Finns det inget man kan göra?
Fick nyss reda på något riktigt hemskt.
Silver Star Ratz, som har varit under diskussion här på forumet senast i januari (i r8ttor's tråd där hon sökte bebisar i dalarna), har kört ner sig totalt.
Enligt en källa så har hon för tillfället 50 vuxna djur och lika många bäbisar. Hon har inga pengar och kan inte mata varken de vuxna eller de små. En bekant till mig har tagit hand om en kull med 7 ungar, de vägde då 30 gram vid 5 veckor. Nu vid 6 veckor väger de knappa 60 gram trots näringsrik mat och bra behandling hos min bekant.
Silver star vill nu sälja alla sina djur för hon säger att de kommer svälta ihjäl. De bodde i hamsterburar och fick solrosfrön till mat för att "de inte skulle bli så tjocka". Hon säljer även bäbisar till den lokala djuraffären, och säger att hon har en bra kontakt med ägarna där. Vad jag inte förstår är att de människorna inte reagerar på att ungarna är lika små som möss??
De 7 ungarna som min bekanta har hemma hos sig just nu är agressiva och ha bitit henne rätt så många gånger. Hon vet inte vad hon ska ta sig till med dem, och Silver Star vill ha hem kullen igen snart, där kommer de alltså svälta ihjäl.
Seriöst, finns det INGET man kan göra?! Jag sitter på andra sidan havet och skulle mer än gärna ta tag i saken men det finns inte så mycket jag kan göra härifrån :( Jag mår dåligt bara jag tänker på att det finns ett hundratal djur som inte får mat dagligen.. :(
Vad ska vi göra??
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Kan inte lite djur sättas på foder då? det första jag kom å tänka på..
Stackars små
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Vet själv inte alls vem människan är, men det går väl att anmäla och få råttorna därifrån!
Bara dom kan komma därifrån finns det säkert folk som kan hjälpa till att antingen ta hand om dom eller placera ut i nya bra hem! Nu bor jag ju dock inte i krokarna direkt, men skulle självklart hjälpa till att ta hem om det hjälper på något sätt..
Suck..man blir ju minst sagt galet frustrerad över sånt här..
jo man blir det, skulle säkert kunna hjälpa till jag med.
Maybe it's not too late
Råttungarna skulle behöva bra hem i alla fall.
Så är det någon som vill köpa råttungar, så finns det många hos henne som behöver bra hem.
Och så förstår jag inte hur man har mage att SÄLJA djur, dvs ta betalt för dem, när det handlar om att man måste få bort dem för att de ska överleva.. Grejjen är den att hon blivit anmäld ett flertal gånger, men inget tycks hända. Hon bor i Borlänga så kanske det finns nån här som bor i närheten?
Jag känner mig så maktlös, jag skulle utan tvekan öppna mina dörrar och försöka rädda de som räddas kan. Men det är rätt omöjligt :( fyfan..
synd att det är så långt :(
Maybe it's not too late
Smart att ge solrosfrön som diet…hört talas om solrosolja liksom :/ Ska de dieta så ge BRA Torrfoder utan nötter och feta fröer och sockrad frukt…och sluta inte ge grönsaker för farao! Argh.
Och…hur hamnar man i en situation med så mycket djur att man inte har råd att ta hand om dem? Varför skaffar man fler kullar? Jag kan för mitt liv inte förstå den typen av oansvarighet och noll framförsikt.
Anmäl säger jag, folk måste för farao lära sig att saker och ting har konsekvenser, och att det inte är ok att vara oansvarig med djurs liv.
# 8 Hon hade såna som villa köpa med när hon blev anmäld var det ingen som vella köpa.
Men det måste vell gå och fixa transport hjälp någonstans.
Jag vet massa folk i borlänge som ev skulle kunna hjälpa till. En av dom äger själv en omplacerings verksamhet med lagliga papper. Skickar över tråden till dessa och se om de kan göra något.
Ja djurskyddet jobbar då sjukt effektivt på vissa platser för att skita i det som verkligen är akuta fall :-(.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 Ja det går över mitt förstånd hur en människa kan handla på det där viset.. Okej, fine om man råkar ha lite för många djur under en period, det kan ju handla om akuta omplaceringar osv, men gör inte fler djur genom att ta kullar då!! Hon är anmäld flertalet gånger men inget har hänt än så länge..
Jag hoppas verkligen att ni som har möjighet att hjälpa kan fixa detta på nåt vis, även om jag inser att det kan vara svårt att fixa hem till ett hundratal djur .. :(
Om det är någon som kan hemma några råttor med tåg eller någont sånt så kan jag fixa råttorna till tågstationen eller någon sånt.
bara en tanke ja kom på. Kan inte fler personer gadda ihop sig och dela på tågbiljetter så att inte en enskild person behöver ta tag i det och åka till de större städer där folk kan ta sig och hjälpa till?
Maybe it's not too late
#13. Det var en bra idet :). Jag kan kanske hjälp till med nått? :)
Ja om du har chans att kanske köra dom till en bra tågstation i så fall :) jag kanske skulle kunna ta mig från gbg dit bort när jag inte har jobb men har nog inte råd till tågbiljett helt sj men annars kan jag alltid ställa upp med åkandet :)
Maybe it's not too late
Ah, hon är redan anmäld, men händer inget efter anmälan? Typ djurförbud och tvångsomhändertagande av djuren? Kan hon inte gå ut med en annons där hon erkänner vad som gått fel och skriver att sjukt mycket djur behöver nya hem?
Tänker på när VeraLera hade tagit hand om råttor som fick en massa kullar och tillfälligt satt med galet mycket djur men verkade fixa det på ett bra sätt?
#14 Bra idé, ännu bättre om nån kan kirra skjuts och folk går ihop med bensinpengar. Får plats fler råttor, och är en bättre transportmetod för dem.
#15. Jag det kan jag nog fixa, mamma får skjussa :)
Jag kan kanske åka en bit med tåg :).
#16 jo kom precis på att det kanske inte var så smart med tåg :P men om någon har bil så hade de ju vart ännu bättre.å om vi kunde få ihop ett par personer som kanske kan engagera sig i det med pengar, plats mm.
Maybe it's not too late
#16 Varför det inte händer något är en bra fråga.. Råttor är väl inte tillräckligt värda för att slösa tid och energi på :( Det suger..
