Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1136 ggr
Doll
0

hjälp, sår...

Nu har jag hittat massa småsår runt öronen och runt munnen/hakan på min Dio.
Och jag är ganska säker på att det är en av dom små, Elvis, som är orsaken då jag precis såg han liggandes på en pipande Dio.
Jag har sett han göra så tidigare men såren har inte dykt upp förens nu.

Dio är runt 1 1/2 år och elvis är 5 månader.

Mina andra två, Hubert som är bror till dio, och Lucifer som är bror till Elvis har inga sår och jag har inte sett Elvis hoppa på någon dom.

Vad jag har förstått så är Elvis i tonåren(?).
Kommer han sluta med tiden eller kommer det krävas en kastrering?
Och borde jag separera Elvis eller Dio från dom andra? Jag vill ju helst inte göra det men jag vill samtidigt inte att Dio ska få mer allvarligare skador…

Jag kommer att boka tid hos vet. i morgon för att kolla upp såren.

Marre89
0

Kan vara sår från skabb oxå. Min råtta fick det och de va just massa små sår runt nos, mun å öron.

Doll
0

Jag har också tänkt på det nu i efterhand… Eftersom han kliar sig mycket i just det området, men jag vet inte om det är för att såren klar eller för att det kan vara skabb.
Mina andra killar har inte några tecken på sår eller skabb. Så jag vet inte vad jag ska tro. Lite smått frustrerande…

Marre89
0

Mina andra killar hade inte det heller. Jag behandlade med stronghold på alla råttor för säkerhets skull. Och det försvann efter bara några dagar, skorpor och allt.

Doll
0

Jag har en tid på måndag hos vet. så får se vad det kan vara.

Men på ett sätt så hoppas jag på att det är skabb… Som går att bota, än att ha en råtta som terroriserar.

Marre89
0

Det hoppas jag med. Lycka till!

Doll
0

Tack! :)