Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1215 ggr
Mitchika
0

Fatta svårt beslut...

Jag har skrivit en tråd innan om min tre månaders kille som börjat bitas värre och värre. Igår blev jag så illa biten att vi åkte in till akuten, även om vi inte kom in på grund av kö, akuta fall och stängningstid.

Idag har jag under hela dagen försökt få tag i veterinären angående vad jag ska ta mig till. Helst av allt vill jag få lillkillen undersökt, då hans tidigare ägare sagt att han aldrig uppvisat sånt beteende innan.

När jag väl fick tag i veterinären här så vill dom inte undersöka honom, i och med att en bitande råtta kan skada dom för illa. Jag fick rekommendation att ringa till Mälarens smådjursklinik, där dom har en råttexpert. Problemet är att jag inte kommer att kunna ens få tag i henne förrän imorgon och inte ens då är det säkert. Dessutom är det jätteproblematiskt för mig att ta mig ut dit. Det enda min veterinär här hemma kan göra är att hjälpa lillkillen somna in.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag vänta och försöka få kontakt med en råttkunnig veterinär och höra vad hon säger, eller ska jag ta en drop-in tid hos min veterinär här och låta killen somna in?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

MangoMelon
0

Som jag sa i din förra tråd, det låter kallt, hemskt och hårt men det enda jag skulle göra med en råtta som bitit mig så många gånger och dessutom sådär illa, är att avliva den. Det blir inget bättre av att du grubblar och funderar, beslutet är svårast att ta, sen är det lättare. Det ska vara kul att ha råttor, det kanske inte är vad du skulle kalla för kul, att ens behöva fundera på såna här saker..

Jag lider med dig iaf, jag har suttit i exakt samma sits som dig.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Mitchika
0

#1 Jag förstår och börjar känna att det är nästan enda utvägen…jag vågar inte ens hantera honom längre, knappt ens hålla på med deras bur och handskas med två-åringen. Veterinären här hade inga tider idag och jag har missat drop-in, men dom har tider imorgon.

Jag kan alltid ringa Mälarens veterinär och kolla, men jag kan inte ta mig dit och här vill dom som sagt inte ens undersöka honom… (dom har dock undersökt mina andra råttor).

Nästa dilemma efter det blir ju att nu hamnar en härlig, pigg två-åring alldeles ensam. Jag vet inte om jag vågar sätta in honom i min andra flock, i och med att hanarna där är en knepig ålder (två på nio månader och två på fem månader). Med det menar jag att jag inte är säker på att dom kommer acceptera in en äldre hane. (Särskilt inte när min ena på nio månader, den mest dominanta, är större än vad två-åringen är)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows