Letar efter bäbisar i dalarna eller närheten
Vad ska du ha råttorna till?. sällska, utställning, avel?
Hur kommer de att få bo, några fler kompisar?. vart i dalarna? Jag bor relativt nära dalarna.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Någon seriös uppfödare inom Dalarna finns tyvärr inte vad jag vet… Tror det närmaste blir zickan, annars finns även http://rackarns.se (Uppsala), www.cosmonita.se (Västerås) och så http://www.midgards.eu (Gävle), tror det är de som blir närmast beroende på var i Dalarna du bor :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Nej just nu finns det väl ingen alls i dalarna direkt som föder upp råttor?. Ingen jag känner till på rak arm, men jag och kartor :-P.. skåne ligger ju ännu upp.. asg.
Jag har två kull planer nu inom kort. En dumbo och en toppörad. Inge lilac men kan dyka upp blue. Dock är det en mindre chans. Jag bor nära ludvika och har bekanta där. Även rätt mycket ute på resande fot.
som sällskap. har haft liten uppfödding en gång och jag grät varje gång jag sålden ungarna.. så jag vill ha som sällskap.
jag har svårt att fixa skjus.det e därflr det e lättast att med dalarna^^ men syrrerna bor i uppsala och gävleborg
dom kommer att få bo i en stoor bur kan inte måtten i huvudet. jag har 4 burar ungefär 2 st e höga och smalare . och en som e lägre men mkt längre. nej det e därför jag vill ha 2 st. vill inte att dom ska vara ensamma. jag bor i vansbro . så det e ca 1 timme till borlänge eller mora
färger spelar igentligen ingen roll. men jag avgudar lilic och blue.
jag finns på mail/msn: widerkrantz@hotmail.com om du vill veta mer om min kommande kull. Har även flera honor på omplacering hos mig eller via mig om det fungerar med tjejer nära 1 eller ett år.
#3: Jodå, uppfödare finns… Bland annat finns Rättviksgymnasiet, men de är inte seriösa för fem öre, avlar på sjuka råttor och säljer för små ungar bla. Och så somliga som lämnar till zoo förstås. Nån som kallar sig Silver Star Ratz finns det som lämnar till zoo… Kan inte ens basic färger, inavlar på råttor med totalt okänd bakgrund och vägrar svara på både mail och sms när man köpt råtta. Min lilla Tuttul som kom därifrån vägde bara 50-60 gram vid 2 månaders ålder :( Och skulle enligt stamtavlan vara "blue pearl"… Hon var mink ;P
Känner till en enda seriöst uppfödd kull i Dalarna, dvs min lilla Knyckets kull. Men jag tror inte hon har fortsatt föda upp efteråt, det är liksom lite svårt utan hanar. Hoppas hon tar upp det igen iaf för jag vänder mig gärna till henne för råtta fler gånger :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

# 7 jag har också köpt råttor av henne men hon har svarat när jag ringt och har fått tillåtelse att komma dit och titta om jag vill. mina råttor är superfina och gosiga, men jag kanske bara har haft tur?
enligt mina stamtavlor så verkar hon ha koll iaf
hon har själv sagt att jag inte kan avla någon av hennes råttor med en annan från dalarna för att risken e stor att dom e nära släkt, så hon verkar ju bry sig.
men har bara två därifrån så kan inte lova nånting
#8: Här är hennes hemsida: http://www.freewebs.com/anijarat/ Tror inte hon föder upp men det skadar ju inte att fråga iofs :)
Håhåjaja, köpte 2 honor från gymnasiet för några år sen, det gör jag inte om igen.
Oh, råttfarm i Mora, finns det en sån också? :O Aldrig hört talas om.
#9: Kanske det.
När jag köpte Tuttul fanns det flera syskon inne. Hon och 1-2 till var väldigt tunna, 50-60 gram som sagt (bifogar bild på Tuttul bredvid en vuxen hona). Resten var desto finare i hullet men att öht lämna in tunnisar får då en varningsklocka att ringa hos mig iaf… Eller ja, egentligen ringer den redan när man lämnar in på zoo - i mina ögon kan en uppfödare som lämnar till zoo aldrig vara tillräckligt kunnig och bryr sig inte tillräckligt mycket om sina råttor.
Tuttul var enligt stamtavlan resultatet av en helsyskonparning (både mamman och pappan har SSR Dittie och Scarlett O'Råtta som föräldrar). I stamtavlan finns även sk "agouti caramel", vad det nu är egentligen… Och så Tuttul då, som var sk "blue pearl" men egentligen var mink.
Ett helt underbart temperament hade hon - tyvärr blev hon bara 1½ år gammal :(
En bild till
En sista bild :P

