Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 16026 ggr
mikeiko
7

Vad du INTE ska mata dina råttor!

Eftersom många både nya och äldre råttägare ofta undrar över vad man INTE ska mata råttor med så hade jag här tänkt sammanställa en lista av mat man inte ska ge till råttor.

Mat du EJ ska ge dina råttor, i alfabetisk ordning;

Tänk på att viss mat är ok tillagad, men inte rå, samt att viss mat är ok i små mängder, men inte i större! Läs igenom listan ordentligt, och inte bara rubrikerna!

Alkohol - Är skadligt. Såklart.

Avocado - Gärna fruktköttet men INTE skal och kärna.

Banan (grön) - Innehåller enzymer som blockerar matsmältningen.

Blå ost (blue cheese) - Möglet i osten är giftigt för råttor.

Brysselkål -  Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör tiamin (typ av B-vitamin).

Bönor (både råa och torkade) -  Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att kunna smälta proteiner och stärkelse, och leder till att de röda blodcellerna klumpar sig.

Chips - Är inte giftigt, men vääääldigt onyttigt.

Choklad - Går bra i små mängder, och kan till och med vara nyttigt vid besvär med andning eller nysningar. Men choklad innehåller stimulansmedel som kan leda till hjärtfel eller neurologisk förgiftning och bör därför inte ges i några större mängder.

Citrusfrukter - Till honor går det bra, men INTE till hanar. Cancerframkallande.

Godis ("människogodis") - Socker, socker, socker i mängder och inget nyttigt alls.

Hö - Är inte råttmat, och innehåller ofta ohyra, och damm som är skadligt för deras känsliga luftrör.

Insekter - Inte rekommenderat då dessa kan bära på sjukdomar och parasiter.

Jordnötter/Jordnötssmör - Jordnötter innehåller oxalater som är skadliga för råttor. Jordnötssmör är för klistrigt och kan orsaka kvävning hos råttan.

Juice - Precis som citrusfrukter, så ska detta INTE ges till hanar, då ett ämne binder protein i deras njurar, och är cancerframkallande.

Kaffe/Koffein - Nej nej nej.

Kalksten - Är inte för råttor. Råttor ska gnaga på pinnar och nötter med skal. Kalksten kan ge njursten.

Kranvatten med klor - Detta är inte ett problem för oss i Sverige, men om du flyttar utomlands så bör du vara uppmärksam på detta och istället ge dem köpt vatten från flaska.

Kronärtskocka (rå) - Hämmar matsmältning av proteiner.

Lakrits - Kan ge råttan en neurologisk förgiftning.

Läsk (samt kolsyrade drycker) - Då råttor inte kan rapa är kolsyra farligt för dem.

Lök (både rå och tillagad) - Gasbildande och och är skadlig för små magar. Kan leda till anemi (blodbrist, brist på röda blodkroppar).

Majs (torkad) - Innehåller höga nivåer av föroreningar som kan bidra till levercancer.

Mögel - Det är skadligt för dig, och skadligt för dina råttor. Släng möglig mat!

Potatis (grön, rå eller gammal) samt potatisskal - Innehåller det giftiga ämnet solanin. Gammal potatis kan bli lilaaktig, och få groddar. Detta är också giftigt för råttor.

Rabarber - Innehåller höga halter av oxalater.

Rödkål (rå) - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör tiamin (typ av B-vitamin).

Saltsten - Behövs inte då råttor får i sig tillräckligt med salt genom maten de äter.

Sötpotatis (rå) - Innehåller sammansättningar som bildar cyanid i magen.

Tofu (rå i storpack) - innehåller bakterier.

Växter (plantor) - Att gräva i blomkrukan kan vara hur skoj som helst, men många av våra vanliga plantor är skadliga eller till och med giftiga. Länk till lista på skadliga plantor (dock på engelska).

mikeiko
0

Säg gärna till om jag missat något!