Jättebra att ni funderar på att gå ihop och försöka hjälpa råttorna, men först och främst borde man väl ta reda på om hon ens accepterar hjälpen? Det är lätt att säga att hon vill bli av med djuren för att hon inte kan ge mat åt dem, men i själva verket kan hon vara rätt svår att få att samarbeta?
Jag håller tummarna för det bästa iaf..
r8ttor känner du henne väl eller så? om du kunde prata med henne eller något? Hade ju vart bäst om det är någon hon känner väl än att en person hon knappt känner börjar babbla om det
Maybe it's not too late
# 21 Jag kan fråga henne. Men vad ska jag säga? Men hon vill ha 100kr per råtta.
#22 oj, hm.. kommer inte på något just nu, är det någon som har en idé på hur man kan säga de?
Maybe it's not too late
Hon borde skämmas att ta betalt för svältande djur!
Jo faktist. Men sen om hon nu inte tar betalt, tänk vilka som skulle få för sig att impuls köpa
Maybe it's not too late
Visserligen, men man kan ju fortfarande välja vem man ger bort djuren till. Finns säkert massor med folk här som är mer ansvariga än henne…
I mina ögon så ser jag hellre att råttorna dödas och blir ormmat istället för att de svälter ihjäl.
#26 jag håller med dig där..
#26 Inte för att vara morbid..men så små råttor duger inte som ormmat. Kollade henne på Zoonen o hon avlar naket?? oxå??
Usch, hon borde verkligen inte få ha några djur överhuvudtaget! Stackars råttisar, hennes bild av hur råttor ska vara är ju helt snedvriden!

Jag kan åka nu på torsdag. Be henne kontakta mig så jag kan fixa med allt. Om nån vill får ni gärna följa med. Åker från Uppsala som det verkar nu.

Det låter som en människa som kanske inte mår så bra.
Ni som har möjlighet att ta djur därifrån, en eloge till er.
Jag hoppas också att de råttor som är på tok för små, sjuka eller är för dåliga i temperamentet tas bort. Finns ingen anledning att leta hem åt aggressiva djur som förmodligen även kommer att ha ett fullkomligt shitty immunförsvar för resten av livet. Förlåt om jag låter hård. Men ibland är det en bättre insats att låta dem somna in.
Försök att hitta hem åt dem som har en chans i stället. Jag kan höra mig för också. Och Mia, hör av dig om du behöver hjälp och stöd.
Hemskt och sorgligt med sånt här.. :(
Älskar mina stora små vänner..
Aaa.. Jag skulle gärna ha hjälpt till. Jag som önskat mig råttor så länge med och hade gärna velat hjälpa till. Men blev förra veckan fodervärd åt 2 katter. Så nu är det rätt så fullt i min lägenhet och min plånbok klarar inte av mera djur. (har nu 5 katter och en guldhamster här - så det är lite trångt i min 2a. ). :( Och min tid räcker inte till heller eftersom jag går folkhögskolan hela dagarna, så vill inte ölverbelasta mig heller. rädd för att det skulle bli för mkt. Men ev kanske jag kan ställa upp som akuthem i någon dag el helg åt någon snäll (bitsk fri) o någorlunda frisk råtta eller nå, om jag får hjälp med bur (ev kanske jag kan försöka o lösa det på något vis med. (Men då blir det en liten fågelbur eller liten hamster bur - mera burar har jag inte eller större burar, tyvärr).
Så jag är nog inte så mkt till hjälp ändå!
usch då! vad hemskt.. kan tyvärr inte hjälpa till så mkt (kass ekonomi & många djur) men kan säkert skaka fram en hundralapp som bidrag till bensin om det blir av att någon kör och hämtar?
Jag kan tänka mig att hjälpa till som stödhem eller eventuellt permanent hem åt honor.
Det enda som jag isf behöver hjälp med är transport från var de befinner sig nu till mig.
Om vi kan fixa ner dom till gbg kan jag försöka höra mig för annars här omkring och det finns ett hem hos mig för de som behövs.
#20 precis som du säger terato, egentligen är det bäst för dom att somna in.
Maybe it's not too late
Fy fan, har det gått så illa nu… r8ttor, du som har kontakt med henne, kan du snacka med henne så hon inte tar betalt för råttorna så kan jag ta så många som möjligt. Jag må gärna hjälpa till men jag tänker inte sponsra hennes vanvård liksom. Pengarna man får betala för råttorna lägger jag hellre på gödning…
Slänger iväg en anmälan till länsstyrelsen direkt och hoppas på att de agerar den här gången.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
# 35 Hon vill ha pengar så att hon kan köpa mat till dom andra. Men kan inte du åka dit och kolla? Du bor ju också här.
#36: Då lär hon väl kunna ta betalt i mat istället? Jag kan gladeligen ge henne müsli eller så, men mina pengar får hon inte. Jag litar inte på att hon köper bra mat åt de.
Jag har inte haft någon som helst kontakt med henne, så åka och kolla vete fasen om det går. Hur många låter en total främling komma och bara sådär liksom :/ Har ju dessutom anmält henne och var inte anonym då, kan hända att hon känner igen mitt namn och vägrar. Men ja, nära bor jag. Har cykelavstånd till henne :P
Har kikat lite här hemma, med lite omfördelning kan jag få in runt 10 råttor som mest.
Anmälan är skickad, fingers crossed för att det händer något den här gången :/
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
# 37 Du kan ju säga att du är intresserade av råttor :).
#38: Hur får jag då fram att jag vill ha de gratis eller i utbyte mot råttmat? ;) Och så var det ju det där med mitt namn… Jag menar, jag hade inte gett råttor till nån som anmält mig tex :P
Har en bekant som känner henne förresten, att jag inte tänkte på det :O Ska höra om han kan försöka lirka lite om jag stöter på honom. Tror inte att han är så pigg på det men ska göra ett försök :)
# 39 Gör det :).

Konstigt att länsstyrelsen är så sega ibland..
Om någon vill så kan ni komma hem till mig och kolla på råttorna.
Om folk sponsrar till tågbiljett kan jag åka från gbg till borlänge. Eller ev ta emot några, om hon inte kräver pengar.
