Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 3257 ggr
[Mara-Bell]
0

Intressekoll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hona Lumi har nu under drygt en vecka varit hos Silverorm för parning, och förhoppningsvis har det tagit sig som det ska och det dyker upp ungar om ca 3 veckor.

Syftet till parningen är att få fram ungar med ett fantastiskt trevlig temperament.

Hanen jag valt är väldigt lugn, vilket jag hoppas kommer dempa Lumis livlighet en smula, han har även en känd bakgrund.

Honan

Vägde innan parning 360 gram.

Är en Pearl ut ambk

Flockegenskaper: Lumi har regelbundet introducerats med andra mindre honflockar under sin uppväxt då jag har vänner med honråttor. Hon har aldrig visat sig vara dominant, men inte helelr undergiven. Hon ger sig snabbt och undviker bråk om en annan hona börjar tjivas med henne, men hon viker sig inte totalt utan går helt enkelt i väg därifrån. I min egen lilla flock har hon intoducerats för en äldre hona när hon var liten och nu i Juli introducerade jag en liten unge för dom, inga problem och inget bråk över huvud taget.

Lumi har även introducerats för både hundar och katter(självklart under sträng uppsikt) utan problem, normalt sett har jag fått för mig att råttor brukar vara rädda för katten, men inte Lumi.

Syskon, annan släkt: Lumi är köpt på Zoogrottan, djuraffären i Gislaved, därav kan jag inget om henens bakgrund. Jag vet att mamman kom från en privatperson som lämnade in mamman med ungarna när dom var ca 1-2 veckor gamla. Tror det var ett barn som hade mamman och att hon helt enkelt inte ville ha alal dom där små ungarna. Angående färger så är det enda jag vet att mamman var Black Husky Roan och likaså ett flertal av syskonen. Angående temperament så är det enda jag kan säga att mamman och resten av kullen var trevliga och nyfikna.

Temperamentsbeskrivning: En hona som är relativt mjuk i sättet, men som blir otålig om måste sitta på samma ställe en längre stund. Är snäll att klippa klor på och att bada, men tycker förstås inte att något av det är kul.

Sedan Lumi var liten har hon inte visat någon direkt rädsla för någonting. Hon kan bli överraskad om man råkar tappa nåt i golvet väldigt högt eller så, men det enda hon gör är att hoppa till och sen direkt fram till gallret för att titta vadd et var för något. Hon är likadan när hon är lös på golvet, ska alltid fram och titta på vad man håller på med och ligger gärna och sover helt öppet mitt på golvet. Någon större rädsla tror jag helt enkelt inte finns hos henne.

Lumi har aldrig tuggat på saker, hon biter varken på sladdar eller tyger, vilket jag personligen tycker är väldigt bra. Lumi biter på sådant hon ska och få bita på, ex. hundben och vanliga pinnar.

Brister: Jag tycker personligen tet är väldigt svårt att upptäcka brister på sina egna råttor, men om Lumi skulel ha någon är det nog i så fall att hon kanske nästan är för aktiv och kräver mycket aktivering för att inte bli uttråkad.

(Är det något mer ni vill veta så ta upp det i tråden eller pm:a mig)

Informationen om hanen överlåter jag till Silverorm då jag tror att hon bättre än jag kan skriva om hur hennes egen hane är till sätt och temperament.

Terato
0

Gud vilken himla bra beskrivning! Såna här annonser vill jag se när jag tittar på parningar!

Väntar med spänning på hanens beskrivning! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

SweGizmo
0

Mycket bra annons:) Synd att mamman inte har så dokumenterad bakgrund dock. Så det är en chansning, Hoppas det blir en bra sådan:)

Min blogg: SweGizmo.se

silverorm
0

Oj! Svårt att slå den presentationen! Ska göra ett försök att komplettera..

Hanen

Granathens Connecticut Kid, född: 09-11-18, färg: agouti. Uppf: Granathens. Vikt vid parning 770g. Han har en väl dokumenterad bakgrund, uppfödd av en mycket noggrann uppfödare, som har kontroll över hans släktingar, både styrkor och svagheter.

