Svårt beslut..
Jag har kommit till ett sånt där super svårt beslut, min råtthona på cirka 3,5 år har två stora tumörer på vardera sida av kroppen. Den ena börjar bli rätt stor nu..
Hon är något av det finaste jag har & vet inte vad jag ska göra..
Hon lever idag tillsammans med både barn & barnbarn..
Hon äter & dricker som hon ska, men hon har däremot svårt att gå eftersom dom sitter så tokigt till.. Och vill heller inte bli hanterad längre, hon piper ibland när man tar upp henne (som hon aldrig gjort förr)..
Vad skulle ni ha gjort i en sån här situation? Skulle ni vänta tills hon slutat äta & dricka eller skulle ni låta henne somna in?
Skickar med en bild där jag ritat ut vart dom sitter, den ena syns inte så jätte bra. Tror det kan vara 2 juvertumörer.
Jag vill inte vara egoistisk men inte heller ta bort henne om det nu är så att hon mår tillräckligt bra liksom.. Jag får stor beslutsångest!

Att vänta in i det sista är inte humant för råttan. Hon visar ju tydligt att hon inte mår bra och har ont.
Vet hur jobbigt det är att ta ett sådant beslut, men jag hade beslutat att låta henne slippa lida och få somna in..
För några år sedan hade jag en tjej, Hallon, med samma problem. Jag valde att operera bort tumörerna tre gånger. Hade en fantastisk veterinär i Malmö som verkligen hade god hand med råttor. Tumörerna kom tyvärr tillbaka på samma ställe efter bara någon månad och växte otroligt fort. Fjärde gången valde jag att låta Hallon somna in eftersom det inte fanns hud kvar att sy ihop med. Både jag och veterinären grät floder, men vi gjorde rätt. ( Tyvärr gick den fantastiska veteirnären bort bara några dagar efter Hallon… Av ålder. Mycket saknad!) Hallon var pigg och glad hela tiden, men framför allt var hon 1 år yngre än din råtta. Låt det inte gå så långt att din tjej får för stora problem. Låt henne somna lycklig. Glöm inte att hon kommer att märka av din oro och sorg när hon blir sämre. Det kommer att påverka henne också, såklart. En annan sak jag gärna tipsar om är att låta söva råttan med sömnmedel innan avlivningssprutan sticks in… Det tar längre tid, men jag har råkat ut för en avlivning som var fruktansvärd.. Min råtta skrek av smärtan och sprattlade i flera minuter innan hon dog, trots en svår sjukdom… Kräver samma sak med alla mina smådjur som blivit svårt sjuka. Många veterinärer är väldigt bra på att övertyga om motsatsen, men det är DITT val… Det är otroligt mycket bättre att få gosa med sitt sjuka djur medans det somnar och kunna berätta hur mycket kärlek man känner, än ett stressigt och kanske smärtsamt slut.
Hoppas allt går bra. Kramar!
#1 Okej, det är väl så det får bli.. 
#2 Ush då, det var snällt av dig att ge Hallon så många chanser tycker jag..
Jag låter morfar avliva mina råttor, han använder sig av gas. Tycker det går så mycket fortare och ser ut att vara mer smärtfritt mot vad det gör med spruta.
Jag tackar så mycket för era tips och ert stöd, jag ska tänka igenom det här noga och återkommer med hur det gått.
Kram på er.
Att må "tillräckligt" bra är ju ändå inte samma sak som att må bra, utan ett tecken på att det är på väg utför…Jag håller med tidigare inlägg, hur jobbigt det än känns, så vet du ju hur det kommer sluta, och då är det nog bättre att skona henne från ett än mer smärtsamt slut än vad hon skulle kunna få idag.
Kram.
Hon har ju fått ett långt och härligt liv, bättre att dö med värdigheten bevarad lite tidigare än att hon mår jättedåligt i slutet. Att hon dessutom piper visar ju att något inte är som det ska!
Idag fick min kära vän somna in… Det gick fort och var inga problem.
Jag fick två farväl pussar av henne innan det var dags, vila i frid min fina, fina vän <3
Jag beklagar din sorg, verkligen.. Jag står med samma fasansfulla beslut framför mig, gånger två.. :(
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#7 Tack.
Vad jobbigt, hoppas det löser sig på bästa sätt..