Gaah, jag kan inte bara sitta här… Så jag plitade ihop ett mail, men har inte skickat iväg det än. Låter det här bra eller blir det för stor risk att hon bara känner sig anklagad och vägrar?
_"Hej!
Jag hörde att du har en massa råttor som du behöver bli av med. Jag har själv råttor som största intresse, har 8 st just nu, och skulle kunna ta hand om några, upp till 10 st. Bäst möjlighet har jag att ta emot honor, men även upp till 3 hanar kan fungera.
Jag fick även höra att det inte stod så bra till med mat osv, vilket gör att det känns fel att betala för de. Undrar därför om du kan tänka dig att skänka bort de (till bra hem, givetvis), eller kanske byta de mot råttmat?
Hur som helst, hojta gärna till om det här kan vara ett alternativ (eller om det inte är det, så att jag vet). Jag finns i Borlänge jag också, kan komma förbi i princip när helst det passar dig.
//Annelie"
_Vad tror ni om det? Jag är så jäkla dålig på att uttrycka mig och vill verkligen inte förstöra så hon blir alldeles avig eller nåt, man vet ju aldrig.
Kommer skaffa en ny mailadress och bara uppge förnamnet så det inte riktigt lyser att det är jag som anmält ett par gånger nu, men man vet ju aldrig - hon kan ju fatta att det är jag ändå :/
#44 Jag tycker det där mejlet är sakligt och du får fram din point. Jag skulle skicka iväg det om jag vore du.
Det är enligt mig totalt skamlöst att man ens funderar på att ta betalt för djur som är undernärda och verkligen behöver få nya hem. Om jag av någon twisted orsak skulle sitta i samma position skulle jag bara vara tacksam om någon ville hjälpa mig trots att jag misskött mig så.. Suck.
Finns det något jag kan göra härifrån andra sidan havet?
#45: Prima. Kanske byta ut "en massa" mot "en del" vore en bra idé dock… Såhär vid närmare eftertanke känns "en massa" ganska dumt att skriva.
Kan bara hålla med! Helt sanslöst. Hade det varit jag så hade jag bara blivit glad om nån ville hjälpa, och tacksamt tagit emot råttmat om någon ville skänka det frivilligt när de hämtar råttor - utan att kräva det. Ju fler råttor man blir av med desto bättre liksom, och de man inte blir av med avlivar man. Tills det är gjort får man snällt leva på vatten så råttorna får mat i magen. Om inte annat är ju sånt här det perfekta tillfället då man faktiskt borde ägna sig åt dumpster diving…
Nån kanske ska åka båt nån gång framöver? Kan du ta några råttor då så vore det ju görbra :)
Är det nån som varit där och vet hur det ser ut med ev smittsamma sjukdomar eller ohyra förresten? r8ttor, vet du hur det ser ut på den fronten?
# 46 Om du åker dit kan du ju kolla hur råttorna har det.
Jag har kullen hemma oss mig.
Måste säga att mailet var rakt på sak, vilket är bra än att bara linda in det så hon inte förstår :P men väldigt trevligt:)
Funderar lite på hur man kanske kan få över lite råttor till gbg också vill gärna hjälpa till
Maybe it's not too late
om hon går med på det förstås :P
Maybe it's not too late
Om transport kan ordna skan jag tänka mig vara typ jourhem!
#47: Ja det är klart, men det är ju bra att veta innan om det finns något :) Bor själv i en etta så jag har inte världens bästa karantänsmöjligheter liksom.
Skulle jag få hämta lite råttor så kan jag förresten ta hem några extra utöver de 10 jag kan ha, men då är det under förutsättning att de kan hämtas härifrån ganska omgående iom att jag har väldigt begränsat med plats. Hojta till isf.
Argumentet att pengarna ska gå till mat håller inte, om man inte har råd att mata sina djur ska man inte ha dem. För då har man noll budget för veterinärkosnader etc.
Hon borde skänka bort ALLA sina djur om hon har det så risigt ekonomiskt, det är ju djurplågeri!
Går det att ordna transport till Gbg kan jag antagligen ta 1-2 också, honor. Tänker dock inte betala för djur om man inte ens kan sköta om dem, men kan skicka müsli och lite barnmat om det finns möjlighet.
Jag kommer åka över till Sverige i början av Oktober för att leverera ungar.. Dock vet jag inte om jag kan ta in så många fler här, har lite överbefolkat för tillfället med dubbla uppfödningar.. I värsta fall kan det gå med 2-4 st.
Jag tycker det låter som en djursamlare. Det är ganska vanligt med människor som älskar djur, och som tar sig an fler och fler djur och liksom inte inser att det är för mycket förrän det redan är för sent. De vet att djuren inte mår bra, plågas jättemycket av det men har inte ork eller hjärta att göra sig av med dem.
Detta är som sagt sjuka människor - inte elaka, så försök att inte döma eller hata personen i fråga utan samarbeta nu i stället för att rädda djuren!
(Riktat generellt till alla, jag tycker de flesta håller det här på en bra nivå.)
#56: Mjae, djursamlare brukar väl snarare inte inse att djuren blivit för många och att de mår dåligt utan tror att de tar jättebra hand om de…
Ärligt talat så tror jag inte att den här är en djursamlare. Många djur och dålig skötsel ja, men djursamlare… Nae, jag tvivlar. Däremot har hon inte alla hästar i hagen, det har jag fått bekräftat från annat håll (som jag tyvärr inte vill gå in närmare på såhär öppet). Inte som i efterbliven då utan helt enkelt bara dum i huvudet.

Håller med Kickan, faktiskt. Det finns många sjuka människor i svåra situationer där ute och det är svårt att förstå ibland vad det är som händer och vad sånt här beror på. Därför låter jag bli att uttala mig om personer. Men handlingen fördömer jag självklart.
Det är klart folk har rätt att ha känslor kring såna här händelser. Men de åtgärder som i första hand krävs är bestraffning och tillvaratagande av råttorna. Det sjuka är att det borde länsstyrelsen ta hand om, inte privatpersoner. Var finns de när de behövs?
Jag är tyvärr inte så välhjärtad att jag åker dit och hämtar råttor. Men jag beundrar er som gör det. Jag tar mig inte an några sjuka aggroråttor. Men kan hjälpa till att leta hem till dom som har en chans. Kan även skjuta till ekonomiskt om det behövs någonstans. (men inte förrän mitt studiebidrag har kommit!)