#10,11,12 

men shit :S jag tar åt mig av vad du skriver men är samtidigt glad över mina och átt dom mår bra.
men stackars små :(
dom som hamnar på zoo har hon sagt att dom ringer om dom inte blir sålda, så det e skönt att veta att dom inte blir ormmat men sammtidigt så vet hon ju inte vilka som köper dom.
men ja blir ledsen när jag ser bilderna =(
jag känner henne inte och vet inte så mycket mer än det hon talat om för mig så jag blir chockad.
nu när ja tänker efter så kallade hon min dubbelrexade agouti hona för gremling, MEN DEN FÄRGEN FINNS INTE I REGBEVISEN ENS SÅ ANTAR ATT DEN FÄRGEN INTE ENS FINNS?
OJ CAPS SORRY =)
#14: Ja det är klart du är det, det vore ju konstigt att inte vara glad över välmående råttor ;P
Mjo, det är ju en bra djuraffär. Men som du säger, man vet aldrig vem som köper… Jag fick tex hem ett par vanvårdade råttor för några år sen som hade köpts där, en av de var så mager att man kunde se revbenen trots päls. Det är det som gör mig så anti uppfödare som lämnar till zoo, just att de helt frivilligt riskerar ett hemskt öde för de råttor de föder upp. Det går inte alls ihop med omtanke om råttorna…
Ah gremlin ja, det känner jag igen! När jag köpte en av mina råttor (inte från SSR dock, utan han är från Ratz for all som numera lagt ner) fanns det kullsyskon som var sk "gremlins" och han har "gremlin" i bakgrunden. Det existerar inte nej, utan är helt enkelt nåt de använder istället för något så simpelt som dubbelrex… :P
Han har för övrigt SSR i bakgrunden också. Livrädd för människor är han, men varifrån det kommer har jag ingen aning om…
Vad har dina för råttor bakom sig förresten? Blir ju nyfiken på om de är släkt med lilla Tuttul :D Eller Prutten för den delen som har iaf en SSRare i sig :)

men dalarna ligger vel ikke så langt nna norge? trysil?
Det beror på vad i Dalarna man bor. Norra Dalarna gränsar ju till Norge, medan södra blir längre bort.
jag bor ca 1½ timme från norska gränsen eller nått sånt=/

er ikke så ille da. uansett så går det jo da å lete i norge. bor rett ved selen

#16 Beror på var i Dalarna man bor. :-) Jag har över 30 mil till Trysil, och bor i dalarna.

Jag håller på att planera en kull, bor i avesta. Men det dröjer ju ett tag.
I torsdags köpte jag en råtta av henne ( silver star ratz) och lilla råttan är 6 veckor och väger bara 66g.

#22 66 gram??? Det är ju sjukt!
Qui dormit, non peccat
#22: Inte förvånande… Verkar inte finnas något som helst vett i skallen. Mat, vad är det? :(
Litet tips förresten - förutom den vanliga färskmaten, servera även välling med rått ägg och rapsolja varje dag. Det gjorde susen på lilla Tuttul som kom från samma ställe och vägde ynkliga 50-60 gram ungefär.
Dom fick jätte dålig mat :( bara solros frön. Och hon avlade med rädda hanar, hon sa att det inte sperade någon roll hur hanen var :/
Jag brukar ge mina råttor 1 ägg och 1 banan ihop mosat, och lite mjölk på det. Det älska dom :). Är det bra att ge henne?