Flockegenskaper

Den absolut lugnaste hane jag någonsin haft! Vän med alla, tar snällt emot nykomlingar utan att höja på ett ögonbryn. Lilleman som han kallas är ranglåg, matglad och leker gärna med de yngre.

Temperament

En kille som gärna kommer lufsandes för att få sig en godbit o kel, kan pussa på honom i evigheter utan att han protesterar. Anpassar sig snabbt vid olika miljöer, såsom utställningar el en promenad med matte utomhus. Lilleman roar sig även med att ta sig över och igenom agilityhinder som jag har uppställt på köksbordet, alldeles av sig själv!Glad

Kommentarer från domare:

Coolaste killen i stan! Obeskrivligt bra temperament, som en stor påse nötter. - Mycket råtta för pengarna. - Ooh, dessa agoutiögon! - God typ och storlek.

Brister

Lilleman älskar mat! Har god storlek nu men får inte bli större! Han har även varit förkyld en gång som liten, men svarade snabbt på medicineringen och har inte varit sjuk sedan dess.

Lilleman är en hane som jag själv kommer att använda i avel, så bra tycker jag att han är. Han ska förbättra vår färgavel och temperamentet på framtida kullar.

[Mara-Bell]
0

Tack så mycket Maria :) kanske ska tillägag att Lumi är född 09-11-01.

Är ni intresserade av att göra en intresseanmälan på en eller ett par ungar så pm:a helst eftersom jag vill ha lite mer detaljerade uppgifter om just dig som person m.m.

Nu är det bara att vänta och hoppas på att det kommer en hög små rosa "suddigum" (som mina vänner brukar säga XD) om ca 3 veckor :)

Terato
0

?, det ?r ju han! Han som jag skulle ha fast jag fegade ur d? jag inte v?gade utveckla min hanflock f?r snabbt(har en lite sv?r sambo) men minns att det var fler saker som fick mig att backa, det var v?l stammen som kompletterade lite dumt med min tilltankta linje. Men det betyder inte att han ?r fel f?r n?gon annan, bara att n?r man letar avelsdjur m?ste man t?nka p? hur man kompletterar. Har man stor uppf?dning kan man chansa lite mer (och ha fler linjer)men det ?r ju som sagt lite stramt h?r. Men med hans stam b?r i alla fall temperamentet vara asbra och han l?ter sannerligen underbar!

teratos.r8or.se

silverorm
0

#5 Jo, det är han.Skrattande Jag ångrar inte en sekund att jag köpte "Lilleman", han tillför ett sådant lugn i hanflocken, hans lugn smittar lixsom. men ändå kan han leka!Glad Det var hans totala avsaknad av dominans jag var ute efter åsså hans färg med då..

EmmaWq
0

Ny här på forumet :-) Har dock varit inne väldigt aktivt under en tid på R8-forum. Jag är även ny inom råttvärlden, men har den senaste tiden inte gjort mycket annat än att sluka information om dessa fina djur! ^^ Försöker nu aktivt att ragga upp någon som säljer en ganska rymlig bur, för de framtida rådisar som kommer att bli mina rumskamrater. Låter spännande med parningen, men du har ingen bild att bifoga på Lumi?? :-)

[Mara-Bell]
0

Här är en lite bättre bild :)

EmmaWq
0

Verkligen superfina båda två! Verkar även jättegulliga :-) Om det skulle bli aktuellt, har ni några anknytningar till stockholm? Bor nämligen här, och tror nog inte att jag skulle ha någon möjlighet att åka ner/upp..

[Mara-Bell]
0

Jag personligen känner nog ingen som ska till stockholm, men det går ju att kolla runt på forumet och se om nån ska dit i mitten av oktober ungefär.

Nån du känner tar kanske en tur till Ullared?, vet inte om ni i stockholm åker dit :P, men i vilket fall så bor jag nära Ullared.

EmmaWq
0

Hehe okay :P Ja, det vore ju bra om det kunde ordnas.. Nej, jag tror inte att "vi stockholmare" brukar åka dit :P Men har du någon hemsida eller så där man kan hålla koll på kullen? Så kan man ju höras av allt eftersom :-)

[Mara-Bell]
0

Har funderat på att fixa nån hemsida, men har ingen ännu, så än så länge kommer alal uppdateringar komma upp här på forumet. Men fixar jag en hemsida så säger jag till :)

[Mara-Bell]
0

En liten uppdatering. Hon blev parad den 15:e så det har nu gått exakt en vecka. När hon kom hem vägde hon 366 gram, vet inte vad hon fått för mat hos Maria för här hemma har hennes medelvikt legat på mellan 325-340 XD I vilket fall så gick hon ner 10 gram de första dagarna, men har nu gått upp till 375. Vet att det är för tidigt att veta nåt än, men jag hoppas att parningen tagit sig :)

Terato
0

Råtthonor går gärna ner några gram första dagen efter parning så det kan vara ett väldigt gott tecken att hon tappade lite i början! :)

teratos.r8or.se

silverorm
0

He he.. lilla tösen, hoppas verkligen det tog sig, hade jag inte haft siamesavel hade jag tagit en bebbe! Lumi är verkligen ett charmtroll.Glad Du borde verkligen tävla agility med henne sen!

[Mara-Bell]
0

#15 Ja, nu har jag ju sett hur agility går till, måste bara fixa lite hinder först, hittade en bra sida på internet med ungefärliga mått och så.

Terato
0

D? passar jag p? att fr?ga dig direkt, silverorm, hur ?r hon i mjukhet?

teratos.r8or.se

silverorm
0

#17 Hon kommer snabbt fram till handen (trots att hon inte känner mig) slappnar av när man lyfter upp henne och sitter mer än gärna på axeln el armen o följer med på allt man gör. Sätter man henne på köksbordet el soffan följer hon din hand/er o kommer när man kallar på henne. Blev lite förvånad att hon var så tillitsfull mot mig trots att hon inte kände mig.?

Helt klart en råtta man kan lita på, hon skulle hellre dö än att sätta sina tänder i mänskohud exempelvis.Glad Så på mjukhet i kropp o själ får hon MVG!Glad

Men en livlig dam är hon med mycke spring i benen, o det är tur det med tanke på hur matglad hon är…

[Mara-Bell]
0

Då jag inte har annat för mig slänger jag in en bild på lilla Lumi när hon tar en liten paus efter att ha aktiverat sig själv som vanligt, inte svårt att få den råttan att motionera :P

För övrigt så väger hon i dag 385 gram :)

TacoBelle
0

Jag kan intyga att hanen är helt fantastisk!

Terato
0

Vad roligt att l?sa om Lumi! :-) Det blir nog en din kull, det h?r!

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Vad fin Lumi är:) Ja, pojkvännen också såklart. Ska bli spännande att se resultatet sen, jag tycker det låter som om det kommer bli en härlig kull:)

[RussinsMusli]
0

måste lämna tassavtryck, om jag kanske ska ha en hane Oskyldig

silverorm
0

#19 He he vad fint hon har breddats!Skrattande

[Mara-Bell]
0

Brukar dom börja gå upp i vikt så tidigt under en dräktighet? har fått för mig att det är vanligast att dom går upp sista veckan. Mellan åtta i går kväll och halv sju nu i dag på monnen har hon gått upp ytterligare 10 gram, så nu väger hon 395.

[Mara-Bell]
0

Nu är hon nere på ca 385 igen, hon hade nog bara ätit mycket :P

[Mara-Bell]
0

Hon har nu legat på dryga 400 gram i ca två dagar och jag tycker hon ser bredare ut över magen, men det kan ju vara inbillining :P

Dramatik
0

Jag tycker nog också att hon ser lite tjockare ut:) Söt är hon iaf, det finns det inga tvivel om:D

Terato
0

Haha, hon har så himla gulligt utryck i ansiktet!