Kan till och med tänka mig att kontakta en zoobutik här i Gävle som jag faktiskt tycker är bra. De har stora burar och bra mat till sina råttor. De har även en veterinär som kollar djuren varje vecka och de medicinerar alltid sjuka djur. Och de lyssnar på tillsägelser. De kanske kan ta emot några? Bättre det än att de ska bo kvar i misär. Men då pratar jag förstås om de som mår relativt bra och som har tillräckligt ok temperament. De andra bör tas bort, sorry men jag anser verkligen det. För tanken är väl i så fall att de råttor som omhändertas ska hitta hem hos privatpersoner också så småningom.
Är förresten råtthjälpen underrättad?
Som sagt jourhem eller permanent hem till honor finns i Växjö om det skulle behövas. Transport är det enda jag tyvärr inte kan ordna själv utan isf skulle behöva hjälp med!
Ni som har hand om det kan väl skicka iväg ett meddelande om det låter intressant.
Hoppas allt löser sig till det bästa!
Ush, vad jobbig situation det här är!
Är det någon som ahr tagit på sig "ansvaret" att fixa så många råttor som möjliggt därifrån? Eller ska man försöka kontakta henne själv?
#58: Det här är inte en sjuk människa som i djursamlare, den här är helt enkelt bara egoistisk och dum i huvudet. Jag har helt säker källa på det, men vill inte gå ut med källan såhär öppet. Hur som helst, det här är bara en egoistisk idiot, inget annat.
Jag anmälde henne i mars men uppenbarligen har inget hänt (diarienumret är 282-843-2010 om någon är intresserad. Det är offentliga handlingar så det är bara att begära ut de från länsstyrelsen). Råttor är inte prioriterade hos länsstyrelsen helt enkelt och samtidigt går de ju på knäna med brist på resurser…
I samma veva som jag anmälde fick jag även veta att hon anmälts tidigare, då för skitiga kattlådor och dålig mat åt katterna. Det däremot blev det uppföljning på och hon har blivit bättre efter det (sen om hon fortfarande följer det vete fasen).
Håller med i övrigt, de som inte kommer ha vidare bra livskvalité bör avlivas. Det kommer jag själv köra på om jag får ut några råttor. Är det någon som är människorädd tex men som går bra ihop med andra råttor så kan de få stanna här och bo i flocken om de mår bra så, men i övrigt kommer iaf jag försöka hitta nya hem åt de som återhämtar sig. Möjligtvis att någon stannar, det skulle inte förvåna mig xD
Fick nyss ett mail: _"Anmälan lämnad till Maj Adersjö i dag 2010-09-08. Hon var i Borlänge och skulle åka förbi djurägaren. Hon hör av sig till dig sedan."
_Håll tummarna för att det händer nånting nu.
Jag var och hämtade 9 st förra veckan.
Jag skulle igentligen bara lämna äpplen till råttorna.
#63: Är det kullen som nämnts, eller är det andra råttor? Vet du hur många som är kvar hos SSR?
# 64 Det är kullen och så hämtde jag råttorna som hon har köpt av mig förut.
Hon har dom flesta kvar.
Ok. Många alltså :(
Har mailat henne igår kväll iaf, men har inte fått något svar.
Det finns förresten en till som kan ta några råttor tillfälligt, men då gäller det att det finns någon klar plan för vad som händer med råttorna, att någon tar över de. Har lagt upp en blänkare på r8forum, han har skrivit där.
Är det någon som hört om Råtthjälpen kan ta några? Vill själv inte riktigt beblanda mig i det, inte för att det är något fel på RH utan för att det blir för rörigt i min stackars skalle.
#66 Vet inte om du sett mina två inlägg men jag kan tänka mig att ta några honor i behov av hem om det skulle behövas.
Jepp, har sett inläggen :)
Det är jag som har kullen. Dom skulle också behöva nytt hem. Annars vill hon ha tillbaka dom nästa vecka :(.
#69 Varför i hela friden vill hon ha tillbaks råttor hon inte har råd att mata? Borde för farao vara tacksam att du är fodervärd typ…
#69: Det är väl bara att vägra ge tillbaka kullen? Spela roll vad hon vill, sköter hon de inte så ska hon ju inte ha de heller. Hade jag varit du så hade hon kunnat se sig i arslet efter att få tillbaka ungarna…
Har ni skrivit något kontrakt när du tog över råttorna?

#61 Diskussionen om personen är sjuk/har andra problem, är dum i huvet, idiot osv. är irrelevant, egentligen.
Bryter man mot lagen ska det finnas konsekvenser. Och jag hoppas verkligen att Länsstyrelsen gör något åt det här nu.
Jag tycker bara att tråden blir en uns mer seriös om vi låter bli ord som "egoistisk" och "dum i huvudet". Har full förståelse för upprörda känslor och jag har aldrig träffat personen i fråga. Men jag tror alltid det är bra att bemöta såna här problem på ett så sakligt och handlingsinriktat sätt som möjligt(vilket du visar med ditt mail). Man kan ta ståndpunkt och vara bestämd utan att "hata" om vi ska dra till med ett hårt ord. I alla fall i offentliga rum, vilket detta är.
Tillägger att jag givetvis inte försvarar detta på något som helst sätt. Vill bara uppmana alla att tänka på det.

#69 Gud vad konstigt.. 
#72: Ja, det är klart. Ville bara få fram att det inte är den sjuka typen som man tycker synd om, utan snarare typen man undviker (tills det är dags att städa upp röran).
Självklart är det råttorna som är det viktiga här :)
Det är vid såna här tillfällen det skulle finnas djurpoliser..
# 71 Nej det har vi inte.
#76: Då är det ju egentligen bara att skita i vad hon säger. Iofs gäller även muntligt/skriftligt avtal även om det inte är just kontrakt men jag tvivlar på att hon drar det vidare om du helt enkelt vägrar ge tillbaka råttorna :)
Kan meddela att Lamina inne på r8forum kan transportera till Gävle samt Örebro/Hallsberg! :)
Finns det något jag kan göra för att hjälpa till?
Jag har ganska mycket att ta itu med i livet just nu, men… samtidigt vill man inte ignorera något sånt här. Om inte permanent hem så kan jag nog definitivt vara ett jourhem! Har fyra råtthanar i en Furet Tower, så hanar kan jag nog ta in.
