Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1778 ggr
[RussinsMusli]
0

Söker bra hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, nu är jag här igen.
Ute tidigt, jag vet, men jag vill veta va jag har att välja mellan. Om det blir något dvs.

Om mina kullerfarenheter/kunskaper:
Jag har haft en kull tidigare, som jag (och köparna) är jätte nöjd med. Däremot måste jag erkänna att det var en dum grej, jag kunde inte lika mycket om råttor då - det var alltså ren tur.
Nu läser jag på väldigt mycket, ni har kanske sett att jag har ställt en hel del frågor här om olika saker som har med råttgraviditet, parning, vikter, genetik och speciell mat dom ska ha att göra. All info jag får skriver jag upp i ett block, så jag kommer inte glömma bort detta.
Jag kommer även skriva dagbok genom hela graviditeten, och kanske skapa en blogg (eller en dagbok här på rif?) där du kan följa råttorna genom hela uppväxten.
Jag ska självklart väga dom, det här ska gå rätt till!

Jag följer en mall jag hittade i en annan tråd här, den var så bra!
Honan:
Katoz Faith (bara kallad Faith) är född 6/6-2010, så som jag skrev tidigare är jag ävldigt tidigt ute. Den eventuella parningen kommer inte ske förän våren 2011, när hon kommer upp i rättvikt.
Färg/teckning: Black
Päls: Rex
Öron: Dumbo
Stamtavla: Ja
Vikt: Hon kommer väga minst 300 g när (om) parningen sker.

Tempramentsbeskriving:
Hon är ju bara bebis nu, men har redan nu ett underbart temprament. Hon är mjuk i sättet, hänger avslappnat i händerna, kan bada och klippa klor utan problem. Hon älskar att pussas, bända upp munnen och tvätta rent tänderna men är även en utforskare, inte rädd för något speciellt. Hon vill alltid hålla koll på det som händer runt omkring, nafsar lite i fötterna om hon är lös men inte alls hårt (när man puttar bort henne så springer hon snabbt tillbaka!). En väldigt mysig hona med andra ord! Och behåller hon detta temprament och jag hittar en bra hane så kommer hon nog paras.

**Flockegenskaper:
**Hon kom snabbt in i min flock, utan bråk. Hon accepterade sin plats väldigt bra, och vet vem hon kan busa med och att det är Russin som är chefen.
Hon verkar kunna anpassa sig lätt. När Russin är borta kan hon små tjafsa med Mandel om vem som ska bestämma, så hon är ingen fegis! Dock brukar hon alltid förlora och accepterar det ;)

Syskon, annan släkt:
Faith kommer från Katoz F-kull. Så som jag uppfattade är detta en väldigt uppskattad kull där flera har funderat på att ta kullar från dom. (rätta mig gärna om jag har fel) Jag har inte hört talas om någon sjukdom, dominans eller aggrisivitet i släkten, så det är nog grönt. Jag har även stamtavla till henne.

**Brister:
**Jag kommer inte på något just nu, kan väl vara en brist att beroende på vilka råttor hon umgås med så ändrar hon sig lite efter dom. Som tex när hon är med Mandel blir hon mer vild än tam… Men man får tag i henne och särar man på dom så lugnar hon sig snabbt.

Parningssyfte:
Syftet med denna eventuella parning är att sprida hennes sjukt go'a sätt, temprament och kroppsform vidare.
Kullen kommer alltså vara väl planerad med en del kunskaper och passion bakom. ;)

Vi sätter självklart ett parningsavtal, som båda ska följa
Jag är alltid lätt att nå om det skulle vara något, på mail ( moonlightkitten_@hotmail.com ) och här på RIF, så bara att skriva om det är något ni undrar, något som fattas eller what so ever :)

[RussinsMusli]
0

Det blev ett väldigt långt inlägg, hehe.
Så jag skriver lite kort om mina önskemål för en hane här..

Hane:
Ålder: minst 9 månader
Färg/teckning: Har faktiskt inga speciella önskemål här
Päls: Slät
Öron: Dumbo eller dumbobärare

Temprament:
Han ska vara lugn och mjuk i sättet.

Flockegenskaper:
Han ska fungera med dom flesta (är det fel att säga alla?)

Syskon, annan släkt:
Mer än gärna stamtavla! Jag vill veta vad som ligger bakom, inte bara färg/teckning, öron och päls utan också sjukdomar, dominans och aggressivitet.

Övrigt:
Jag vill gärna att ni skriver ert parningssyfte också, och bifogar bild/film på hanen. :)
Och att vi träffas, pratar innan så vi är överens och träffar råttorna, dvs du träffar Faith och jag träffar din hane ;)

Jag kommer inte på något mer just nu, men kommer jag på något så skriver jag det :)

SweGizmo
0

Jätte bra redovisning för vad du etersöker och vad du har att erbjuda:)

Min blogg: SweGizmo.se

[RussinsMusli]
0

#2 Tackar ^^

Dramatik
0

Jag håller med #2, men jag tycker att du ska sätta minst 1 år som ålder på hanen. Det finns ingen anledning att skynda sig med att para hanarna utan man ska utvärdera dem så länge man kan. Och vad som helst kan hända efter 9 månader, jag har tex en hane som inte blev dominant förrän han var strax över 1 år, och han blev kastrerad nu i veckan.

Du gör givetvis som du vill, men jag tycker att det är smartare att utvärdera råttorna så länge som möjligt och på så sätt öka sina chanser för en bra kull, eller ja inte bara en bra kull egentligen utan även framtida kullar ökar man chanserna till bra råttor i om man är noga från början. Sorry för OT:)

[RussinsMusli]
0

Okej! Jo du har en poäng där, jag tar tacksamt emot alla tips :)

Verra
0

Jag tänkte också säga att det är bättre att höja åldern på hanen, det är många hanar som ändrar stil vid 1-1,5 års ålder.

Har inte Katrin (uppfödaren) många fina hanar?! Hon kanske kan ha någon som passar?

[RussinsMusli]
0

Ja jag ska höja! :)

Hm, jag kan ju kolla med henne iof! Tack för tipset ;)

Katrin82
0

Ååhhh sötsaken.

#6 har funderat en del på den själv…

Men hanen som jag funderar på att använda till Faiths syster är satinbärare och inget jag rekomenderar att blanda med rex, har vart en del diskutioner om det påverkar satinernas hudproblem..
Sen är ju flera av mina hanar även släkt med Faith..

[RussinsMusli]
0

#8 va synd :(

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.