Banankaka320
2

Råttgift får dem inte äta xD

Nää men jag tycker denna listan var skitbra, borde nålas :)

Louisette
0

Jag håller med föregående talare, kanonbra att sätta där alla lätt kan hitta den :)

mikeiko
0

Kul att det uppskattas :)

[oboybabe]
0

Fruktansvärt bra faktiskt..  Guldstjärna till dig som orkade skriva=)

Halloweencat
0

Vilken bra lista :D

beckare
0

Jättebra! Skrattande

mikeiko
0

:D

Banankaka320
0

Men du, kom på en grej, vilka är dina källor? :D

isabella93
0

Varför kan man ge honor citrusfrukter om det är farligt för hanar?

Louisette
1

#10 det är ungefär som att man ska vara försiktig med sojaprodukter till honor, då det innehåller ett östrogenliknande ämne som ökar risken för juvertumörer :)

isabella93
0

Så det ger alltså cancer som bara hanar kan få?

Louisette
0

#12 Nja.. Man kan inte säga att bara det ena könet kan få det, för hanar kan också få juvertumörer, det är bara väldigt ovanligt, precis som det är väldigt ovanligt att honor får cancer av citrusfrukter.

zickan
1

Sorry jag är lite dryg och kapar tråden. Tänkte bara lägga till lite :-D

alkohol: försvagar hjärnans funktion, kan leda till koma. innehåller även etanol. Då djuren är mindre kan de snabbare får alkoholförgiftning och dö.

avokado skal, kärna, bark innehåller fettsyran persin. Något fåtal djur klarar av att äta. Oftats ger det diaree, kräkning, förstoppning. Men det orsakar även vätskesamling runt vävnader i hjärtat och kan orsaka dödsfall.

Choklad, utöver det som står. Innehåller kakao som i sin tur innehåller teobromin som djur ofta har svårt att bryta ned. Kan ge efter ca 1-3 timmar:  buksmärtor, diaree, törst, kräkningar, skakningar, rastlöshet. Kan vara dödlig. Kan även ge sterilitet på hanar och glanslöspäls.

Bananens höga magnesiumhalt kan leda till njursten vid överkonsumering.

Baljväxter säger sig öka risken för juvertumör

Citrus är inte direkt farligt. Men de gillar det sällan. Skadlig i större mängd då det inte är bra med överkonsumera c-vitamin som råttor kan producera själva.

Godis innehåller även mer än bara socker. Typ kakao på vissa. Men kabn även innehålla andra ämnen som kan vara skadligt.

Kaffe/koffein: Mina råttor säger nam nam nam, inte nej nej nej ;-P
Men samma saker som inte är bra för människor gäller för råttorna. Men råttor är tusen gånger känsligare.

Kalksten behövs sällan och kan vara skadligt.
MEN! Kalksten/kalk pulver kan ges extra vid dräktighet, problem att föda, och till växande djur. Just vid problem vid födsel kan kalk istället rädda liv.

Lök innehåller toxiner.

Ännu en stor fråga om rabarber verkligen är skadligt för råttor. Allt är i stor mängd. Men inte hundra om det är direkt skadligt och bör varnas om.

Saltsten kan behövas vid få tillfällen. Kan hjälpa under varm sommar för att lagra vattnet i kroppen. Men det salt fås oftast naturligt genom maten. Men även människor kan ibland få ett enormt saltsug/behov av mer salt. Dricker ens råtta väldigt mycket vatten, Så kan man erbjuda mer salt under kort period.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2

Missade ovan!!
Mögelost: innehåller  giftiga svampen roquefortin som kan ge nervtoxisk effekt, skakningar m.m. som kan leda till dödsfall.

En sak man sällan tänker på då man knappt äter längre.
Men Lutfisk är rent dödligt.

Djur som är ute och struttsar runt så bör man även tänka på att lite läckande kylarvätska kan snabbt bli dödsfälla.
etylenglykol skapar obotliga njurskador, bryter ned lever osv.

Jäst: Ej tillagad jäst som hamnar i djurmagar kan fortsätta jäsa då de tål den den miljön. Vilket kan leda till att alkohol bildas.

