Att påvisa råttans intelligens
De ringde mig för en stund sen från SVT och undrade lite om tamråttan, särskilt med fokus på råttans intelligens.
Ska kika lite på nätet efter bra källor osv. men behöver lite inspiration på vad jag ska dyka in på.
Jag skulle vilja bli bombad med saker som påvisar råttans intelligens. Alltså exempel på saker som råttan gör/kan göra som visar att den är intelligent.
Spåna på och diskutera! :D
Älskar mina stora små vänner..

Intelligens har ju diskuterats här förut. Innan man definierar intelligens är det svårt att sätta en siffra på hur råttor är. Är det intelligent att minnas hur och när säden växer och mognar eller är det bara evolutionärt adaptivt?
Vad är det för program och vilken vinkling ska de ha. Det finns ju saker man kan belysa som inte har med "intelligens" att göra men som ändå kan vara intressanta och faschinerande.

Precis! Det är exakt såna saker jag har tänkt på också. Det är svårdefinierbart. Jag tror att människans upplevelse av vad som är intelligent oftast handlar om problemlösning. Men en fågel som gör samma sak som fåglar gjort ialla tider, är den intelligent? Även om det är en väldigt avancerad sak, menar jag. Och kan instinkter eller naturliga egenskaper klassas som intelligens?
Jag vet i princip ingenting om programmet och egentligen inte dom heller, de ville väl mest bara fiska och se vad de skulle hitta. Det är inte klart vad de ska göra för program.
En sak som jag tänkte på var det här med råttans förmåga att läsa av andra individer inom flocken men också människan. Råttor är ju olika till sättet osv. men det finns ju vissa som är extra duktiga på att läsa av andra medlemmar och flocken och även människan. Vore roligt om man kom på några exempel där som påvisade hur avancerade flockdjur de är.
Men jag vet inte hur relevant det är. Har lite tankestopp just nu.
De frågade väl mest efter det här med tricks och problemlösning och då tänkte jag ju på agility. Men för att det ska bli imponerande bör man ju kunna visa en väldigt duktig råtta.
Jag tänkte också på hunden. Vad är det som gör den så intelligent? Varför uppfattar vi den som så smart? För att den kan göra tricks och leta narkotika osv. Det är nog därför. Och då drog jag slutsatsen att den största anledningen nog är hundens förmåga att läsa av människan. Det är ju en fantastisk intelligens. Och på den biten liknar ju råttor hundar väldigt mycket, även om de är way behind hunden, såklart. (fast vem vet om några hundra år, råttan har iaf alla förutsättningar). Hunden är ju avlad i väldigt många år och människan och hunden har ju i princip växt ihop.
I Husråttan (kom ej ihåg vilket nr) gick ju att läsa att forskare har kommit fram till att råttan har stor empati jämtemot sina artfränder. Genom olika tester som kan tyckas grymma med elstötar osv kom de fram till att råttan avstod godis om det gjorde att kompisen slapp elstötar ex.
Sen kom en annan forskare fram till att råttor är kittliga o kan skratta? Finns på you tube att kika på. Lek är ju nåt som alla råttor uppskattar, det är ju ett bevis på intelligens..?

Wow! Det ska jag kolla upp!
Ja, det där med kittlet är jätteintressant!
Tack för jättebra tips, silverorm!

#2 Det är lite samma sak där. Hund och människa har co-evolverat under sisådär 15000 år. Att man haft selektion på de som samarbetat bäst är väl mer ett tecken på människans intelligens ;). Vi har ju medvetet format dessa individer. Hunden har ju mer formats evolutionärt med grundförutsättningen för att kunna känna extremt mycket dofter samt att fungera i flock.
#3 man kan ifrågasätta lite om denna altruism verkligen är så reell som man försöker påvisa i den artikeln. Själv tror jag mer det handlar om att om kompisen slipper stötar blir det minskad stress på den som skippar godis = godis leder till stress för den andre råttan vilket indirekt leder till stress på den som äter godis. = Godis -> indirekt punishment på den som inte blir bestraffad.
Ang. skrattande råttor vet jag inte om jag köper skrattet rakt av. Skrev ett inlägg om det i min blogg: http://r8bloggen.wordpress.com/2010/02/19/skratt/ och när jag nyligen kollade på en film om råttors ultraljud tyckte jag mig höra samma typ av "skratt" när det var aggression inblandat. Kanske stöder det min teori baserad på Christers delfinteori?
Skriver inte detta för att rata det ni skriver, utan för att ge mina tankar om det och visst, till viss del ifrågasätta det. ;) Skyller det på forskningsbaserad utbildningsform. Jag är hjärntvättad på så sätt ;).
Jag gav mina råttor en skål med lite okryddad pommes och sås, inte blandat utan såsen låg bredvid.
Min äldsta råtta åt först lite sås, sen lite pommes - men sen tog hon en pommes och la den i såsen, sen så åt hon upp den! 
Ville bara säga det, tycker råttor är väldigt smarta när dom vill!
Råttor kan sörja, om det nu är intelligens. Jag hade två bröder, när den ena dog så blev den andra brodern jätte ledsen och det dröjde inte länge innan han också gick bort.
Man kan lära råttor att gå på lådan, det är ju ganska smart tycker jag.
Eller när folk tävlar agillity.
Min blogg: SweGizmo.se

Några tips…
Även råttor kan skratta… http://www.aftonbladet.se/nyheter/article277241.ab
Råttor räddar offer vid naturkatastrofer… http://www.idg.se/2.1085/1.25671
Alkisråttor dricker med måtta… http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/alkisratta-lever-langre-an-nykter-1.241495
Råttor letar minor… http://liaoning.chinadaily.com.cn/language_tips/2006-05/15/content_589827.htm
Råttor som sniffar rätt på tuberkulos, HIV och cancer.
Man hittar mest artiklar där det gäller GP-råttor men letar man noga hittar man där det gäller vanliga råttor också.

Sen kan jag hålla med om frågeställningarna ovan. Vad är egentligen intelligens?
De flesta tycker förmodligen att djurens intelligens räknas på något vis hur lika djuret i fråga gör/fungerar/tänker som en människa. Eller hur väl djuret kan hjälpa/gynna människan. Eller kanske hur lätt och snabbt djuret lär sig saker som människan vill att det ska kunna. Därför tror jag att hunden räknas som ett av de mest intelligenta djuren. De gör ju allt för att vara människan till lags.
Jag tycker dock att råttan är ett mycket intelligent djur när man ser till hur de fungerar i sina vilda flockar, hur alla har olika roller (som "anslagstavleråttan", "provsmakarråttan" osv). Och vilket djur är det som har överlevt i alla tider och anpassar sig till alla olika klimat och förhållande? 

Hörreni! Var det ingen som ville diskutera detta intressanta ämne mer? 

Jo, jag är jättesugen på att diskutera mera! Har bra haft så himla mkt nu med skolstarten och sjukdom och allt vad det är så har inte varit så aktiv på nätet. Men jag är inne och kollar! :)
Intressant tråd! Har väl egentligen inget speciellt att tillägga utan vill bara hänga med i alla diskussioner ^^ Så lämnar ett avtryck! :D