Vad ska jag ta mig till?!
Förut när jag titta till råttorna så upptäckte jag ett stort j*vla sår på magen på en av mina råttor, som förövrigt bor tillsammans med en annan (dom är hanar) och även massa småsår och skorpor över nästan hela ryggen! Han kan omöjligt ha skapat dessa sår självmant. Det jag förvånas över är att den andra hanen inte tidigare varit "den som bestämmer". Men när jag såg det stora såret på magen på den ena blev jag väldigt upprörd och ja, jag vet inte vad jag ska ta mig till! Såret ser fint och så, otroligt nog. Men.. det är vidrigt att se och veta att den andra hanen har gjort såhär! Borde jag ens ha kvar honom?
(Blev lite suddig bild då jag inte våga ta så mycket i honom och han visa tecken på att bitas, och han har bitit mig förut och därför litar jag inte riktigt på honom.. Annars är han hur snäll som helst! Och såret är lite större än vad det ser ut på bilden..)

ojojo.. jag håller med dig om att detta inte alls är trevlgt. Hur gammla är dina råttor? Är dessa herrar syskon? Hur länge har de gått tillsammans? Har du lagt märke till om det slagist något? Har du tittat på den andra så han inga sår har? Kan du *passa* på dem å avstyra OM de slåss, hur stor är din bur?
OJ, de blev mången frågor, men att ta bort låter lite drastiskt, kan jag tycka, du säger åxå att du inte litar på din råtta med såret, att han biter dig, varför biter han dig? Bitts den andra åxå?
Har du så du kan göra en avskildhet i buren?
Kan ju vara så att de har slagits om sin rang i dras lilla flock, slagits om mat, sov plats etc eller att någon av dem inte mår bra på något vis..??
Många frågor men jag vill ju lösa problemet, för dina råttor :)
// Monica
Båda är lite över ett år gamla, dom är inte syskon men dom har bott ihop sen dom va 10 respektive 5 veckor gamla. Denne herren som blev utsatt har varit den som varit mest dominant av sig, men tydligen inte längre(?). Dom har väl alltid "sagt" ifrån och så, men det har aldrig gått såhär långt! Dom bor i en Furet tower (men den har jag delat av så dom bor endast i översta delen, den är väl ca 1x1x1 meter). Och eftersom jag har mina råttor enskilt i ett eget rum så är jag inte med dom hela tiden. Men under dom timmar om dan som jag är med dom brukar dom inte bråka.
Ah kanske lät lite drastiskt, men har lugnat mig lite nu under natten.
Första gången han bet mig, var det utan anledning. Men det va som han hade ont i hela kroppen helt plötsligt när man tog i han och han pep. Varför vet jag inte och då hade han inga sår.
Andra gången var när jag precis hade skaffat en till hane (har skrivit en tråd innan om detta), då hade dom suttit ihop i samma bur ett dygn, och dagen efter när jag släppte ut dom så jaga han runt den ny runt hela rummet, och när jag lyfta upp honom så bet han mig regält (hans päls var uppburrad). Efter Det så har jag haft svårt att lita på honom eftersom bettet gick ända in till benet i fingret och blödde en hel del.
Annars är han hur snäll som helst och jag är väldigt fäst vid honom eftersom jag har haft honom sedan födseln.
Just nu är jag väl mest rädd för att släppa ihop han igen med råtta nr2, om det händer samma sak? Eller om jag ska låta honom bo ensam och sätta ihop min 3e hane till nr2? För denna går inte ihop med nån annan hane.. Och lite jobbigt kanske att ha 3 ensamhanar här hemma. (Den 3e bor ensam just för att han inte går ihop med hane nr1. Han är också runt 1 år.)
Jag tycker nästan att det låter som att din hane som har såren är "problemet". Om han har visat sig vara dominant så kanske han är provocerande mot den hanen han bor med, och om han inte har fungerat emd någon annan hane tidigare och nu inte heller verkar fungera med de n han bor med, så kanske han borde vara ensam?
Med tanke på aggressiviteten han visade mot den första hanen som du skrev (uppburrandet och bettet han gav dig) så kan det ju vara så att han är en dominant och aggressiv råtta. Han kanske har ont eller inte mår bra på ett annat sätt och då kanske det mest humana vore en avlivning.. Låter jättehårt men det är bara lite tankar jag har.. Skulle själv tycka sånt här vore jättesvårt..
Fungerar de andra två hanarna ihop? Och varför sitter den tredje hanen själv?
Mja, har haft dom tankarna också.
Han sitter ensam för för han inte går ihop med en av hanarna, och eftersom dom har levt ihop sen alltid så har jag inte velat sära på dom förns nu.. Men den 3e hanen har jag dock bestämt mig för att ge bort för jag vill att han kommer till ett bättre hem och bättre flock.
Okej, så då ska du bara ha kvar den hanen som går med han som har sår nu? Eller jag hänger inte med längre,
Den 3e hanen ska säljas. Han med sår ska jag ha kvar oavsett. Men om den andra hanen som han bor ihop med inte sköter sig så vill jag inte ha kvar honom..
Har du övervägt ohyra? Små sår och skorpor över hela ryggen tycker jag iaf låter som lite varning för skabb. =/ Behöver såklart inte vara det, kan ju vara sår från att dom bråkar väldigt mycket, men tycker endå att du kanske borde hört något om dom bråkat så vilt. Är råttrummet på samma våning som ditt rum där du sover?