Morötter som verkligen över konsumeras under längre tid,  kan leda till diabetes då det innehåller större mängd glykos.

Muskot: Farlig för allt i större mängd. Kan ge skakningar, nervproblem och epilepsi.

Nikotin: Inget man matar med, men som kan ligga framme. Råttor brukar undvika. De blir förgiftad.Ge slöhet, kräkningar, hjärt och andningspåverkan.

Nötter: Är oftast saltade.

Russin i större mängd. Kan så ut njurarna, leda till njursvikt.

Råttgift: För att vara dum så måste jag ju skriva med det.. mohaha

Saffran bör undvikas, större mängd leder till död.

Salt: kan leda till förgiftning

Socker, övervikt, diabetes, diskbråck, hjärtsvikt och andra sjukdomar.

Spenat: Hämmar bildandet av röda blodkroppar. Men ändå nyttigt på andra håll. Kan ges men inte ofta.

ÄGGVITA rå äggvita innehåller avidin, som binder vitaminer biotin till sig och hindrar därmed kroppen från att ta upp vitaminet. Avidinet i sig är inte farligt, men bör undvika att ge hela råa ägg för ofta.Kan drabbas av biotinbrist. Om man kokar ägget förlorar avidinet sina egenskaper. Äggulan däremot innehåller rikligt med biotin som är nyttigt.

Ekollon: har tannin vilket är frätande, orsakar inflammation i mag och tarmväggarna, skadar även lever och njure.

Bakpulver kan ge hjärtfel vid överdosering.

Alger: Om man har med råttor till strand, fågel bad osv. Algtoxiner kan vara rent av dödligt för de flesta djur.

Bittermandel: innehåller cyanid.Bittermandel är arligt även för människa i för stora mängder. Symptomen: illamående, kräkningar, andnings och hjärtpåverkan m.m. Kan leda till döden

RaGooN
0

Väldigt intressant :)

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

cookie89
0

*lämna avtryck*

mikeiko
0

Tack zickan! Skulle lägga till i första posten om jag kunde, men iFokus är ju så töntiga med att kunna göra edits på sina inlägg…

Fixar en reviderad version och postar igen senare idag/imorgon!

Thelondhil
0

*Tassavtryck*

nello4ever
1

Zickan råttor kan vl inte kräkas:p
"Nikotin: Inget man matar med, men som kan ligga framme. Råttor brukar undvika. De blir förgiftad.Ge slöhet, kräkningar, hjärt och andningspåverkan." Haha blev nog lite fel där:p Men mina råttor brukar få lite oskalade jordnötter ibland är det farligt?:O

zickan
0

haha.. aja :-P.. skrev av ifrån min artikel om giftiga ting för hund :-P

mikeiko
0

#20 Undvik jordnötter ja, trots att de tycker att det är gott :)

nello4ever
0

#21 haha:)
#22 så farligt?:o

mikeiko
0

Oxalaterna i jordnötter kan ge upphov till njursten :(

beckare
0

Kan man ge råttorna jordgubbar?

nello4ever
0

#24 Men bara en ibland?:o De snor ibland av mig när jag sitter i soffan i vardagsrummet där de springer löst;)

Banankaka320
0

#25 Japp:)

I min mening kan man ge råttor allt jag äter själv, men aldrig överdrift. Sen följer jag denna listan allafall, ex jag ger dem inte avokado kärna och sånt :)

Zakaraa
0

#24 är det inte bara Orostade jordnötter som är farligt?
Läste i ett annat inlägg att man kunde ge jordnötter som är rostade

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Thelondhil
0

brukar du äta avokadokärnor?:P

Allamej
0

#29 hur kan du få en fråga om man kan ge råttor jordgubbar till att äta avokadokärnor?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Thelondhil
0

tryckte in fel nuffra:P menade #27! (27an hade en 25a i inlägget, tror de var därför)

beckare
1

#31 Nuffra? Tungan ute Flört

Banankaka320
0

#29 Nej det gör jag inte:P

Gör du? O.o Jag skulle inte ge det till råttona, skrev det.