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Kom precis på att jag inte har en susning om hur mycket en råtthona ska öka i vikt under sin dräktighet, vet att det är relativt mycket, men hur myckrt som minst? Det har ju gått två veckor nu till helgen och hon har gått upp 50 gram. Men efter vad jag förstått när man läst lite här och var så brukar dom gå upp som mest sista veckan, stämmer det?

silverorm
0

#30 Individuellt det där, men det stämmer att den mesta viktökningen kommer på slutet. Allt beror ju på hur många bebbar det ligger i magen.Flört

MangoMelon
0

#30 Jag har min sjätte kull på kommande just nu och honan följer kurvan ganska exakt som alla de andra. Så som jag upplevt så går de upp mellan 10-50 gram första veckan, står rätt stilla andra veckan och skjuter i höjden sista veckan. Just nu har hon gått upp nästan 100 gram och beräknas föda på måndag.

Minsta ökning jag vet om som ändå resulterat i ungar var 39 gram, och då föddes det tre bebisar. Jag hade en hona som gick upp skrämmande 172 gram och då föddes det 15 ungar..
Så som silverorm säger är det nog ganska individuellt, men jag som väger varje dag under en dräktighet har märkt en likhet i kurvorna :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[Mara-Bell]
0

"32 det stämmer rätt bra att hon gått upp 40-50 gram första veckan och att hon nu stått stilla på dryga 400 gram i några dagar. Är väl helt enkelt bara att vänta och se hur mycket hon går upp under nästa vecka. Men jag är egentligen säker på att hon är dräktig då hon inte löpt sen hon kom hem.

RexMatte
0

Bor i Växjö och är intresserad!

[Mara-Bell]
0

Är det normalt att råtthonorna blöder lite under dräktigheten, eller är det något som är fel då?

klick
0

Missfall tror jag va?

[Mara-Bell]
0

Hoppas verkligen inte att det är det, även om jag själv haft samma tanke.

Någon som är lite mer insatt?

Terato
0

Vilket dygn ?r hon i? De brukar bl?da ett tag innan de ska f?da s? nu kanske det kommer bebisar snart. H?ll utkik efter v?rkar. Om hon har sv?rt att f? ig?ng v?rkarna, prova att kalka henne. L?s p? www.ratguide.com om hon f?dsel. Breeding guide.

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Hon är bara i dygn 17 så det är alldeles för tidigt.

MangoMelon
0

Det är aldrig bra om en råtta blöder från underlivet, ingen skillnad om hon är dräktig eller ej. Dock så kan de blöda lite innan de ska föda, precis som Terato säger, dock ska det inte blöda hur mycket som helst och verkar honan ha problem att få ut ungarna ska man ta till åtgärder asap. Håller tummarna för din tjej!

Terato
0

Ok, då kan du nog misstänka missfall.. Men det finns  råttor som blödit tidigt under dräktigheten och ändå fött fullt friska bebisar. Kan bero på olika saker men det är helt klart inte ett bra tecken.

Min hona fick missfall men väldigt sent under dräktigheten. Hon förlorade alla bebisar men klarade sig.

Men håll koll på henne. Och försök också att hålla koll på hur mycket hon blöder, t.ex. genom att byta ut blodig inredning. Är det väldigt mycket behöver du rådgöra med någon duktig veterinär.

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Det blöder inte jättemycket, det blir helt enkelt små fläckar om hon legat och vilat på ett ställe en stund. Jag har inte sett något nytt blod nu i kväll och har tagit bort papprerna med blodfläckar/prickar för att kunna se om det finns något nytt under natten. Jag såg redan i går kväll innan jag la mig att det var lite blod på några pappersbitar så det jag sett i dag kan vara från i går natt.

I vilket fall har hon gått upp i vikt sen i går och hon äter som en häst och har börjat få synligare bröstvårtor. Jag hoppas på att det trots blodet kan bli en lyckad dräktighet utan större problem.