Min flock är jättelugn och harmonisk och har aldrig haft seriösa bråk. Råttorna är dessutom relativt unga (Pablo och Chanks, dom äldsta, blir snart 9 månader), så dom skulle nog acceptera yngre råttor i flocken. Det gjorde dom innan utan några problem.
Jag bor i Håbo, (ca en halvtimmes bilresa från Stockholm). Som sagt, kan vara jourhem (åt äldre råttor) eller eventuellt permanent hem (åt yngre) om jag får hjälp med transport.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

#74 Ja, jag förstår hur du menar. Vissa människor tål man bara inte..
Men om ni tror att det är en bra idé att kontakta Gävleborgs Zoo så kan ni ju höra av er till mig så kan jag kontakta dem. De kanske kan ta några i alla fall. Så ska jag kika lite vidare..
#80: Nu vet inte jag hur resten här resonerar, men personligen är jag inte speciellt positiv till zoo. Du har en poäng i att det är bättre än svält, det håller jag med om - och just Gävleborgs Zoo verkar ju skitbra, har hört mycket bra om de från olika håll. Men, och det är ett stort men - hur vet vi att de inte bara hamnar i ett nytt skithem när de väl blir sålda där? Det är det som ställer till det för min del, annars hade jag varit helt på - men iom risken att de hamnar helt fel skulle jag, personligen, hellre avliva de även om de skulle vara i bra skick. Dött djur lider inte, helt enkelt.
Däremot kanske de kan gå med på en lapp med info och bilder, så kan intresserade höra av sig och anmäla intresse? Det är ju sjukt mycket lättare för privatpersoner att verkligen kolla så allt står rätt till än det är för ett zoo menar jag :)
Gulzebra - Kanon! Du kan väl skicka iväg ett meddelande om det skulle vara av intresse & om det skulle kunna lösa sig med transport.
R8ttor - Behöver du hjälp med rådisflickor i kullen så bara hojta till. Enda problemet för mig är som sagt transport då jag inte kan ta mig någonstans.
#82: Det kan jag säga direkt att det är! Väntar bara på någon form av respons från SSR, just nu står det helt stilla här.
Hur går det för er andra, är det någon som har fått någon respons från henne?
Jag kan ta ett gäng också, om transport hit (strängnäs) går att ordna, eller transport till Sthlm så kan jag möta där.
Jag betalar inte för dem men bidrar gärna med bensinpengar. Känns som om det kommer vara tillräckligt med utgifter för att vårda råttorna och jag vill inte stödja hennes djurplågeri. Att lämna dem till zoo känns väl inget vidare med tanke på att dem (zoobutiken) inte tidigare reagerat på hennes misskötsel av de bebisar hon lämnat in, dvs affären saknar kunnskap om råttor eller så bryr dem sig helt enkelt inte.
Jag kan ta emot både honor och hanar, har stor erfarenhet av alla typer av råttor så det spelar inte så stor roll om dem är aggressiva, dominanta eller dräktiga.
Jag är ju inte inne på iFokus så ofta, så ni får bäst tag på mig via mail/msn super_verra@hotmail.com
Åh vad många hjältar det finns här på RiF! <3
#85 Jag skulle precis titta in i tråden och skriva samma! Jag blir riktigt rörd över hur många eldsjälar det finns där ute, och lite stolt också faktiskt, vi råttmänniskor är bra människor! ;)
wow! <3
Puttar lite… Är det någon som hört nånting från SSR? Jag har själv inte hört ett ljud.

#81 Nä, men visst, det finns en poäng i det. Vi kanske inte borde stödja zoohandel av djur ver huvudtaget..
#84 Jag tänkte inte på den zoobutiken som hon lämnat till tidigare utan en helt annan, givetvis.
Ang djuraffären som säljer hennes råttor nu så är det en bra djuraffär egentligen - jag skulle snarare vilja påstå att det är kunskapen som brister när det gäller råttorna.
Jag har hur som helst en bekant som praktiserar där nu, jag har bett henne berätta för ägaren vad som pågår. Ägaren är en väldigt bra karl (nåja, jag känner honom ju inte, men det är det intrycket jag fått) så jag tror absolut inte att det är omöjligt att få honom att inte ta emot fler av SSRs råttor.
r8ttor, har du någon kontakt med SSR i nuläget? Jag får inget svar från henne. Finns det någon möjlighet att du kan få bort några råttor därifrån?
Jag kan i nuläget ta emot 3 hanar och typ 14 honor, men det är ju lite lönlöst när jag inte får någon respons från henne liksom :/
# 89 Jag har kontakt med henne. Men hon vill ha betalt för alla djur. Jag skulle kunna åka dit och hämta råttor och ni hämtar hos mig. Men då vill hon ha betalt.
Jag har hennes mobil nummer.
#90: Ok. Kan du försöka övertala henne till att ge bort de gratis? Tänker inte betala henne för att svälta sina djur :/
# 91. Men kan man inte fråga om hon vill byta ut råttor mot lite mat?.
Ska jag göra en tråd. Där jag skriver att råttungarna är tillsalu?
Alltså kullen jag tar hand om till henne. Jag vet hur mycket hon vill ha betalt för dom. För jag har hållt på jätte mycket med dom, så dom bits inte länge när man tar i dom, men dom är fortfarande rädda. Dom går att hålla på med, dom sitter ganska still i handen nu. Förut fick dom panink när man skulle hålla i dom.
#92: Ja eller det. Gratis eller för råttmat - och då menar jag müsli och inte några sketna solrosfrön :P Huvudsaken att hon inte får betalt för att vanvårda råttorna.
Men va, ska HON ha pengar för råttorna DU tar hand om om du säljer de? Vad i helv… Vilken jävla idiot. Nä, försök hålla kvar råttorna hos dig och säljer du de så behåll pengarna själv. Det är du som ska ha pengarna och inte hon, det är ju du som har tagit hand om de och inte hon.