[oboybabe]
0

Känns som om att ett logiskt tänkande egentligen är a och o … Det som är farligt för oss att äta är farligt för dom dom flesta djur, det som är dumt att överkonsumera för oss är även skadligt för djuren.. Ja jag vet att jag är lite aseg men om man läser detta känns det mer som en självklarhet..

dorkey
0

Håller helt med ovanstående.

Jag skulle aldrig sätta mig ner och plugga in alla dessa listor som finns om skadlig mat. Jag tänker logiskt, vad som är nyttigt och onyttigt. Vad man kan ge smakbitar av och vad man inte kan ge smakbitar av.

Jag tänker inte bli överparanoid, när det mesta är en aning överdrivet.. För mig har min mat fungerat perfekt. Så jag fortsätter så. :)

mikeiko
1

#34 och #35 Ja, fast så är det ju bevisat att vissa ämnen faktiskt också bidrar till cancer, och råttor som har lätt att få det ändå, det är ju synd att späda på det liksom :/

Dessutom ser man trådar nästan varje dag där någon undrar över mat eller att det kommer fram att råttorna får fel eller skadlig mat…typ hö och kattmat.

Mycket mat kan ju också vara svårsmält för råttor, och de får ont, utan att du ser det.

[oboybabe]
1

Jo absolut jag menar inte att det var en dålig sida, absolut inte!! Men menar mer att råttors kost ska vara som våra.. Och ska man ta det där med cancer så kommer det ju nya saker hela tiden vi också får cancer av =/ Friterat, stekt, bryggkaffe är det nya vad jag har hört för  Kvinnor kan drabbas av bröstcancer.. =) Solen ska vi inte vara ute i.. C-vitamin är inte bra att vi överkonsumerar osv..  Så om man kör det som är nyttigt för oss klarar sig råttorna sig ganska bra också =) Jag menar kattmat är nog inte så nyttigt för oss heller ;)

zickan
0

#35 blir automatiskt när man går hotell och restaurang eller äger en hundvalp som gärna tuggar på allt.

mikeiko
0

#37 Jag förstår hur du tänker, men jag tror att råttor är känsligare för just cancer än vad vi är. Och vissa grejer på listan tycker i alla fall jag inte känns så självklara, typ jordnötter, bönor och torkad majs.

#38 Förresten zickan, ska man räkna in popcorn och cornflakes under torkad majs?

mikeiko
0

Vad du INTE ska mata dina råttor! REVIDERAD, VERSION 1.

Eftersom många både nya och äldre råttägare ofta undrar över vad man INTE ska mata råttor med så hade jag här tänkt sammanställa en lista av mat man inte ska ge till råttor.

Mat du EJ ska ge dina råttor, i alfabetisk ordning;

Tänk på att viss mat är ok tillagad, men inte rå, samt att viss mat är ok i små mängder, men inte i större! Läs igenom listan ordentligt, och inte bara rubrikerna!

Alger - (Om man har med råttor till stranden, låter dem bada i ett fågelbad etc.). Algtoxiner kan vara rent av dödligt för de flesta djur.

Alkohol - Försvagar hjärnans funktion, kan leda till koma. Innehåller även etanol. Då djuren är små kan de lätt alkoholförgiftning och dö.

Avocado - Gärna fruktköttet men INTE skal, bark och kärna som innehåller fettsyran persin. Ger diarée, kräkning, förstoppning och kan även orsaka vätskesamling runt vävnader i hjärtat och därmed leda till dödsfall.

Bakpulver kan vid överdosering ge hjärtfel.

Banan (även grön) - Innehåller enzymer som blockerar matsmältningen. Hög magnesiumhalt som kan leda till njursten vid överkonsumering.

Bittermandel - innehåller cyanid. Bittermandel är farligt även för människor i för stora mängder. Symptom; illamående, kräkningar, andnings- och hjärtpåverkan med mera. Kan vara dödligt.