Terato
0

Å, jag hoppas det bara var nån enstaka unge som gick bort om det nu var missfall.

Kom ihåg förresten att kalka på henne ordentligt. Jag hade problemet att min hona inte fick igång sina värkar när det väl var dags. Vid kalciumbrist kan de få svårt att bilda oxytocin och då kan det bli problem med värkarna. T.ex. sesamfrön är otroligt kalciumrikt.

Håller tummarna för lilla Lumi!

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Tack och lov så var det inget blod på pappren i buren nu på monnen. Sesamfrön har hon fått varje till varanann dag både tidigare och nu under dräktigheten. Jag brukar slänga i det i havregrynsgröten.

sunmiracle
0

Vad roligt att följa Lumi, hoppas att dräktigheten går fint!

[Mara-Bell]
0

Jag bara hoppas att hon dag för dag ska fortsätta gå upp i vikt, hennes kraftiga viktökning borde ju börja när som helst.

[Mara-Bell]
0

Jag blir så frustrerad när sånt här händer. Jag vet inte vad jag ska tro just nu, hon går varken upp eller ner utan ligger på knappa 440 gram, och det har hon gjort i 4 dagar nu. Hon bör få kullen om 3-4 dagar och egentligen borde hon väl ökat mycket mer? Jag vet att ni inte heller kan svara på om det kommer bli några ungar eller inte, men jag behöver skriva av mig min frustration lite.

[Mara-Bell]
0

MangoMelo en allmän fråga bara, hur mycket gick din hona upp till sist? det var 12 ungar hon fick va? och hur många dagar innan beräknad nedkomst började hon öka kraftigt i vikt?

MangoMelon
0

#48 min hona vägde precis 300 vid parning, och gick sammanlagt upp 144 gram. Första veckan ökade hon ungefär 30 gram, andra veckan runt 40 gram och sista veckan 80 gram. Tre sista dagarna innan beräknad tid gick hon upp 15 gram om dagen, så ganska stor ökning där :)

Terato
0

Att de st?r stilla brukar tyda p? problem. D?da foster i magen, t.ex. Du f?r hoppas p? antingen en vikt?kning eller viktminskning. H?ll koll p? hur hon verkar m?. Kolla efter bl?dningar och fundera ?ver vad du ska g?ra om hon har d?da foster kvar som hon inte f?r ut. K?nn p? magen om du k?nner n?gra ungar. Har du kollat l?nken som jag gav dig f?rresten? D?r finns mer information om detta ?n n?gon av oss p? forumet kan skrapa ihop i den h?r tr?den.

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

#50 Jag var inne på länken samma dag du tipsade mig om den, en väldigt bra sida faktiskt. Men jag är inte expert på engelska så jag fattade inte precis allt.

Jag vet inte vad jag ska göra om hon har döda foste hon inte kan få ut, finns nämligen ingen råttkunnig veterinär i närheten, har endast distriktsveterinär här omkring och dom kan ju knapt nåt om smådjur alls.

Jag försökte känna på magen, men tycker det är jättesvårt att avgöra om man kan känna nåt som rör sig eller om det bara är hon som andas eller hennes hjärtslag. Jag tycker däremot att det ser ut som om magen flytatt sig nedåt om du förstår vad jag menar, den sitter längre ner i stället för mitt på magen. Hon har även tappat håret precis runt bröstvårtorna.

Det har dock ännu inte skett någon viktförändring, hon ligger fortfarande på runt 436 gram. Såg även att det var lite blod på ett papper i dag, inte mycket eller så, bara en liten skvätt.

Hon är fortfarande pigg och vill gärna vara ute och springa, men hon får tyvär inte det just nu eftersom hon ska gnaga på allt av tyg nu sen hon börjat bädda.

silverorm
0

#51 Inget mer du kan göra just nu, ge henne bara lugn och ro och håll koll så hon inte börjar störtblöda. Hon visar ju tecken på att hon vill föda nu..vilken dag är hon i??

