nosen, den pussiga nosen!
Temperament: Knight är lugnet själv. Han tar aldrig någon stress över någonting. Han kan hänga i handen i en evighet och efter att han hängt klart lägger han sig tillrätta i knät eller på axeln och somnar där. Han kan ligga i timtal och bara mysa, underbara tåtta! Dock så är han inte slö trots att han är så lugn, ibland får han tokryck och vill leka och jaga fjädrar. Han utforskar gärna saker och tycker det är kul att jäklas med katten ;)
Han har varit med om ganska stora omställningar ganska sent i livet, som att paras hemma hos Linda, sedan resa långt över havet, flytta till ett nytt hus med nya lukter och en ny flock. Allt dethär klarade han med glans. Hans beteende här är lika fint som hemma hos Linda.
Jag har introducerat honom med en jämngammal hane som suttit själv allt för länge, Knight brydde sig inte om honom alls. Det kanske låter som att jag överdriver och förfinar honom, men det går faktiskt inte att säga något ont om honom!
Brister: Bristerna hos Knight är väl det att det ligger endel saker bakåt i Lindas linjer som folk gillar att förstora upp. Jag säger inte att problemen inte finns, det jag vill säga är att man måste försöka jobba bortåt från dem och sikta framåt. Jag tvekade inte en sekund när jag fick veta att jag skulle ha Knight till mitt förfogande här hemma. Jag behöver få in dumbo i mina linjer och Lindas linjer behöver förbättras. Någonstans måste man börja och även om dessa två råttor inte stämmer överens färgmässigt så tror jag till 100% på denna kullen och står även stolt för den!
Råttorna i Lindas linjer är rätt små, vi har stora råttor här. Linda har kämpat med dåligt immunförsvar, det ska jag jobba så hårt jag bara kan på. Som ni ser så måste man våga kämpa, när man VET att det kan bli bra!
Knight är en underbar råtta, det finns inga akuta problem såsom aggro eller sjukdomar (annat än försämrat immunförsvar) så jag är lycklig över denna kullen :)
Spara mig från skitsnacket som jag vet att ni vill spotta ur er ;) Det rinner bara av mig så ni kan bespara era fingrar från det :)
Om jag sett rätt och räknat rätt så är det 7 honor i kullen, varav 3 är rex och 4 är släta, 5 hanar varav alla är släta :)
Det förväntas bli svart och eventuellt mink i eubk, varigated, capped, irish och kanske ambk :)
Ska bli spännande att se dessa små knoddar växa upp, det är konstigt hur lycklig man kan bli av såna små liv! 
Åh, tassavtryck
vilka söta marsipangrisar 
tassavtryck 

Grattis! Detta har jag missat totalt! Vad kommer det bli för små råttor? Färger, öron, teckningar?
Jag vill också ha små bebbar hemma! Lite avis blir jag på dig ;) Men jag får följa denna tråd och dina små tills vidare. Det är inte fy skam det heller :)
#5 fast det är väl bra mycke mer problem i nutid om den biten?. en bror har linda själv avlivat pga dominans och andra problem. en annan klarar inte att ändra bur, då är han elak mot kompisarna
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 det skrev hon ju i inlägg #6 :P
Jättefina små korvar!! :D
lämnar ett avtryck här även om jag kommer få uppdateringar via msn om mina tjejer :) super söta är dem alla iaf
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag fick nyss veta en grej angående valborgskullen där Knight kommer ifrån. En hane ur den kullen har avlivats pga dominans, och detta är inget jag fått veta något om även om jag kollat upp och pratat med Linda hundratals gånger ang denna kullen. Detta känns totalt förjävligt, att man kan bli blåst såhär, särskilt då jag är så lycklig över mina små och jag har sett framemot denna kullen länge.
Dock vill jag skriva ut det här, så att ni vet, att det fanns ett lite större problem i släkten än vad jag visste om.
Jag ångrar inte den här kullen för en sekund, jag är jätteglad över den och kommer stå stolt bakom den så länge råttorna lever. Jag visste att det inte skulle vara något lätt projekt att reda upp Lindas linjer då jag åtog mig arbetet, och jag tänker inte rygga undan för detta heller. Såklart är det onödigt att en bror till pappan blev knäpp, men det är något jag får jobba extra hårt på.
Detta suger, och jag ska diskutera saken med Linda. Men iaf så är det inget jag tänker hålla tyst om :) Jag vet hur det ligger till och det är inget jag kan göra åt det nu.
Och tilläggas bör att den råttan som blev knasig var underbart supergo med människor enligt sin ägare. Han klarade bara inte av omställningar, och blev då agressiv. Men så fort han vant sig vid ändringarna så var han ok igen.
Om man jämför med Knight, så klarade han två stora omställningar efter varann med glans. :) Han är fortfarande precis lika go som han alltid varit, om inte goare.
konstigt att linda inte sagt allt som strular med de närmaste i linjen. jobbigt när du får reda på det så här och mer än bara dom två finns det med tyvärr
#15 Jag har släktforskat och jag har aldrig påstått att linjen är felfri. Jag vet vad som ligger bakom, men säg mig vilken linje som är perfekt och fri från allt det du kallar skit? det att en är avlivad visste jag tyvärr inte om, och det suger, men nu vet jag, och jag är inte rädd.
Är det något mer du vill få sagt? :)
Annars skulle jag uppskatta om denna tråden kunde hållas relativt fri från sånthär :)
Ne menar inget illa. Tycker det bara är jobbigt själv om jag skulle få reda på det i efterhand.
#17 Ja, det suger för att vara ärlig. Men, jag står ändå för denhär kullen och jag tänker fortsätta glädjas över den! :) Alla köpare kommer få veta om den nya infon så där är det lugnt.