Blå ost (blue cheese) - Möglet i osten är giftigt för råttor.

Brysselkål - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör tiamin (typ av B-vitamin).

Bönor/Baljväxter (både råa och torkade) - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att kunna smälta proteiner och stärkelse, och leder till att de röda blodcellerna klumpar sig. Anses öka risken för juvertumör.

Chips - Är inte giftigt, men vääääldigt onyttigt.

Choklad - Går bra i små mängder, och kan till och med vara nyttigt vid besvär med andning eller nysningar. Men choklad innehåller stimulansmedel som kan leda till hjärtfel eller neurologisk förgiftning och bör därför inte ges i några större mängder. Choklad innehåller kakao som i sin tur innehåller teobromin, vilket djur ofta har svårt att bryta ned. Symptom efter ca 1-3 timmar vid överkonsumtion: buksmärtor, diarée, stor törst, kräkningar, skakningar, rastlöshet. Kan vara dödlig och även orsaka sterilitet hos hanar. Kan bidra till glanslös päls.

Citrusfrukter - Till honor går det bra i små mängder, men INTE till hanar. Cancerframkallande. Särskilt skadlig i större mängd då det inte är bra att överkonsumera c-vitamin, vilket råttor kan producera själva.

Ekollon - Innehåller tannin vilket är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmväggar, skadar även lever och njure.

Godis ("människogodis") - Socker, socker, socker i mängder och inget nyttigt alls. Kan även innehålla kakao samt andra ämnen som kan vara skadliga.

Hö - Är inte råttmat, och innehåller ofta ohyra, och damm som är skadligt för deras känsliga luftrör.

Insekter - Inte rekommenderat då dessa kan bära på sjukdomar och parasiter.

Jordnötter/Jordnötssmör - Jordnötter innehåller oxalater som är skadliga för råttor. Jordnötssmör är för klistrigt och kan orsaka kvävning hos råttan.

Juice - Precis som citrusfrukter, så ska detta INTE ges till hanar, då ett ämne binder protein i deras njurar, och är cancerframkallande.

Jäst - Ej tillagad jäst kan fortsätta att jäsa i magen, vilket kan leda till att alkohol bildas.

Kaffe/Koffein - Nej nej nej. Samma saker som inte är bra för människor gäller för råttor, men råttor är tusen gånger känsligare. Kaffe är inte bra för magen, koffein kan ge oss huvudvärk och är en drog.

Kalksten - Är inte för råttor. Råttor ska gnaga på pinnar och nötter med skal. Kalksten kan ge njursten. OBS! Kalksten/kalkpulver kan dock ges vid dräktighet, problem att föda, och till växande djur. Just vid problem vid födsel kan kalk istället rädda liv.

Kranvatten med klor - Detta är inte ett problem för oss i Sverige, men om du flyttar utomlands så bör du vara uppmärksam på detta och istället ge dem köpt vatten från flaska.

Kronärtskocka (rå) - Hämmar matsmältning av proteiner.

Lakrits - Kan ge råttan en neurologisk förgiftning.

Lutfisk - Är dödligt.

Läsk (samt kolsyrade drycker) - Då råttor inte kan rapa är kolsyra farligt för dem.

Lök (både rå och tillagad) - Gasbildande och och är skadlig för små magar. Innehåller toxiner och kan leda till anemi (blodbrist, brist på röda blodkroppar).

Majs (torkad) - Innehåller höga nivåer av föroreningar som kan bidra till levercancer.

Morötter - Kan vid överkonsumtion leda till diabetes då det innehåller större mängd glykos.

Muskot - Farlig för alla i en större mängd. Kan ge skakningar, nervproblem samt epilepsi.

Mögel samt mögelost - Det är skadligt för dig, och skadligt för dina råttor. Släng möglig mat! Mögelost innehåller  den giftiga svampen roquefortin som kan ge nervtoxisk effekt, skakningar med mera. Kan också leda till dödsfall.