Säg att du behöver jobba lite mer med de eller nåt så hon inte blir skitsur utan försök hålla dig på god kant med henne, och under tiden försöker du övertala. Sen när allt är klappat och klart så poff, "du får inte tillbaka dina råttor för du är en idiot" typ ;P
Jag funderar på att maila henne och se om hon svarar men vet inte hennes mail , nån som kan hjälpa till ?(A)
Maybe it's not too late
Jag kan skicka i mån och fråga om hon vill byta ut några råttor mot mat till dom som tex musli.
Jag kan ju höra lite i mån med henne, och fråga hur många hon vill bli av med så kan jag skirva här sen :).
Hon ska ha pengarna eller råttorna.
#95: Ja gör det :)
Men, hon skulle väl göra sig av med alla?
Asch, vägra helt enkelt. Ljug lite och sen vägrar du. Hon kan inte göra ett skvatt.
#97 tack :)
Maybe it's not too late
#97 Tycker inte det är någon bra ide att lägga ut hennes email i tråden…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#99: Varför inte? :O
(Willkommen till RiF btw :D)
Ni som vill hämta råttorna skriv mejlen för nu raderar jag den
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#100 Tja, för att det sista vi behöver är ju att SSR blir mailbombad av folk som vill ha hennes råttor/tycker allmänt illa om henne. Det om något lär göra henne väldigt avogt inställd mot oss…
(Tack! :))
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#102: Ah justja, tänkte inte fullt så långt 
jag har fått svar från henne nu.
Hej Jessica. Nej inte längre. Jag har sålt alla. Tyvärr, det kan du hälsa alla på "Råtta i focus" forum oxå… Mvh Zolena
Maybe it's not too late
#104 Varför tror jag inte på det där? :S
#105 Du är ej ensam att tro på det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag tror inte heller på det. Hur skulle hon hunnit få sålt så många liksom?
Maybe it's not too late
#104: Vilken bluff.
Får väl hoppas på att länsstyrelsen agerar. Ska ringa handläggaren i eftermiddag om de inte hört av sig till dess.
Men ska jag skicka och fråga henne ändå? Och i så fall vad ska jag skriva?
#109 Tror inte det är någon större idé… Men du kan ju alltid försöka.
//Lamina
Försökte ringa inspektören nu men hon är inte på kontoret förrän på måndag.
Existerar länsstyrelsen bara för att irritera skiten ur mig? >.<
#111 ni ska vara glada för att ni har nåt sånt som länsstyrelsen även om dom tydligen har svårt för att sköta sig. Här finns inget sånt, det är polisen och dom svarar inte ens på sånt som har med råttor att göra. I värsta fall kan de visa intresse för vanvård/misshandel av stora djur, såsom hästar, kor och grisar, men inte annars.
Jag och någon mer kan kanske åka dit. För jag måste åka dit och lämna tillbaka råttburen jag hade råttungarna i. Då kan ju du, gulzebra kanske följa med. Om du vill alltså :). Eller någon annan.
#112: Ja, det är klart. Men det gör inte irritationen mindre när de inte ens kan göra något så simpelt som att skicka ut dnr till anmälare, som de är skyldiga att göra om man begär det.
Inspektören skulle ha kontaktat mig med dnr via mail när hon kom tillbaka till kontoret i onsdags. Det har inte gjorts. Jag har bett inspektören som tog emot anmälan att be inspektören skicka dnr åt mig, och det har fortfarande inte gjorts. Så när jag nu trotsar min telefonrädsla för att få fram det jäkla numret och höra hur det gått men bara får höra att hon inte är inne så kan jag helt enkelt inte bli annat än skitirriterad :P
#113: Gärna för mig, jag är jävligt nyfiken på hur det faktiskt ser ut hos henne så jag tar gärna chansen att få se det med egna ögon. Beror på när bara :)
Ska väl nämnas dock att om du är ute efter någon burdus/bestämd typ så är jag helt fel person, jag är skitblyg och öppnar käften typ när jag blir riktigt jävla förbannad. Vilket iofs kanske är oundvikligt i det här fallet då men… Ptja, beror på vad du är ute efter helt enkelt :P
# 114. Jag säger ingenting när jag är där. Jag är jätte jätte blyg. Om du vill se hur det ser ut :).
#115: Ok. Ja jag hänger gärna med, hojta till när du ska dit bara :)
Jag tror det kan vara bra att få se med egna ögon att hon faktiskt gjort sig av med djuren. Vart hon gjort sig av med dem är ju en annan fråga… Vet inte om jag ens vill veta.
Om djuren fortfarande är kvar och hon vägrar lämna dem ifrån sig kanske man kan berätta för henne att hon är anmäld och vad som händer om det går igenom. Fast kanske hon inte bryr sig.
Det är iaf underbart att se att det finns så många som bryr sig och är redo att ställa upp om det behövs. Det gör att man känner sig trygg, jag menar om man behöver hjälp i andra situationer liksom, så vet man att hjälpen finns.
#117: Att hon är anmäld lär hon redan veta vid det här laget, jag anmälde i tisdags och inpektören skulle svänga förbi hos henne i onsdags när hon ändå var här i stan. Fast det gäller ju iofs att hon var hemma då också… Menmen, det återstår att se. Ska försöka ringa igen på måndag morgon.
Går det åt helvete med alltihop så röstar jag på att vi går till både JO och pressen ^^
#118 dum fråga nu, men vad är JO för nåt? 
#119: Justitieombudsmännen. Det är dit man anmäler myndigheter när de inte gör sitt jobb :)
Nu brukar iofs JO skita fullständigt fan i att djur far illa så det händer inget och även om de agerar så ändrar det inte myndighetens beslut, men ändå. Man är ju tvungen att göra ett försök iaf för att få myndigheten att agera bättre i framtida fall liksom.
JO-anmälde länsstyrelsen i Västra Götaland när de inte ens inspekterade uppfödaren vars namn inte får nämnas. Det hände inte ett skit, men jag kommer lätt göra samma sak om länsstyrelsen här inte gör nånting åt SSRs råttor.
Jag förstår inte varför ni vill förstöra en annan människas företag som nästan har funnits i 20år, ett gott rykte har SilverStar Ratz haft t.o.m nu. Detta företaget att drivits i konkurs och stor del av råttorna har avlivits p.g.a av er…. Ni borde skämmas… Hoppas ni kan leva med er själva… för det skulle inte jag våga…

#121 Awwww, du är hon va? :3
För övrigt, för en snabbare kanske framgång… Polisen? Länsstyrelse inspektörer verkar ganska mesiga.

