Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1507 ggr
KanDee
0

Jag behöver verkligen hjälp!

Min älskade Cookie 1,5 år fick komma till råtthimlen i fredags den 10/9. Inte ens ord kan beskriva hur ont det gör i hjärtat och hur mycket jag saknar henne. Hon var mitt lilla hjärta, så speciell. Men den dumma sjukdommen kan längre inte skada henne eller göra henne illa, nu svävar hon välmående och lycklig på rosa moln med alla andra djur :) Man får tänka så.

R.I.P

Nu till mitt dilemma. När Cookie förvann har jag nu bara Blackie kvar, också 1,5 år. Alldeles ensam i en megastor bur. Jag vet inte om det finns skrivet nånstans här i forumet redan men jag frågar iallafall.. I morse skaffade jag mig två råttor till. Honor såklart. När jag kom hem fixade jag till en separat bur åt dem, så de är där nu.. väldigt pigga och nyfikna. Men tanken är ju att jag ska sätta ihop dessa två nykomplingar med Blackie och det är här mitt dilemma kommer in. Jag har läst och så är det ju ganska självklart att man inte bara pang bom kan sätta ihop dom bara sådär. Utan att det måste ta sin tid och att råttorna måste "lära känna" varandra först, känna av lukter osv innan det är dags att sätta ihop dom.. och om det ens går?

Jag uppskattar all hjälp, tips och råd jag kan få ang detta. Ni som kanske har mer erfarenhet gällande detta. Tanken är ju att jag vill att alla tre ska bo tillsammans såklart. Jag vill inte att Blackie ska leva ensam?

Hur gör jag? Gör jag rätt som separera de två nya från Blackie nu i början? Hur går jag vidare? Hur börjar jag "processen" av "ihopsättning"?

Tacksam för svar! Glad

Mvh / Sandra

mikeiko
0

Städa ur den stora buren du vill att de alla ska bi i noggrannt, så att lukter försvinner. Själva introduceringen är bättre att göra på en större yta där du kan sitta och ha koll på dem, typ soffan eller sängen. Låt dem få träffa varandra där. Om ingen av de yngre honorna bär på dominans så bör det inte bli några problem, utan din äldsta hona borde få den naturliga högsta rangen i din nya flock eftersom hon är äldst.

Lycka till!

KanDee
0

#1 Ska jag upprepa denna procedur under några dagars tid, innan jag sätter ihop dom?

Sen en till sak, de nyser rätt mycket bebisarna, är det något att oroa sig för?

mikeiko
0

Det kan vara bra att göra, du märker hur de går ihop tillsammans när du sitter med dem.

Vad använder du för botten- samt toamaterial? Vet du vad den tidigare ägaren använde?

Dramatik
0

Jag hade städat ur buren alla ska bo i ordentligt, samt möblerat om den. Sedan hade jag låtit alla råttorna träffas på en plats där den gamla inte varit så mycket, låtit dem springa där ett tag och se så att allt verkar lugnt. Är allt lugnt, ja då slänger man in allihopa i buren de ska bo i. (Man kan också sprida ut lite godsaker i buren om man vill, så blir de lite distraherade av dels det och dels av att springa runt och upptäcka den nymöblerade buren).

Var förberedd på lite pip från bebisarna, för det kan hända att de piper då den äldsta ska lukta på dem. Det kan även hända att den äldre trycker ner bebisarna på rygg och håller fast dem där. Då ska bebisarna ligga kvar så tills den äldre är klar, det kallas att de "fryser", alltså ligger helt blixtstilla och ofta ser de rätt stela ut:P

Lägg dig inte i för mycket utan pips det i buren så håll huvudet kallt. Som sagt så är det normalt med lite pip och du ska inte avbryta dem så länge ingen biter hål på någon. Avbryter du dem måste de hela tiden börja om igen att göra upp om rangen.

Lycka till:)

Dramatik
0

Angående att bebisarna nyser så hur länge har de gjort det? Friska råttor ska inte nysa så blir de inte bättre får du gå till veterinären med dem.

Egentligen skulle du satt de nya i karantän för att inte riskera att smitta den äldre, men har de redan varit nära varandra eller i samma rum så är det redan för sent och då kan du lika bra introducera dem för varandra. Risken är bara att du även får behandla den äldre råttan.

KanDee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SÅ HÄR HAR DET GÅTT

Svar till allihopa i stort sätt: Jag köpte råttbebisarna i djuraffär. Jag vet att många är emot det. Men hur som helst. Där har det ju sågspån som underlag vilket jag hört inte ska vara bra får råttorna då det är både cancerframkallande och kan ge allergier osv. Här hemma använder jag bara toalätt.

Storråttan bor i den stoa buren och lillråttorna fick sedan första dagen bo en annan lite mindre bur. Jag köpte bebisarna i söndags på morgonen och lät dem vara i fred hela dagen tills måndag eftermiddag. Då tog jag och la bebisarna i sängen först och lät dem vara där en stund. De var ju alldeles till isg av nyfikenhet vid det här laget. När de vart där och äventyrat i ca 15 minuter hämtar jag storråttan och placerar även henne i sängen. (Hon har typ aldrig varit där storråttan). Och första mötet med bebisarna och storråttan gick alldeles utmärkt! Man ser att storråttan är den som bestämmer så att säga.. Och det är väl bra? De små springer efter storråttan och gör samma saker som storråttan hela tiden. Storråttan "putsar" även de små, och de små piper ibland.. Men nu när ni säger att det inte är nån fara så är jag inte oroad längre. Storråttan vill gärna kliva över de små och de ser nästan ut som att hon inte bryr sig om de små då hon möljer över dom som en ren traktor. Men bebisarna verkar vara lika glada, pigga och nyfikna för det och springer efter och nosar och har sig.