Nikotin - Inget man matar med, men som kan ligga framme. Ger förgiftning, slöhet, kräkningar, hjärt och andningspåverkan.

Nötter (saltade) - Är oftast saltade, dock är det bra att då och då ge råttorna hela nötter med skal, då det är bra att de får jobba lite med tänderna!

Potatis (grön, rå eller gammal) samt potatisskal - Innehåller det giftiga ämnet solanin. Gammal potatis kan bli lilaaktig, och få groddar. Detta är också giftigt för råttor.

Rabarber - Innehåller höga halter av oxalater. Dock ligger det under diskussion huruvida rabarber verkligen är skadligt för råttor. Kan vara endast i större mängd, men försiktighet uppmuntras.

Russin - i större mängd. Kan slå ut njurar samt leda till njursvikt.

Rödkål (rå) - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör tiamin (typ av B-vitamin).

Saffran - Bör undvikas, en större mängd leder till dödsfall.

Salt - Kan leda till förgiftning.

Saltsten - Behövs inte då råttor får i sig tillräckligt med salt genom maten de äter. Saltsten kan dock behövas vid vissa specifika tillfällen såsom under en varm sommar; salt hjälper till att kunna att lagra vatten i kroppen. Dricker råttan väldigt mycket vatten, så kan man erbjuda mer salt under kort period.

Socker - Leder till övervikt, diabetes, diskbråck, hjärtsvikt och andra sjukdomar.

Spenat - Hämmar bildandet av röda blodkroppar och är ofta väldigt salt, men är ändå nyttigt på andra håll. Kan ges, dock inte för ofta.

Sötpotatis (rå) - Innehåller sammansättningar som bildar cyanid i magen.

Tofu (rå i storpack) - innehåller bakterier.

Växter (plantor) - Att gräva i blomkrukan kan vara hur skoj som helst, men många av våra vanliga plantor är skadliga eller till och med giftiga. Länk till lista på skadliga plantor (dock på engelska).

Äggvita (rå) - Äggvita innehåller avidin, som binder vitaminer biotin till sig och hindrar därmed kroppen från att ta upp vitaminet. Avidinet i sig är inte farligt, men man bör undvika att ge hela råa ägg för ofta. Råttan kan drabbas av biotinbrist. Om man kokar ägget förlorar avidinet sina egenskaper, äggulan däremot innehåller rikligt med biotin som är nyttigt!

zickan
0

Borde be att få göra en artikel här inne om detta :-D. Jag frågade allamej :-)

beckare
0

typiskt att man inte kan ge banan, det är min favoritfrukt Rynkar på näsan (Med undantag från klementiner då) Tungan ute

Zakaraa
0

Jag upprepar min fråga då jag inte fick något svar:

Är det inte bara de Orostade jordnötter som är farligt?
I en annan tråd har det skrivits att Rostade jordnötter är Ok

Jag trodde banan var nyttigt för dom? oO

Dramatik
0

Bra tråd, men jag skulle nog allt vilja ha lite källor på det mesta…

beckare
0

Finns det någon som vet svaren på min fråga angående jordgubbar?

beckare
0

#44 håller med.

mikeiko
0

#42 Banan är farligt vid överkonsumering, som jag tolkar det jag läst så är det ok att smaka någon gång ibland.

#43 När du säger det minns jag också något om någon diskussion kring rostade jordnötter här på RiF. Hittade tråden här. Och ja, tror det var Allamej som sa att det var ok med rostade jordnötter, så vi får hoppas på svar från Allamej här helt enkelt :)

#45 Jag har inte hittat nån info om att jordgubbar skulle vara skadliga, de innehåller dock mycket c-vitamin, så det är väl inget de behöver. Men smaka kan de säkert :)

#44 & #46 Jag har inte en källa, om man inte kan säga "Internet". Har gjort en rätt bred research med att jämföra vad olika sidor säger om olika mat. Har tillräckligt många sagt samma saker om samma mat så anser jag det som trovärdigt.

hus-musen
0

#42 Du kan ge banan, så länge den är mogen. Det som det varnas för är överkonsumtion, inte att det är farligt att ge dem en liten bit.

