Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2271 ggr
Ebbbaaa
0

Nu ska jag bada råtta!

Nu är det verkligen på tiden, jag har bestämmt mej för att bada de små odjuren. De luktar lite så det är inte så mysigt.

Jag vill bara veta så mycket som möjligt innan jag gör det. Jag har läst om det på andra ställen.  Jag har aldrig gjort det förut så jag vill göra de så enkelt och smärtfritt som möjligt för både råttorna och mig. Ett problem är ju att jag inte lyckas att klippa klorna på dem, villket kanske kan vara bra innan jag badar dem.

Alltså vad är era bästa tips när det gäller att bada råttor. Hur brukar ni göra? och Vad ska jag tänka på?  Och det där med tvål och så, vilken och vart får man tag på en bra och billig?

Kom med så mycket som möjligt! 

Banankaka320
0

Om det är lukten av själva råttan du inte gillar så blir det verkligen inte bättre av att du badar dem med shampoo, då stimulerar du fetttillverkiningen i huden och det blir ännu mer fet och lukt XD

Men du kan bada dem i vanligt vatten om dem är liksom riktigt lortiga

Jinaum
0

Som #1 så luktar råttor lite specielt. Helst ska du om du känner att de luktar bokstavligen AS så använd hundschampoo eller parfym fri barn tvål eller liknande. Väldigt milda saker alltså, annars räcker det med vatten.

Jag har provat lite olika. Provat att ha mina i badkar med vatten. De gillade de inte och jag fann det bökigt.

Sedan hade jag dem underhandfatet vilket gick relativt snabbt och jag kunde hålla fast råttan lite mer.

Sedan provade jag min kompis metod i att bokstavligen duscha dem vilket jag finner får mina råttor att slappna av lite mer och inte hoppa runt så och det går mycket snabbare.

Prova dig fram vetja.

Jespersen
0

Det som hjälper bäst när mina luktar är att byta bomatreal och hängmattor faktiskt :) Tar en dag eller så sen luktar dom som vanligt. Men jag har ju honor.

Jag har badat råttor förr och då har jag använt barnschampoo/hundschampoo och sköljt dom under kranen i handfatet.

Men som sagt, enda gångerna mina luktar är när dom har legat på kissiga sovställen. Så det hjälper ju inte att bada dom om dom ändå ligger i kiss sen :)

mikeiko
0

Använd parfymfritt Barnängen schampoo för bebisar, det är bra. Jag tycker att olika råttor luktar olika beroende på pälsslag, eller så är vissa bara lite mer lortgrisar än andra :D

Bästa sätt att tvätta tycker jag är i handfat med ljummet rinnande vatten, råttor stressbajsar ofta om de inte gillar vatten och då är det bra att det kan spolas undan fort. Se upp så att de inte får vatten in i öronen! Om du vil blöta huvudet på dem så håll två fingrar täckta över öronen.

Tänk också på att de vill klättra upp på dig, så klipp/fila klor innan badet! Ha långärmat på dig, och gummihandskar om du vill undvika rivmärken på händerna. Glöm inte att också tvätta svansen, ofta är det den som kan ha urin på sig.

Tvätta en i taget, och torka så fort du är klar. Sen kan du smörja in svansen med Helosansalva.

Lycka till :D

chade
0

Går att ta olivolja med till svansen om du inte har helosan  : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jinaum
0

#4 och #5 De e en sak jag funderat på angående svansarna. Vet ni något bra sätt att få dem rena på? Mina är duktiga på å skita ned dem å jag har inte kommit på något riktigt bra sätt att få ren den på.

MangoMelon
0

#6 När mina har riktigt smutsig svans så tar jag rikligt med olivolja och smörjer in svansen med det. Låter det verka några minuter och så sköljer jag. Efter det tar jag vanligt handdiskmedel, ganska rejält av det också (även om det står på flaskan att "En droppe räcker"), gnider in det i svansen och så skrubbar jag med en tandborste. När svansen ser ren ut sköljer jag av den noggrannt och torkar den med en handduk. Till slut smörjer jag in den med Helosan salva.

Detta har alltid fungerat här hos oss då vi ställer ut.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Jinaum
0

#7 Får prova det då :)

mieeow
0

Är det bara jag som har lagt tid på att låta min råttor vänja sig vid vatten? jag brukar ha dem i badrummet, ta bort allt intressant, exakt allt, och sätter dit en typ stor platta med kanske en cm djup, fyller med ljummet vatten och låter dem undersöka det ett tag.