Nu är inte jag särskilt insatt i råttor överhuvudtaget och inte alls någonting som har med det här att göra. Men det finns en presentation på zoonen om SilverStar Ratz och där står det att personen fick sina första råttor 1997. Det får inte jag till 20 år iallafall. Kanske är en helt annan person?
#121 För det första kan inte jag förstå hur nånting av det vi har gjort på något vis skulle ha kunna förstört för henne. Det enda som har gjorts är en anmälan om vanvård. Vanvårdar hon dom så är det inte mer än rätt att hon blir av med dom och inte kan fortsätta med sin uppfödning. Tar hon väl hand om sina råttor, fine, då spelar det väl ingen roll hur många anmälningar man gör. Hon har ändå inget att dölja, liksom. Och en människa som inte har något att dölja borde inte ta åt sig av lite "skitsnack" utan helt enkelt bevisa att det som sägs är fel. Kan hon inte det kommer iaf jag fortsätta tro på det som sägs i denhär tråden.
För det andra, om man avlivar ett helt gäng med råttor trots att det finns massor med människor som gärna ger dom ett nytt hem så undrar jag verkligen vem det är som borde skämmas… Är man beredd att göra något sådant bara för att man är arg på personerna ifråga så är man helt klart inte värdig att ha djur!
Jag får en klump i magen när jag läser det du skrivit. Om det är sant så måste det nog vara något av det värsta jag hört någonsin. Att avliva oskyldiga djur bara för att man inte vill ge någon rätt i att man inte tar hand om dom… Fy fan…
//Lamina
#121, jag tittade nu in på zoonen och jepp, det är samma som tagits upp förut. Och Zolena själv verkar inte en dag över 25.
#122 Akta tonen
# ALLA, ta detta lugnt och civiliserat. Vi vill inte ha några represalier mot medlemmar som vi fått förr.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Intressant argument att "vi" är orsaken till att hennes råttor behövts avlivas? Senast jag kollade så var inte anmälan+diskussion=att råttor mår så dåligt att de behöver avlivas. Ägaren kanske kan må dåligt av sociala repressalier, men inte råttorna. Råttornas hälsa och ohälsa är ALLTID ägarens/den som har hand om djurens ansvar.
Om man mår dåligt av pågående diskussion och ageranden så borde det inte leda till vanvård eller avlivning av djur, utan då ligger ansvaret i att hitta andra hem eller fodervärdar till djuren. Många har erbjudit sig att ta över de djur som finns på plats. Har man inte råd att ta hand om djur så ska man hitta andra hem till dem. Har man inte styrka och psyke att hantera motgångar, så ska detta inte gå ut över djuren.
Herregud människa, inse att DINA handlingar direkt leder till ohälsa hos dina djur. Om avlivning behövts så kan du bara klandra dig själv :/
Så det fanns någon nytta med den här tråden ändå? Om det är så att SSR har vanvårdat sina djur och denhär tråden ens lite har hjälpt till att få bort råttorna därifrån, även om de är avlivade, så glädjer det mig.
För hur hemskt det än låter, är man död så kan man inte lida..
Hej igen!
Detta är inte Zolena och Silver Star Ratz består inte av en person utan av 3 personer med råttor i flera hem…
Hon har haft råttor i nästan (kommentera NÄSTAN) 20 år och starta upp Silver Star Ratz i 1997.
Jag har känt Zolena i 18 år…
Som ni vill kommentera så är det inte bra att ha råttor och lära sej om dom innan man startar upp en uppfödning, eller???
Jag har ingen erfarenhet om råttor men Zolena har lärt mej och jag har aldrig blivit biten, haft mina händer i hennes burar…
Ni lyssnar hellre på en 15-åring (d.v.s) r8ttor, som inte har erfarenhet om råttor…
Det r8ttor har kommentera i denna tråd har hon inte tagit upp med Zolena, inte sagt ett enda ord…
Kan inte förstå ni går på så hårt mot en person som ni aldrig har träffat…
Och angående länsstyrelsen, var jag där i våras när dom var där och dom fann inge tecken på vanvård på några djur…
Länsstyrelsen kanske inte hittade något precis då men kanske skulle göra andra fynd nu.
Zolena är välkommen att delta i diskutionen och om det inte är hos henne felen ligger kanske hon skulle ta sig ett snack med den av hennes kompanjoner som gjort dom.
Hur jag ser på det här:
Jag har två råttor från Zolena, och en som hon via något samarbete varit inblandad i, och det är jättefina råttor. Jag har träffat henne en gång, och då verkade hon mycket seriös. Jag har alltså ingenting att anmärka på.
Det sagt, så kan saker ibland ändras, saker kan gå snett. Om något sådant hänt, så är jag (och, tror jag, de flesta andra som erbjudit hjälp) beredda att hjälpa. Vi gör det inte för att döma någon eller hänga ut någon, utan det handlar om att erbjuda hjälp så att råttorna får bästa möjliga läge. Inget annat.
#128 Om du inte själv vet något om råttor, hur kan du då veta att allt som hon har lärt dig stämmer? Har själv haft råttor i flera år och trodde att jag visste hur man tog hand om dom. Dom första jag hade köpte jag på en djuraffär och där talade dom om för mig att en hamsterbur var alldeles lagom stor åt dom. På djurparken där jag jobbade hade dom råttor och dom gav mig massa "tips" som t.ex. att råttorna skulle ha spån till strö och hö att äta. Råtthjulet var ett måste för att råttorna skulle ha något att göra. Och visst gick det alldeles utmärkt att föda dom på pellets, det är sånt råttor ska äta. Och varför skulle inte jag tro på vad dom sa, dom verkade ju veta vad dom pratar om. Som tur var är jag alltid mån om mina djurs bästa och sökte själv upp information och insåg ganska snabbt att allt dom sa var fel.
Sen undrar jag vad det spelar för roll om råttorna bits eller inte. Att dom inte bits bevisar alltså att dom inte är vanvårdade? Eller har jag fattat det helt fel..?
