Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1007 ggr
r8ttanz
0

klippa klona?

man ska vell klippa klona på sina råttor men om de är typ bara 2-3 månder ska man klippa de då för de är pytte små men de är vassa

gulzebra
0

Blir klorna för långa så kan du klippa de, fast det är sällan de blir så långa att klippning behövs (min erfarenhet iaf, mycket möjligt att andra har helt andra erfarenheter av det).

Att klorna är vassa lär klippning inte hjälpa mot dock, för kanter blir det ju ändå. Testa fila ner kanterna med en nagelfil, det brukar hjälpa :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jespersen
0

Jag tycker tvärtemot gulzebra att det hjälper mycket mot vassheten att klippa klorna på dom. Om man klipper den yttersta "kroken" på klon bara så rivs dom inte alls lika mycket sen :)

Du kan börja klippa på dom redan nu. Det är bara bra om dom vänjer sig tidigt :)

dorkey
0

Är det bara jag som tycker att det är fullkomligt omöjligt att fila ner de där små klorna?! Fingarna dras med filen åt sidan till och med med den minst grova filytan…

minky
0

jag brukar försöka klippa klorna med jämna mellan rum dels för att vänja råttan vid det o sen för att de inte ska rivas så mkt när de klättrar runt på en…

brukar både klippa o fila lite. tycker att det är lättare att fila om man klipper lite innan…

gulzebra
0

#3: Tycker det är ganska enkelt om råttan sitter still, det är ju bara att hålla i tån så den håller sig stilla ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zakaraa
0

Jag har aldrig lyckats fila en råttas klo, men det kanske beror på att hon som korna inte växte på inte var van vid att bli klippt/filad
Mina andra honors (alla släktingar) klor växer som ogräs och måste klippas ofta så filningen hjälper inte så mycket där, då är klippning bättre

Vänj dina råttor med kloklippning/filning vid tidig ålder. Du behöver ju inte klippa/fila varje gång utan bara Hålla i tassen så att råttan slappnar av och så de förstår att det inte är så farligt som de tror

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

r8ttanz
0

tack för hjälpen

:D