[Mara-Bell]
0

Hon är i dag 21 nu om man räknar dan efter att hon parades som första dagen.

MangoMelon
0

#53 såg du att de parade sig första dagen?

[Mara-Bell]
0

Det var Silverorm som hade dom, tror hon såg att dom parade sig. Hon sa att man alltid ska räkna från dagen efter, man vet ju aldrig om det tar sig vid första försöket eller inte.

silverorm
0

#55 De höll på från kvällen (när jag smsade dig) till morgonen nästa dag. Både jag och min sambo höll koll på dem. Ge henne nu bara lugn och ro så kommer det säkert lösa sig.

[Mara-Bell]
0

Då är det 21 dagar, elelr 22 för det är ju den femte nu. Jag har låtit henne ha lugn och ro i flera dagar nu och hon har även en handduk över buren för att inte störas så mycket.

[r8ttor]
0

#57 Hoppas det går bra.

EmmaWq
0

Hejhej!

Har ni någon sida eller så där man kan se ungarnas utveckling etc? Skrattande

silverorm
0

#57 Nu får vi hålla alla tummar o tår o tassar på att allt går bra! O att matte slipper kasta sig i bilen till en vet!Flört Som jag vet att du kommer göra…

[Mara-Bell]
0

Om jag bara är hemma så åker jag ju till vet om jag behövetr, närmsta och största är Slöinge, men endast 1% av alal djur dom får in under året är smådjur. Jag har ju precis börjat jobba heltid, så risken är ju att nåt händer under dan när jag inte är hemma.

Hon har för övrigt börjat boa en massa och sover mer än normalt, men har också gått ner lite i vikt, hon väger nu ca 425 gram.

Terato
0

Det kan ju vara så att hon har börjat absorbera fostren. Då blir det en viktminskning. Jag tycker hon verkar följa samma mönster som min Sovie när hon fick missfall.

Men som sagt, har läst om råttor som har haft jättekonstiga viktmönster under dräktigheten och ändå fött friska bebisar så det är svårt att veta vad som händer. Nicciz berättade att de kan få ensdigt missfall också, vilket innebär att bara ungarna som ligger i ena livmoder-hornet(eller vad det heter på svenska) dör och att den andra sidan klarar sig. Men hur mycket hon äter, hur mycket vatten hon samlar på sig osv. påverkar ju också vikten. Det är så svårt med de här små djuren för en så stor procentuell viktförändning är ändå trots allt väldigt liten på vågen.

Det är bara att ha is i magen, som sagt!

Något som kan vara bra är att etablera kontakt med en veterinär och fråga vad de anser att man kan göra om det skulle vara så att hon har döda foster i magen som hon inte lyckas absorbera själv. Då blir de ju mycket sjuka, såklart.

Det min veterinär sade till mig var att man i så fall börjar med att sätta in smärtlindring. Du ska också hålla koll på hennes värkarbete. Ser det ut som att hon försöker att föda så ska du titta efter om det tycks bli några värkar. Ibland kan man behöva kalka på dem rejält med Kosttillskott för att värkarna ska komma igång.

En sista utväg som vi tittade på var att, om det gått på tok för långt och hon skulle bli skitdålig, röntka och se hur bebisarna ligger. Om de ligger bra kan man ge oxytocin för att stimulera värkar så att hon får ut dem. Men detta får man bara göra om bebisarna ligger rätt. Inte så beprövat på råtta men brukar göras på t.ex. hund. Finns även de som öppnar ch plockar ut bebisarna. Riskfullt det med såklart. Men jag tror inte att man tittar på sådana alternativ förrän hon gått över 24-25 dygnet.

Men de allra flesta veterinärer kommer nog tycka att man ska avvakta eftersom råtthonor för det allra, allra mesta klarar av att absorbera eventuellt döda foster.

Å, inser hur skrämmande mina inlägg låter. Vill bara göra dig lite förberedd.

