Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2386 ggr
Mitchika
0

Konstiga läten

Jag måste ta upp det här igen med min Dryad. Han ger ifrån sig konstiga läten, men… jag var med honom hos veterinären idag och hon kollade hans lungor och klämde på magen och allting och sa att han är jättefrisk. Lungorna låter jättebra.

Jag har lyssnat på läten av mycoplasma på YouTube och det låter inte som det. Han låter mer som ett nöjt marsvin som ligger i ens knä och grockar lite. Dessutom verkar han inte ha några som  helst andningsbesvär och ljuden verkar inte riktigt hänga ihop med andningen.

Är det rossel ändå, fast det är annorlunda? Eller är det något annat? Jag blir både nyfiken och orolig på samma gång.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Allamej
0

En del råttor brummar, mest honor när dom löper men jag har haft hanar som gör det med… men jag kan inte svara ang. liheten med masrvinsljud eftersom jag inte hört marsvin på många år

Dom som brummar gör det som en variation av knaster

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mitchika
0

Det kanske är det! Ett lite brummande ljud, jag är osäker. Dryad knastrar inte jättemycket, kanske är därför? Han gör det någon enstaka gång ibland, när man gosar, men annars drar han igång med dom ljuden. Det är oftast bara när han umgås med mig (antingen kel eller bus).

minky
0

jag har oxå en hane som låter när man gosar med han…  men det är inte rossel utan mer ett hummande ljud.

har en råtta som rosslar med o det är 2 helt olika ljud..

Mitchika
0

Jag undrar verkligen vad det kan vara för något. Hummande eller brummande, det stämmer lite, tycker jag. Svagt brummande med lite grock över sig, tycker jag att det är. Jättecharmigt och gulligt! :)

Gosade nyligen med pojkarna och Dryad satte igång med ljudet igen. Det är så sött.

pjar
0

Mina honor brummar när de springer i rummet och upptäcker, inte så det låter högt men man hör om man lyssnar nära.

Hittade en tråd här på iFokus om detta, men kan inte hitta den igen, men tydligen är det en del råttor som gör detta.

Försök sök lite, annars kanske någon annan har koll ?

pjar
0
Terato
0

Jag har en hane som brummar, som alltid har gjort det. Två av hans fastrar gjorde också det.

Jag har dock en teori om att det är någon form av ansträngningsastma, faktiskt. För råttor som har det här brummandet brukar gärna låta när de är uppspelta eller har rört på sig mycket. Det verkar lite som att de har trånga luftrör eller något. Absolut något att ta hänsyn till när man avlar..

För att vara säker bör du kanske be någon råttvan person lyssna på honom innan du avfärdar infektion. De flesta veterinärer vet tyvärr rätt lite om råttor så risken finns att din veterinär gjort en felbedömning.

Du kan inte filma honom och spela in ljudet på något sätt?

Brummande låter typ:

Hrrr, hrrr, hrr, hrr

Medan rossel låter:

Phu, phu, phu, phu

eller:

knatteri knatteri knatteri knatt

Vid rossel brukar man även kunna höra lite grann att det liksom finns slem i luftvägarna. Ibland kommer det typ upp lite och låter typ "glock". De putsar sig gärna mkt runt nosen också när de rosslar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mitchika
0

Jag hör ingenting som liknar slem eller ansträngd andning när han låter, men din teori om ansträningsastma kan stämma. Han gör det oftast efter att ha skuttat runt lite med kompisarna och sedan sitter hos mig.

Det låter mer som ett brummande, tror jag. Phulikt eller knatterlikt tror jag inte det är. Inget slem eller något har kommit upp.

Jag har ingen videokamera direkt, men kan försöka be pappa att låna hem en från sitt jobb. Det är svårt att veta när Dryad ger ifrån sig ljuden, men kan försöka ta med honom in i badrummet. Där brukar han gilla att kura ihop sig och smålåta lite.

Det är mycket möjligt att veterinären kan ha felbedömt, men hon verkade råttkunnig. Hon pratade om att det kunde vara mycoplasma, men sa att hon hörde ingenting när Dryad andades.

Mitchika
0

# 5 & 6 Ska kolla in den tråden och se. Det verkar som om det är någon form av brummande ändå.

Mitchika
0

Jag ska tillägga också att det är väldigt låga ljud han ger ifrån sig. Det är svårt att riktigt kunna höra dom om det inte är tyst runtom och man lyssnar efter ljud.

Terato
0

Hehe, alla veterinärer utbrister mycoplasma när de håller i en råtta. Det är inte ett tecken på kunnighet! ;)

Ja, men det är typiskt för det där brummandet. Att man bara typ hör det när de sitter på axeln.

Ta mina teorier med en stor nypa salt. Det är mest funderingar..  :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mitchika
0

# 11 Veterinären misstänkte mycoplasma över telefon. När hon sedan höll i Dryad och lyssnat på hans andning, lungor och klämt lite försiktigt på honom sa hon att hon inte hittade något tecken på det eller något annat fel. Hon trodde att han bara var en liten snackis.

Funderingar är intressanta ändå, men jag börjar nog misstänka att han brummar. Oavsett vad så är det så fruktansvärt gulligt!