# 11
Jag fastnade med blicken lite för mycket på alla bilder… Tack för upplysningen, nu såg jag svaret på min fråga! 
Flocken här hemma ger massa
till alla dem små rosa magarna. Åhh så fina dem är!
Grattis! :).
#19 naaw tack! Mina pussas tillbaks!
#20 Tack! :)
Har du mer bilder? :). Dom är så söta :).
#22 Jag ska ta mer bilder imorgon/på måndag då man ser pigmenten tydligt, mycket roligare då :) Men de kommer, och sen då de får päls o öppnar ögonen kommer det komma bildbomber!
# 22 Ja :D.

Grattis till de små monstren ;)
Grattis till bebbarna!
Bilden i #1 är ju så söt att jag dör en smula. Blir helt pussgalen :)
#25 tack! ^^
#26 Tack! Man blir alldeles pussgalen, gör ju knappt annat än pussar på dem 
Hejhej!
Vilka sötnosar!! :-) Har du någon hemsida eller så där man kan följa råttorna mer? Är otroligt intresserad av att skaffa råttor, och du ville ju inte ha något köp-snack här, så vi kanske kan ta det någon annanstans? :-)
Mvh Emma
Hej igen!
Såg på din profil nu att du visst har en sida :-) Tänkte höra om du har några anknytningar till Sthlms-området? Kan bli lite krångligt annars…
#29 Lägg till mig på msn, lonigirl90@hotmail.com så kan vi prata mer där. Skickar ett privat meddelande åt dig här också, så kolla inkorgen :)
Så knäppte jag en bild nyss också då jag gosade med dem. De är idag 5 dygn gamla.
Och vilken överraskning! Jag har varit borta sen lördag morgon, min sambo har vart bäbisvakt (creds till honom för det <3), och nu har ungarna fått rejält med pigment.
I högen hittade jag både capped, varigated, eubk, pannfläckar och ja, lite det ena och det andra! Jisses vad glad jag blev! ^^
Kolla själva! :)
(annars är det inget speciellt att få varigated och ambk, det är det jag är inriktad på liksom, men jag hade inte förväntat mig något speciellt med en eubkpappa.)
nawww vad kul… kul att se sina bebisar redan även om jag inte vet vilka som e mina just nu du får berätta på msn sen :) och skicka bilderna till mig :) hehe
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Jätte söta :).

Gud vad spännande att få se vilka två av de här som kommer få komma hem till mig! :)
Bildbomb! :D
Först ut är honorna :)
naww så underbart sööööta dem är, super kul att se bilderna nu när jag vet vilka som ska hem till mig :)
Åh blev riktigt kär i capped hanen 

Dum som man är så kan man ju inte låta bli att titta heller xD sa ju att jag skulle få ångra mig, frestare där ;)
Jag skulle vilja behålla alla , och jag vet att jag kommer bli ännu mer kär när de öppnar ögonen.. :p
Får försöka intala mig själv bara att det kommer fler kullar, det kommer fler kullar, haha!
Ååh! :D

Ack, så söta :)
Gudomligt söta!

wow. vakkert kull
#57-60 Tack allihopa :) Snart börjar de öppna ögonen också, DÅ är de söta och då tänker jag bomba er med bilder :D
Åh, sötbebisar :3 *tassavtryck*
#61 Det ser jag fram emot! :D
Åh, när kommer det upp fler bilder på sötnosarna? 
#63 Så fort de börjat öppna ögonen ^^

stamtavle? har du det?
#65 såklart, avlar inte på råttor utan välkänd bakgrund. På pappas sida har jag ungefär 15-20 led bakåt, mamman lite fler.
Guuuuud så söta! :D Helt underbara!
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

er det mulig å få se den???? kan være velig interessert
Alla bäbisar har redan egna hem..

æsj:P dere svensker må begynne å informere oss nordmenn da dere får søte kull synes jeg:P vi har et forum;)
Varning för bildbomb några inlägg neråt med start NU! 
neej va söt:O
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Åhhh, vad söta mina bebisar är! 
Nu får de allt ta och växa lite till så att jag äntligen får ta hem dem!
gud vad sööööööta
#72 Detdär måste vara den sötaste råtta jag har sett!
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#87 Ja hon är verkligen riktigt bedårande! 
Jätte söta :).

Nu tycker jag minsann det är dags för lite bild-uppdatering! :)
de tycker ja med 
#90-91 Hehe jag ska fixa det asap :)
Hade ju hoppats på nya bilder :P
Jag ska fixa det i helgen tillsammans med kulltemat. Jag har bara haft en miljon saker att göra de senaste dagarna så jag har hellre spenderat tiden med att gosa med bebisarna..
Håll ut!