Och nej, jag köper iaf inte allt som sägs utan att kolla upp fakta först. Efter att ha läst denhär tråden och en annan tråd om SSR, sett bilderna som GZ har på en av hennes ungar och t.o.m själv har varit på affären hon säljer till flertalet gånger och sett råttorna med egna ögon så är jag beredd att tro på vad r8ttor säger. Att hon dessutom avlar på naket, säljer sina ungar till djuraffären och väljer att avliva sina djur hellre än att omplacera dom visar ju tydligt att hon inte har sina djurs bästa för ögonen…
Och jag står kvar vid vad jag sagt tidigare, kan SSR/Zolena inte bevisa motsatsen så kommer iaf jag att fortsätta tro på vad som sägs i denhär tråden.
//Lamina
#121: Om det där ändå stämde, då hade jag varit jävligt glad nu. Men nej, det här är nog bara ännu en lögn. Ljugandet verkar ju inte vara några problem för Zolena/dig/SSR/whatever.
Att du påstår att det är ett företag är för övrigt bara ännu ett tecken på att råttorna inte fått den skötsel de ska ha. Ett företag ska gå med vinst, och hundratalet råttor är svindyra att sköta om på rätt sätt. Så vad gör man då för att gå med vinst? Ptja, skär ner på skötseln förstås. Tänk grossist.
Fast iofs är väl det här ännu en lögn, precis som påståendet att "företaget" bildats för 20 år sen (som visst ändrats till att hon haft råttor i 20 år… Lustigt). Vem startar ett företag för att avla på råttor?
#125: Hon blir 28 på tisdag enligt Ratsit.
#128: Jag kan inte se någon anledning till att inte lyssna på r8ttor. Mig veterligen är 15-åringar inte blinda.
Det faktum att jag dessutom haft råtta från SSR själv samt sett flera av de och majoriteten varit magra stackare, det säger mig väldigt mycket.
Det här är Tuttul, på bilden är hon 2 månader gammal. Ser hon ut som en väl uppfödd råtta tycker du? Hon är ju bara skinn och ben.
Vid 2 månadera ålder vägde hon bara 50-60 gram.
Kolla bilden i r8ttors salutråd. Ser de ut som väl uppfödda råttor tycker du? Och de har ju ändå blivit välskötta och gått upp i vikt ett tag nu efter vanvården… Jag vet inte om jag ens vill veta hur de såg ut när de kom till henne.
Lustigt att länsstyrelsen inte fann några tecken på vanvård enligt dig, för enligt inspektören själv var situationen en helt annan. Tyvärr var det i dåläget inte så mycket att "ta på".
För den som är intresserad är dnr på anmälan i våras 282-843-2010. Det är offentliga handlingar och kan begäras ut av vem som helst.
Jag återkommer med dnr från den anmälan jag gjorde i tisdags när jag fått tag på inspektören.
En bild till
En sista bild.

Återigen kan jag ingenting om råttor, men jag kan räkna.
Om man skaffar sina första råttor 1997 och det mig veterligen är 2010 nu så kan man inte ha haft uppfödning ens i NÄSTAN 20 år. Det är ju ren logik.
Och om då uppfödaren är 28 år nu så har hon haft uppfödning sen hon var 8 år?? Lite ologiskt det också.
Resten lägger jag mig inte i, men det är väl dumt att överdriva om någonting sådant.
Återigen: Vem som eventuellt är en dålig person är ointressant. Om det finns råttor som behöver hjälp och i så fall hur vi kan hjälpa dem är intressant. Låt oss fokusera på det.
Kom också ihåg att även välmenande människor ibland får problem på grund av omständigheter utanför deras kontroll. Låt oss därför fokusera mer på att lösa problemet än på att peka finger. Att pissa av personen ifråga hjälper varken henne, råttorna eller oss. Erbjud stöd, inte skuldbörda.
#136, jag erbjöd hjälp med att ta några råttor men hon påstår att det inte finns några kvar
Maybe it's not too late
Hon har sålt sina råttor.
jasså? allihopa?
Maybe it's not too late
…
Så är de sålda eller avlivade? Och var är de sålda? Och vem betalar för undernärda djur? o.O
#138: Men nyss hade hon ju "sålt de flesta" och visste inte om hon skulle ha kvar några som sällskap?

Jag håller med Troberg, försök att använda en saklig ton, samtliga i tråden.
Vi diskuterar ett problem, inte en person.
Detta "rykte" har pågått längre än denna tråd.
Från den senast råttbebisarna som helt plötsligt blev avbokade, var enda en så hur blir man av med råttor lättast, dom flesta har getts bort till bekanta för antagligen egen förvinst eller avel och dom sista vuxna alt. för gamla blev avlidade…

#143 hur gamla är ungarna??
Men finns råttorna kvar, eller är alla sålda?? I så fall finns det flera här som är villiga att ställa upp med nya hem.
Jag ser heller ingen annledning att inte tro på r8ttor.. Råttornas välbefinnande kommer i första hand..
Jag kan också tillägga att jag och min sambo har följt det här ett tag nu och det gör så ont att höra hur dom små liven har levt. Vi hade mer än gärna tagit in en drös (ca.10st) dock inte alla för kanske permanent men åtminstonde för ett tag och sedan försöka omplacera. Men till den stora grejen.. Vi är mitt uppe i en flytt från en liten lägenhet till en större och vi har inte målat klart eller är redo att flytta in just inom dom närmsta 3veckorna (om inte upp mot en månad) Och kan då bli lite problem med att ta in dom om dom ska hjälpas därifrån just inom den här tidsramen..
I den större lägenheten får våra nurvarande killar ett helt eget stort sovrom "Råttrum" och där hade även dom intagna kunnat bott.. Om det inte händer något först vi är klara och inflyttade så är jag helt på om att ta och hjälpa en hög med (gärna) hanar därifrån..
Hoppas på någon lösning, Om inte hon nu avlivat alla… :/
^_^ / Martiina
Råttorna är ju nu enligt utsago avlivade. Tråden låses
Återigen: Vem som eventuellt är en dålig person är ointressant. Om det finns råttor som behöver hjälp och i så fall hur vi kan hjälpa dem är intressant. Låt oss fokusera på det.
Kom också ihåg att även välmenande människor ibland får problem på grund av omständigheter utanför deras kontroll. Låt oss därför fokusera mer på att lösa problemet än på att peka finger. Att pissa av personen ifråga hjälper varken henne, råttorna eller oss. Erbjud stöd, inte skuldbörda.