#43 Jordnötter som är rostade kan du ge, tänk på att de är väldigt feta bara.

#45 Ja du kan ge jordgubbar, det brukar uppskattas. De innehåller massor med c-vitamin, men som godis någon gång är inte alls farligt.

Qui dormit, non peccat

myismyname
1

Jag har läst någonstans (men minns tyvärr inte vart) att nektariner är något man bör undvika, åtminstone till hanar. Någon som vet huruvida det stämmer eller ej? :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

beckare
0

#48 Vilken tur! Glad

persikahallon
0

Varifrån kommer uppgiften att choklad "är nyttigt" vid andningsbesvär? Hur menar du med nyttigt?

C-vitamin är vattenlösligt så det är inte jättestor risk att överdosera.

mikeiko
0

#49 Nektarin är en citrusfrukt. Kolla listan :)

mikeiko
0

#51 Har flera källor, annars hade jag inte skrivit det, men här är en som förklarar rätt enkelt;

"Aminophylline is derived from Theophylline and both of these drugs are synthetic bronchodilators, that is, their purpose is to open up constricted airways to the lungs to help ease breathing in asthma, pneumonia, and bronchitis.

Both of these drugs are prescribed to our rats for the above mentioned ailments, but they are not without their adverse side affects.

Theophylline is naturally found in chocolate. Along with chocolate's Theobromine and Caffeine content, a few semi-sweet chocolate chips could help your rat's breathing during respiratory distress. It would stand to reason then, with Theobromine's affects on the heart muscle and nervous system, and caffeine acting as a stimulant, that one should take caution in giving rats chocolate when the rats are on a Veterinarian's prescription for Aminophylline or Theophylline."

persikahallon
0

#53 Tack!

beckare
0

#53 Det där får jag nog läsa senare, när jag inte är trött Tungan ute

TerriZue
0

Mycket bra lista, känns tryggt att falla tillbaka på om man skulle bli osäker. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

madison
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket bra lista!

många av det dära hade jag ingen aning om.

men mina råtter älskar banan! dom får det inte så jätte ofta som tur. ;)

zickan
0

#57 råttor tål banan rätt bra och det är nyttigt så länge man inte över konsumerar det :-D

madison
0

okej va bra!! Skrattande

dom fick banan och gurka idag.

*mumms mumms*

zickan
0

Banan (grön) ;-).

madison
0

haha ;)

Zakaraa
0

Torkad banan tycker mian tjejer väldigt mycket om, men ska jag undgiva att ge dom det?
Har det i fodret (som jag gör själv) åt dom

madison
1

mina äter torkat banan, det ingår i deras foder.

och det går utmärkt. :)

inte fel med de tror jag. men fråga någon som är säker.

zickan
0

Torkad frukt kan ha rätt hög socker halt. Men annars är det inge större fel. Bara de inte får för mycket. Lagom är bäst :-)

Catlover98
0

Jättebra att man fick veta, för att jag tänkte skaffa 2 råttor i slutet av september :)

VAASHii
0

Hur är det med vindruvor/vindruvskärnor?

EmmaWq
0

Kan man ge bröd? Typ danskt rågbröd med mycket frön etc i?

mikeiko
0

#66 Vindruvor går bra och är väldigt poppis, tror inte att vindruvskärnor är någon fara men jag vet inte säkert.

#67 Absolut, många råttor tycker dock att bröd är tråkigt om man inte har smör eller annat mums på :)

EmmaWq
0

Kan man ge bär? Typ frysta bär eller färska för den delen :P

mikeiko
0

Absolut, typ hallon eller blåbär? Båda går bra, tänk på att blåbär kan ha en förstoppande effekt på människor bara, vid större konsumtion.

mikeiko
0

Den reviderade versionen får en egen tråd för lättare överskådlighet, vänligen lås denna tråd!

Nya tråden hittas här!

Inlägget är låst för nya kommentarer