När min hona fick missfall hade jag en erfaren person att prata med och fråga om råd. Hur mycket man än tycker sig ha läst på verkar det finnas luckor. Man behöver stöd! Om du vill kan du pm:a/ringa/sms:a mig (0768757528). Jag är inte så duktig men rätt så bra på att hitta information när jag behöver den och kan kanske vara stöd iaf.

teratos.r8or.se

Terato
0

Och givetvis ska du inte vara på henne och titta hela tiden, hon behöver lugn och ro. Bara ha lite koll sådär.

Jag håller tummen för att det ska gå bra!

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Tittade till henne nu när jag kom hem från jobbet. Tycker magen ser mindre och mindre ut, och henens vikt låg bara på 417 nu. Har ännu inte sett något verkarbete men hon beter sig ändå som att hon själv tror att hon ska få ungar snart. Om hon får ungar och det blir som beräknat så är det under natten eller morgondagen. Hon verkar må bra för övrigt så jag hoppas på att även om det inte skulel bli några ungar att hon i alla fall kommer må bra.

Terato
0

Ja, jag hoppas på ensidigt missfall och att de är friska på andra sidan!

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Det känns inte som att det kommer några ungar tyvär. Hon väger i dag endast 409 gram och har återfått sitt normala beteende. Hon boar inet längre, äter inte som en häst eller visar några tecken på att hon ska föda. Men som tur är verkar hon ändå må bra, och jag tror inte att jag ska behöva åka till en veterinär. Hon är pigg och vill gärna ut och vara social och springa runt. Hon äter ungefär så mycket som hon gjorde innan hon blev dräktig och hon dricker ordentligt.

jag tycker det var så fruktansvärt synd att detta skulle hända, då ungar efter Lumi var en stor del i mina framtida planer och jag ville verkligen ha en egen liten unge efter henne. Tyckte även Lilleman var en helt fantastisk hane och trodde verkligen att den här kullen kunde bli något riktigt bra.

Men nu får jag vara glad om Lumi håller sig frisk och slipper åka till veterinären.

Terato
0

Då håller hon nog på att absorbera. Gud vad tråkigt, Mara-Bell. :(

Hur gammal är Lumi?

Såna här saker kan bero på lite olika grejer. Vi har bland annat lite misstankar om att det går pasturella bland möss nu och jag misstänker faktiskt att det kan finnas hos en hel del råttfolk nu med. Några saker som kännetecknar Pasturella är att man har svårt att få sina honor dräktiga, att de får missfall eller små kullar. Andra tecken brukar kunna vara abcesser, speciellt runt könsorgan men även på andra ställen på kroppen/ansiktet. Det kommer gärna tillsammans med andra bakterier som kan ge andra symptom också som nysningar, t.ex., vilket vi har sett på en hel del råttstammar nu.

Det man kan göra är att skicka in ett prov till SVA och be dem kolla pasturella och ev. göra några fler bakterie/virusprov. En vän till mig ska skicka in ett prov nu på en mus som vi går ihop och betalar för att se om det kan vara pasturella som håller på och jävlas. 

Får man positivt utslag så är det lång medicinering som gäller, minst 14 dagar men helst längre, upp till en månad. Det är bakterier. Det går att bota! En hona bör inte paras för tätt inpå en antibiotikakur, ska dock nämnas, men om hon fortfarande är ung kanske du hinner(självklart bör hanen med flock också medicineras om det skulle visa positivt).

Nu säger jag absolut inte att det beror på detta, det kan handla om hundra saker. Bara att det kan vara värt att kolla upp om chansen finns att du hinner para henne igen.

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Lumi är 10 månader ungefär, väntade ju rätt länge med att para henen då det rekomenderades eftersom hon inte har någon känd bakgrund. Jag vet inte hur nära efter ett missfall man kan para om en hona, men risken är ju att hon blir för gammal. Kan ju vara så att jag helt enkelt får acceptera att jag inte får några ungar efter Lumi utan får avvakta tills jag har en anann lämplig hona.

Terato
0

Ursh vad tråkigt..

Men jag tycker du ska undersöka det där i alla fall.

