Hon gör mig galen
Har en råtta här som blev mamma för en vecka sen, och nu håller hon på göra mig galen av sin uttråkighet eller nåt! Hon är lös i princip flera timmar om dagen då jag är på mitt rum, hon springer runt och tar allt hon kan för att ta till sitt bo. Men jag ger henne bara toapapper och sånt. Hittar hon godis blir hon helt psycho och sliter det ifrån mig så blir det nästan brottning här på mitt skrivbord.
Hon verka ha tråkigt för hon är själv, kan jag låta henne träffa de andra råttorna i en stund varje dag eller kommer det bara stressa dem eftersom dem måste göra upp?
Släpp in henne till hennes "systrar" en stund när hennes ungar sover då o då så försvinner hennes ensamhetsångest. Så brukar vi göra och det går så bra så, dessutom känner de andra honorna ungarnas lukt via henne och när de sedan sätts ihop känner de igen ungarnas dofter.
(gäller flickorna sen då..)
#1 Okej men dem bråkade inte då?
För när jag och min vän bodde ihop på internat så hade vi båda råttor och våra råttor fick träffas flera gånger om dagen men dem skulle alltid liksom börja små slåss och försöka bestämma över varandra. Tillslut fick en råtta ett stort köttsår i nacken :s Då fick dem inte se varandra mer.
Nu har hon lugnat sig och är hos ungarna, ska låta henne vara helt ifred inatt men imorgon när hon gör mig tokig så ska jag ta ut hennes polare så kan dem plåga varandra istället för mig :D
Har man en stabil honflock kan man göra så, honor ska inte bita varandra…men gör så att du släpper ihop dem tillsammans, antar att hon ska tillbaka till sin flock sen igen?? Att det är dina djur menar jag!
#3 Ja hon ska till sin flock igen :) Men det är inte hennes systrar utan polare typ XD Men när jag satte ihop dem första gick det jättebra, blev bara ett litet bråk när dem stod på två ben och stirrade på varandra och småskrek i Råttnivå xD
Mina honor säger inte ett pip då en hona kommer tillbaks som haft ungar o varit borta från flocken i 8 veckor.
Jag bara sätter in henne och that's it. Inget skrikas eller pipas eller något annat för den delen heller. Och då är min flock rätt stort, 13 honor..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se