Råttungar säljes
* Födelsedatum: 20Juni 2010
* Färg, teckning och hårlag: Black roan, Beige roan, släta, toppörade
* Kullstorlek vid födsel och vid avvänjning (4v): 6/6
* Faderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning: Idifix eller obelix. black husky roan
* Moderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning: Polly, Black stripe roan
* Syfte med parningen eller om det är omplacering, anledning: Polisen omhändertog 6 råttor från vanvårds hem. Kort efter dök en kull upp på en av tjejerna.
* Ursprung- vilken uppfödare eller vilket zoo: Okänt
* Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Alla är sjukt goa busfrön. Mamman är ovanligt lätt hanterad för att ha levt sitt liv i en petbox. Men var lite reserverad när hon hade ungarna.
* Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb:- Ej registrerade. Omplaceras via RÅTTHJÄLPEN.SE
Dvs. Icke medlem 150:- medlem 100:-
* Ort där råttan/råttorna finns: Västerås. Transport brukar inte vara svårt.
Hallstavik, Gävle, Sthlm, Gotland ligger på res schemat av Juli/aug.
* Telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus)
* OM ANNONSEN SKA VARA LÅST ELLER INTE: Ej låst.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2026-02-18 23:24 av zickan
Ska fixa mer bilder
Synd att det var roan annars hade jag varit intresserad :(
Jag fick ett samtal under dagen från djurskyddet som hanterar katter här i Västerås. De hade av en slump hittat råtthjälpen och mailat. Men fick även tag på mitt nr.
Denna kvinna blev kontaktad själv av polisen angående om de kunde ta emot några råttor, annars skulle de avlivas.
Råttorna blev omhändertagna av polisen. Handlar om orm mats råttor där ägaren för skoj visat upp hur man matar orm med levande djur. En eller flera personer reagerade starkt och kontaktade polisen. Polisen finner djuren i små mellan petboxar, spån, kiss och uselt foder.
En av honorna var i så uselt skick att hon avlivades innan hon kom hit.
Polisen själv var väldigt engagerad och höll råttorna hos sin mamma i garaget under ett dygn innan de kunde komma hit.
Han lämnade själv av dom hemma hos mig. Råttorna satt ännu i sina burar och polisen gav mig tillåtelse att använda petboxarna så länge jag behövde. Men "ägaren" ville gärna ha tillbaka dom senare.
Men det fanns ingen tanke på att låta dom sitta i dom skit burarna. Hade redan en ferret tower klar. De satt själva tills de kom till mig. Men jag satte ihop de 4 honorna med en gång, lika så hanarna.
Hade delat av furret towern på två. Och de levde verkligen loppan första dagarna. Njöt fullt ut av att kunna röra på sig.
När färskmaten kom in så var de skeptiska men kastade sig snabbt över den.
Honorna vägde mellan 2-225 gram när de kom. Hanarna 270-300gram. Ändå var de fullvuxna djur. Alla fulla med ohyra trots att polisen haft dom hos veterinären. Körde laget runt med stronghold.
Nästan 14 dagar efter de kommit hit så hade honan på 220gram gått upp massor i vikt och såg ut som en badboll. Hon var verkligen rund!
Själv var jag väldigt orolig att hon skulle klara en kull ungar med den usla vikt hon hade när hon kom.
Men 6 ungar föddes och hon klarade att ta hand om dom mycket väl.
Ungarna är alla väldigt framåt. Busfrön på max. Har fått rätt bra start i livet och önskar få fortsätta med ett bra liv.
De har även en bra vikt trots mamman och kompisens usla vikter. Allt dom behöver nu är ett bra kärleksfullt hem, långt ifrån det trånga utrymmet av en petbox
Det är så himla hemskt när sånt händer. Bra att det gick bra iallafall!
Dom där beige roan, kommer dom bli vita om dom bleks mycket?
Det lär nog bli helt vita ganska fort
Åh jag skulle gärna ta en! Men denna j*vla "mycoplastman" jag har hemma :(..
Jag tar gärna en flicka ifall det går att få hjälp med transport till Bollnäs.. Kan ev. ta mig in till gävle beroende på vilket datum det är!
zickan är en hjälte :D
#8 den 1 aug är det utställning i Hallstavik. Dit kommer iaf Wintermynta. Och hon bor bara nån station ifrån gävle.
Ska kolla om det kanske kommer någon mer till utställningen som kanske ska mer uppåt :-)
#8 hittat en tjej som ska ha en sköldpadda från västerås till bollnäs. Hon verkar åka till västerås och hämta eller ev kanske om jag kan ta med den till hallstavik. Väntar ännu svar. Men förhoppningsvis kan hon ta med en råttunge till bollnäs :-)
Men Skulle behöva lite mindre uppgifter. Svara via LÄNK
Om länken eller något strular. Så fungerar även ett mail till:
De frågor som finns på intresse anmälan är:
* Boende form. Vilka bor i hushållet
* Tidigare erfarenheter av råttor
* Andra husdjur samt tidigare råttor
* Burens mått, inredning, strö
* Hur och under hur lång tid aktiverar du dagligen dina råttor?
* Berätta utförligt om råttans mat
* Övrigt
* Har du tänkt igenom ditt köp av råttor? Ja/Nej
* Har du läst och accepterat rh överlåtelse avtal? LÄNK
- Redigerat 2026-02-18 23:24 av zickan
Vi vill ännu ha snälla hem
Dom du försökte lura på mig ;) ? Haha. Du lyckades nästan. Kan säga att jag har sett ungarna irl och dom är sååå söta.
* Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Alla är sjukt goa busfrön. Mamman är ovanligt lätt hanterad för att ha levt sitt liv i en petbox. Men var lite reserverad när hon hade ungarna.
Jo tack, de kände mitt finger. .
#14 haha jo. mamman var lite vaktig när de var små. vet inte varför hon bet. Men hade nog fått nog av att vi bråkade runt.
Men ja de är sjukt söta. En hane är ev bokad.
Va kul :) hade jag fått en till hade jag köpt en till, det vet du ;)