Jag har inga siffror och veckor så här i bakhuvudet men den infon finns på SRS hemsida. Räkna på det och ta reda på hur lång vila efter medicinering man rekommenderar innan parning och se om du kan tänkas hinna para om henne innan ettårsdagen.

Om du beslutar dig för att du vill prova igen alltså.

Men det kanske inte har med virus/bakterier att göra över huvudtaget, det kan även handla om andra saker. Titta på det så att du kan ta ett beslut grundat på den kunskap du tagit till dig(Använd gärna sidan jag hänvisade till). För det är klart att det finns risker med att para om en hona som tidigare absorberat. Det kan som sagt skvallra om andra problem.

Men som sagt.. Jag vet hur mycket hon betyder för dig så jag skulle djupdyka i det här om jag vore du. Du måste förstå vad det kan finnas för anledningar bakom innan du tar ett beslut, anser jag.

Det enda positiva med motgångar är att man blir kunskapsgirig och lär sig en hel del på vägen. Det har jag fått erfara.

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Jag har tänkt en del på detta nu, och tagit beslutet att inte para om Lumi. Jag kommer avvakta med att avla innan jag har eget och mer utrymme. Då har jag även chansen att satsa mer och även försöka hitta ett par fina hanar m.m.

silverorm
0

#70 Synd att det inte blev något, men tur att hon klarade sig så fint. Hon kan blöda ut rester sen, bara så du vet. Klokt beslut att inte para om henne, tiden hade varit tajt ef man ska vänta 2 mån innan man gör ett nytt försök.

Du vet att du får köpa djur av mig sen när du ska "starta eget". Flört

[Mara-Bell]
0

#71 Jo, jag har sett att hon har lite blodiga flytningar elelr så, men det är inget rent blod längre och det är inte mycket. Hon mår i alla fall bra, äte som hon ska och är så pigg som enr åtta kan vara.

Jag kände med att det blir väldigt tajt med tiden, jag får ju ha henne resten av hennes liv i alla fall, och jag kommer säkerligen hitta en annan hona jag blir precis lika fäst vid när den tiden kommer.

Jag ska komma ihåg att hålla koll på vad du får för ungar och så, är lite lättare att välja vad man vill ha sen när det är dags då.

Kommer självklart försöka komma till utställningarna i göteborg med, tyckte det var intressant och kul att träffa andra råttmänniskor :)

Och tack alla för stödet och tipsen ni har gett mig under Lumis dräktighet

klick
0

Alltså, din råtta har blodblandade flytningar och du tar henne inte till veterinären? Eller har jag missuppfattat något?
Om det är livmodersinflammation hon har så är det bråttom med medicinering för att det ska hjälpa!

MangoMelon
0

#73 När en råtta får missfall och sedan stöter ut fostren förekommer blodblandade flytningar. Det är inte farligt så länge det inte är rent blod och så länge det hålls under kontrollerade mängder såklart. Om honan forsätter blöda flera dagar så är det skäl att uppsöka veterinär, men så var ju inte fallet här.

klick
0

Men det är väl inte säkert, bara för att det bara är blodblandade flytningar? Min tjej som hade livmodersinflammtion hade just det.
Det KAN ju vara så att hon aldrig blev dräktig, men att hon har livmodersinflammation? Och om man inte behandlar det direkt är det väldigt svårt att få bukt på det.

[Mara-Bell]
0

#75 Hon slutade ha flytningar för flera dagar sen. Och med tanke på hur viktuppgången såg ut i början, och hur hennes mage utvecklades så är jag 100% säker på att hon var dräktig. Man såg tydligt att magen minskade nästan dag för dag efter att hon börjat blöda.

Terato
0

Nejdå, det är normalt att de blöder vid födseln men också vid missfall så jag anser att Mara-Bell gjorde en helt rätt bedömning.

Hade det däremot fortsatt längre och hon blivit dålig hade det varit läge att ta henne till veterinären.

teratos.r8or.se

becka89
0

Åhh vad tråkigt=(