Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 415 ggr
Idan
0

HYLLPLAN I BJÖRKFANER ??

Hej, tänkte bygga två hyllplan till mina råttor i buren. Just nu har jag två stycken i obehandlat trä men det drar ju åt sig kisset så snabbt och börjar lätt lukta….

nu såg jag att man kunde köpa lösa hyllplan på ikea, men det var antingen bok eller björkfaner….Nu till frågan…

kan man ha det eller är det giftigt eller på något annat sätt farligt om råttorna skulle gnaga på det ???? vad skulle man annars kunna använda ?

jag tänkte bara på att vissa bygger ju om hela bokyllor till råttburar och där är ju massor av sdana hyllplan som de kan gnaga på. så då kan det väl inte vara så farligt?? eller ???

HJÄLP !

lolaisdenied
0

Det beror väl på vad träet är behandlat med.. ?

Idan
0

jag vet inte vad det är behandlat med….på ikeas hemsida står det inget mer än björkfaner… =S

lolaisdenied
0

fast varför ha trä överhuvudtaget när man kan ha plasthyllplan?
(säger jag som prec gjort vid ett skåp i träd.
För att vara på den säkra sidan så kan du väl själv lacka (vattenbaserad) den? Gnagar dina råttor mkt då?:P

Idan
0

Nä de gnagar inte någonting, men de är ju bara 6 veckor gamla oxå. Och man vill ju inte att de ska bli förgiftade om de väl börjar gnaga .:P

lolaisdenied
0

Om du hittar bra sysselsättning till dem o annat att gnaga på så blir de ju inget problem:P

Idan
0

ja jag får väl helt enkelt se till att aktivera dem =)

men det borde väl inte vara någon fara om man provar.???

märker man att de gnager mycket på det så bör man kanske plocka bort det…..

eller jag vet inte….

lolaisdenied
0

Jag vet inte alls:/ Hoppas någon annan kan svara på den frågan..

CamillaS
0

har du ingen bild på dom?Flört

skulle va kul att se..

zimzon
0

Jag tror inte att det är någon fara. Jag har själv en träbur som är lackad med båtlack (vet ej om det är giftigt). Men de gnager inget på det så jag tror inte att det är någon fara.

Idan
0

#8 Bild på vad ? råttorna eller hyllplanen ? Räcka ut tungan

Terato
0

Jag har tillsågade hyllor bokfaner till min hanmus. Han verkar inte må dåligt av dem iaf. :) Och de drar inte åt sig lukt alls, tycker jag. Sen är de ju lätta att torka av också eftersom de har en slät yta.

Jag är osäker angående gnagandet. Min mus är inte särskilt gnagig. Men har svårt att tänka mig att det kan vara så farligt. Det är ju torkat och sen tror jag inte att de direkt sväljer träet.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Idan
0

Tack för alla svar! låter som att jag ska testa iallfall, gnager de allt för mycket får jag väl plocka bort det igen….

tack
Räcka ut tungan

marlene
0

hej!

jag vet inte om det är giftigt men den erfarenheten jag har av faner är att det lätt blir bucklor i ytterska skicktet om det får ligga blött länge. jag gjorde egna hyllplan i plywood och lackade dem i ett vattenbaserat (ogiftigt) lack. kolla gärna min hemsida om mitt burbygge: http://hem.passagen.se/marlene_ad/rattbur.htm

lycka till!