Sedan har jag okså själv suttit där, lekt med dem i vattnet och efter ett tag så börjar de flesta tycka det är kul!

första gången la jag lite godsaker i vattnet, för att få dem att ta steget ut liksom. då var det såklart inte tanke att tvätta dem, utan bara vänja dem.

sedan har jag mycket lättare kunnat tvätta dem, visst, inte helt utan motstånd. men lättare när dem vet att vattnet inte är farligt.. :)

MangoMelon
0

#9 Skulle jag sitta och göra sådär med alla mina 30 råttor skulle jag inte hinna göra nåt annat, haha. Näe, det går inte för sig rent praktiskt, inför utställning ska det gå undan, har oftast över 10 anmälda och då måste det gå fort kvällen innan så man får sova lite också. Oftast tar det ca 1 minut att bada en råtta, jag tar ett stadigt tag under framtassarna, stoppar in råttan under kranen, lägger lite schampo och masserar, sköljer av och torkar. Visst, de kanske inte gillar de, men det går fort iaf :)

mikeiko
0

#9 Jag har testat, de skyr vatten som pesten, även om det bara är en cm vatten…Bara en av mina tjejer ärtdyker också, de andra vill inte. Tror att de inte tycker att det är värt det för att de inte vill bli blöta hahaa

Men badar man dem ofta (jag badar kanske en gång i månaden) så vänjer de sig. En av tjejerna gör knappt motstånd alls utan finner sig i att bli tvättad.

mieeow
0

10# sant, jag har bara fem råttor och ställer inte ut någon. så när jag badar så är det antingen för att jag inte har ngt att göra eller att de är lortiga… haha

MangoMelon
0

#12 Skönt att läsa att du förstår hur jag tänker också :) Det verkar vara ett lätt hänt fenomen att folk missförstår, du hade kunnat tänka att jag inte bryr mig om hur råttorna känner, jag ställer bara ut dem :p Så är inte fallet, jag bryr mig om dem och tycker inte det är kul att bada dem då jag märker att de inte gillar dem, men jag gillar att ställa ut, det går bra för mina tåttar och jag måste även ställa ut mina djur då jag är uppfödare, så har inte så mycket annat val än att bada dem emot deras vilja :)

mieeow
0

#13 du verkar van, då det går så fort. och om det är snabbt över kan de ju knappast ta någon stor skada :P jo men jag frstår dig ^^

EmmaWq
0

Lade märke till hur några inlägg här nämnde det här med att klippa klor.. Är inte råttägare (än) men tycker att det låter smått krångligt.. Har haft hamster och kanin tidigare, och vet hur kämpigt det kunde vara där Förvånad Har hört en del som verkar fila ner klorna, men vad använder man för en fil då? Och om man använder klosax, ska man använda en till typ kaniner då? Hur får man den lilla rackaren att ligga still???

Marre89
0

jag sätter råttan i knät och trycker den försiktigt in till kroppen sen tar jag bara tag i en tass och klipper klorna.. kan komma små protester men de e bara vara bestämd och hålla i tassen så brukar dom ge sig :)

[Empisen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag badade mina råttor för 2 dagar sen, eller ja, om man ska kalla det bad, jag brukar fylla upp badkaret så vattennivån blir kanske 3cm, sen får dom plaska runt som dom vill, inte så uppskattat, oftast hoppar dom upp på badkarskanten, men det är bara sätta ner dom igen.
Jag badar mina råttor väldigt sällan…. Tycker inte det behövs egentligen, mest bara en kul grej att se hur dom reagerar på vatten.
Några av mina tjejer trivs med det, andra inte Flört

När jag klipper klorna på mina håller jag i dom och tar en tass i taget, det brukar bli lite stret och tjaffs men dom ger upp till slut Flört

Flingan på bild.

EmmaWq
0

Okay, jag förstår :-) Men vad använder ni för klosax? Typ samma size som till kaniner eller? Och ska man liksom klippa preciiis längst ut för att få bort spetsen? Och tänder är ingenting man behöver klippa vid rätt kost och vid bra hälsa, right?

[Empisen]
0

#18 Jag använder samma klosax som jag har till hundarna, fungerar alldeles utmärkt, men en vanlig nagelknippsare fungerar också!
Du klipper bort det vassa liksom, jag brukar klippa ganska långt in, men självklart inte till pulpan Flört

Marre89
0

jag använder en vanlig nagelknippsare av mindre modellen, funkar utmärkt! Klipper oxå ganska långt in.. fram till pulpan typ, inte riktigt ändra fram men, ja ni vet hur ja menar XD