Jag lät dem känna in varandra i en halvtimme ungefär. Sen fick bebisarna gå till isn bur igen och storråttan till sin. På kvällen upprepade jag samma procedur igen. Inge problem. Gick alldeles utmärkt! Även här i ungefär en halvtimme. Sedan fick de gå till sina respektive burar. Jag har alltså inte satt ihop dem med varandra än. I dag då, upprepade just samma procedur som igår. Alla tre, i sängen undern en halvtimme och det gick lika bra idag. Så jag tänkte sätta ihop dem ikväll alternativt i morgon. Och då tänkte jag städa ur den stora buren där de alla ska bo, kliniskt, så att inga lukter finns. Jag tror att det ska gå riktigt bra! Jag är så stolt över mina små hjärtan att de tar det så bra :) Däremot så märkte jag att de kissade och bajsade konstant under de första mötet med varandra i sängen. Kan de varit stress?

Dessutom tycker jag att nysningarna hos bebisarna förbättrats! Skönt! Och de äter som hästar och dricker som.. en elefant. Bra tecken.

Tack till er alla som kommit med bra råd! :)

mikeiko
0

Så bra att det går bra!

Var sängen mest som en stor öppen yta? I så fall var det nog platsen i sig och inte själva mötet som var stressande för dem. Alltid bra med lite grejer omkring dem, kartonger med hål för "dörrar", stora rör, filtar etc. :)

Dramatik
0

Vad kul att du får en enkel introducering:) Egentligen hade du kunnat kasta in alla i samma bur redan efter första mötet. Går det bra då så brukar det inte bli problem när de är i buren heller:)

Att de nös kan ju kanske haft att göra med att de gått på spån, du får avvakta och se helt enkelt men eftersom du skriver att det redan blivit bättre så är det ju ganska troligt att det var det som spökade.

KanDee
0

#7: Njaa, visst var det öppen yta, men jag hade även några kuddar och täcken ihopbullade så de kunde gömma sig om de ville :)

#8: Men måste man inte städa ur buren helt klinsikt innan man sätter i hop dem? Så att inga lukter finns? (Jag har hört att man måste det) Eller skulle jag egentligen kunna sätta in dom i stora buren nu redan? Utan att ha gjort rent?

Dramatik
0

Nja alltså iaf jag brukar göra rent, men inte kliniskt. Jag städar ur och möblerar om, diskar alla saker och så.

Vuxna råttor ska inte vara elaka mot bebisar, men visst kan det hända.

Men så länge det går bra när de får träffas utanför buren så brukar det faktiskt inte bli så mycket tjafs i buren heller. Den vuxna kommer ju självklart att sätta de små på plats och det kan pipas lite, men man får hålla sig lugn bara:)

Ska man introducera äldre råttor däremot så får man gå lite försiktigare fram:)

KanDee
0

Problem har uppstått!

Nu har jag satt ihop bebisarna med storråttan. De har nu bott i nya buren i ett dygn. MEN, storråttan är "elak" mot de små och gör så de är svinrädda för allt som rör sig och kommer i närheten av dem. De piper och tjuter som fan när de "bråkar". Jag antar att det är storråttan som bråkar med bebisarna. Jag kan inte ens gå förbi buren längre utan att bebisarna blir helt skräckslagna och får panik och rusar till huset där de kan gömma sig. De är mer rädda nu än vad de är den första dagen jag fick hem dem. Är inte det lite konstigt? Samtidigt ligger de alla tre och gosar/sover ibland.. Skumt! Är det storråttan som har gjort bebisarna så rädda? Hur ska jag få de små normala igen???

Dramatik
0

De ska hitta sin plats nu och storråttan ska visa vem som bestämmmer.

Som sagt så länge ingen biter hål på någon så låt dem hållas. Ge dem några dagar så ska du se att de lugnar ner sig, och passa på att hantera både dem och storråttan mycket under tiden:)

mikeiko
0

Tänk också på att de flesta bebispip betyder "snälla gör mig inte illa" mer än "det gör ont". Jag hade en period på säker en, två månader då det peps och var en massa tjuvnyp, men sen lugnade de ner sig, och nu pips det bara om någon försöker stjäla mat av någon annan. :)

KanDee
0

R.I.P

Tänkte bara berätta för er att storråttan försvann från mig i går. Hittade henne död i buren i går morse.. Det finns inga ord att beskriva min sorg, min saknad och hur ont mitt hjärta gör. Förlorade ju Cookie för bara två veckor och nu är Blackie också borta.. Kanske var det saknaden? Jag är så ledsen så ni anar inte.. R.I.P mina små hjärtan.

mieeow
0

Usch, vad jobbigt :( förlorade också två av mina råttor för inte så länge sedan, lider med dig <3 rip