Bara solrosfrön????
Ja inget annat. Hon sa "så att dom inte blir så tjocka" :/
Jag fick råttungar den 31/1. Jag har 4 st kvat av dom. Alla väger kring 200g. Hon tyckte att dom vat alldeles för stora.
Råttan (Wendy) som jag köpte av henne är född 29/1 och väger bara 66 g. Det säger hon är normalt. :(
10# Min råtta som jag köpte av henne är hennes mormor mor Scarlett O´Råtta och mormors fars S.S.R Dittie.
När jag var där hos henne 18 mars tingade jag en hane av henne :S. Han var jätte lite fast han vär 5 veckor. Så jag ska hämmta han i morgon. Så hon måste dela dom när dom är 6 veckor. Hon sa att han hade "gremling" i släkten, så han kanske blev en sån. Är "gremling" dubbelrex?
Varför KÖPER ni av henne? Förstår ni inte att när ni gör det så säger ni att det är ok det hon gör!
Anmäl henne istället eller ge mig alla uppgifter så kan jag göra det.
Djurförbud ska hon ha!
*rosenrasande*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag viste inte hur hon behandlade sina råttor så illa.
Hon har många råttor runt 20 st. Men jag vet inte vad jag ska göra.
Hon säger att hennes råttor är bra avels råttor. En är också sne i huvudet. Hon har 2 st nakenråttor. Några råttor bor i hamsterburar. Nakenråttornas bur har inge galler bara plast.
Vad vill du ha för uppgifter? Men vet hon då att det är jag.
Ge mig Namn adress.
Man kan anmäla anonymt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Måste bara påpeka att 20 råttor är inte särskilt många för en uppfödare, det är ganska lagom.
Men det övriga var inte riktigt okej, nej.
#28 köp inte hanen av henne, säg att du har ångrat dig.
Det är verkligen djurplågeri att göra som hon gör! 
Ska du anmäla för att hon ger fel mat och att bäbisarna är för små? Jag bara undrar. :)
Så. Låt mig förstå dig r8ttor rätt.
Du anser att ha 20 råttor som bor i hamsterburar, som så gott som enbart för leva på solrosfrön för att dom inte ska bli för stora, som säljs vid 5-6 v och väger 66 gram, är ok?
Isf. säger jag tack för informationen och jag lägger mig inte i längre. Är det acceptabel hantering av råttor så säger jag inget mer för då finns det ingenting jag kan säga som ändrar den åsikten.
Tack för mig, ha en bra dag.
Men alla bor inte i små burar. Jag ska fråga mamma sen för jag vet inte men hon jobbar natt så hon sover än.
Vad i helv… Är det så illa dessutom
Har själv aldrig varit där eller haft någon som helst kontakt med puckot iom att hon inte ville svara på varken mail eller sms.
r8ttor, har du hennes adress? Jag anmäler gladeligen, och jag har ju bilder på Tuttul som bevis tex. Jag provade söka på eniro mha hennes telefonnummer men inget resultat där.
Måste för övrigt hålla med Allamej och CamillaS, köp inte råttstackarna, det är ju det som gör att hon kan fortsätta med sitt djurplågeri.

#38 Har sett henne på ..zoonen tror jag :S och KÖP snälla inte råttan! Upplys henne istället om att du har funderat och tycker att det inte känns rätt för bebisar ska väga minst 80g.
#38: Ok, tackar. Får se om Skatteverket kan tänkas lämna ut adress med bara det eller om man får leta vidare…
Men du har ju varit hemma hos henne. Gata och gatnummer lär du väl veta iaf? Det är bara att pm:a om du inte vill outa (iofs är väl det bäst med tanke på forumregler osv :P). Jag brukar aldrig anmäla anonymt när jag anmäler så när hon får anmälan är det mitt namn som dyker upp, finns ingen anledning för henne att tro att du är inblandad alls.
Häpp, hos Skatteverket måste man ha personnummer för att få ut adress. Fasen.
Hon bor i bolänge på bullermyren
Jag ska till henne i kväll eller i morgon och kolla på råttorna . Jag vet vart hon bor men kommer inte ihåg adressen, då kan jag kolla. Mamma kommer inte heller i håg.
Ok. Ja hojta gärna till då! Fast pm:a helst, tror inte man får lägga ut uppgifter direkt på forumet sådär så det kan ju hända att det tas bort annars :P
Okej :)
Det togs bort men jag har dom. PM:a i fortsättningen.
Köp inte råttorna trots att du ska dit och titta. Ta med dig en kamera och dokumentera allt du kan så att det finns bildbevis.
Det är pga. att sådana saknats som tidigare anmälningar har gått åt fanders.

för att hitta adresser är ratsit bra.
Qui dormit, non peccat
Oh, smart! Hittat adressen, mailar in en anmälan under helgen :)
Jag vet adressen nu. Men jag var inte dit, jag ska dit på söndag, hon är inte hemma. Mamma hittade en lapp hon hade adressen på.
Adressen fick jag tag på på Ratsit ^^ Så anmälan är skickad och klar, det återstår att se om de tar den på allvar när det handlar om just råttor bara. Håll tummarna för att inspektörerna här har vett i skallen! ;P
Vad bra. Vi får hoppas ;)
Hur har det gått?
#52: Gått med vad, anmälan eller TS råttletande eller r8ttors besök? :P
Anmälan är skickad iaf, har inte hört nånting efter det. Får se om de hör av sig i veckan, har begärt att de mailar diarienumret till mig så jag kan följa upp det så det borde de ju göra, annars får jag skicka iväg ett mail till om de inte hört av sig i veckan. Antar att det tar lite mer tid nu när påsken hamnade mellan :)

Låter som en riktig idiot!! Stackars råttor :S
Kan meddela att jag fått svar på anmälan idag. Behöver jag ens nämna att det inte är första gången hon anmälts? Visserligen för något helt annat (icke råttrelaterat), men ändå.
Hur som helst, länsstyrelsen verkar iaf ta det på allvar trots att råttor tenderar att ses som ohyra. Positiv överraskning ftw :)
Vad bra :)
På begäran låses tråden