Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2128 ggr
Marre89
0

Råttor på sjön?

Hejsan. Jag och min sambo har köpt båt och har planer på att försöka va ute på sjön 2 veckor varje sommar och på helger och så. Jag har planer på att jag ska ta med råttorna ut på sjön. Köpa en bra bur som jag kommer spänna fast i båten.

Tänkte bara kolla med er om vad ni tror, skulle de funka eller kan råttor bli sjösjuka om de gungar å så?

Elshira
0

Jag tror nog att du helt enkelt får pröva och se hur de verkar må.

Är de lika pigga som vanligt eller blir de slöa och inaktiva? Ja då har du nog svaret själv :)

Ett husknep för oss människor är ju att äta ingerfära mot åk/sjösjuka. Men om det fungerar på råttor eller om råttor tål det vet jag dock inte.

Hakuna matata!

Marre89
0

okej.. ne de e ju som sagt svårt att veta.. Tror inte att det skulle va nått problem när man väl ligger vid ett berg eller i någon hamn.. Det kan ju vara på vägen dit de ev skulle bli lite guppigt och vingligt.. Man är ju även lite orolig att de kanske ramlar i buren eller så om de gungar till ordentligt.. men då får man väl ha dem på sig isf :) Men som sagt de är väl bara ut och prova :) Skulle va väldigt mysigt om det gick bra.. sitta på en klippa med mina älskade små svansar <3

Anaii
0

Det låter mysigt men det kan nog bli lite problem med boendet. Tänker på allt bomaterial och om det gungar osv. Jag har växt upp på sjön i olika modeller av segelbåt och det kan både luta och gunga ordentligt. Än värre blir det ju om det är en motorbåt och det skulle bli lite hög sjö. En segelbåt har ju iaf en köl som stabiliserar.

Sen är det ju ofta rätt trångt i en båt som det är. Jag tror inte jag skulle vilja ha bur, strö, mat osv med mig. Det tar ju lite platts.

Vi hade katt med oss i början, men han klarade det inte. Det slutade med att han fick semestra hos min moster när resten av familjen var på sjön. För hans egen skull alltså, han blev oerhört orolig och åksjuk för minsta lilla. Andra katter vi och våra vänner har haft och som "klarat av" sjön har varit med. Men ingen av djuren har direkt njutit av det.

Men du kan ju testa.

Marre89
0

#3 okej.. ne utrymmet är inga problem. har en Flipper så det ska nog inte vara nått problem. ströt (toa-lätt) brukar vi byta 1gång i mån, men vist kan man ta med sig lite nytt i en påse så man kan byta om något skulle hända. Mat finns ju eftersom vi endå ska ha massa mat till oss, vi har ju en kyl som står i båten. Torrfoder tar ju inte så stor plats. och så får man ta en dunk vatten med sig bara :) Tror inte det kan va nått problem.. de ja e mest orolig över e väl just om de skulle bli sjösjuka eller nått..

senara
0

Jag hade med mig mina tre tåttisar på båten i sommras och det gick as bra! :) Det blev ju lite varmt för dom men det klarade dom fint, när vi åkte så spände jag fast buren i ett bord så den inte skulle rammla eller liknande och det var bara en råtta som blev åksjuk och det var bara pyttelite första dagen sen gick det över.
Dom verkade trivas väldigt bra då de ploppade och knastrade som galningar där de låg i min och brorsans säng hela eftermiddagarna :)

Marre89
0

Hihi va kul att det funka bra! Jo man får ju spänna fast buren ordentligt så den inte ramlar. Men då vet jag att det inte är helt omöjligt iaf :)

Afrejd
0

Mina råttor älskar att åka bil. Dom lägger sig och knastrar o plopppar med ögonen o sen somnar. Så tror nog råttor gillar när de rör sig osv så båt är nog inga problem. Hoppas det löser sig och att dom gilllar detSkrattande

Jinaum
0

Ett tips kan vara, beroende på hur många råttor du har är pringels rör. När jag brukar åka te min mamma tar jag med mig råttorna, då tar två råttor ca ett pringelsrör med Torrfoder per vecka. På ett ungefär.

silverorm
0

Många hängmattor i buren vore ju nåt jag skulle ha iallafall.Glad Sen kom jag att tänka på att råttor kom ju till Europa via båtar… för läänge sen..Flört

Anaii
0

#4 Vi har uppenbarligen olika uppfattning av vad som känns trångt :P Mina föräldrar har en 38" segelbåt. Den är 12m lång och 3.5m bred och det tycker jag är trångt :P

Men det jag skulle tänka på är att det i en båt som en flipper så kan det bli rätt skumpigt om det är lite sjö. Håller ni er inomskärs så ska det nog fungera.

Sen beror det nog mest på dina råttor som individer om det fungerar eller inte. =)

Marre89
0

Har 3st råttor. Dom älskar att åka bil oxå. Brukar ligga i hängmattan och gunga å knastra å ploppa. Jo många hängmattor är väl att rekomendera om de skulle ramla eller så. Vi får helt enkelt prova och se.

Jinaum
0

För å slippa bottenströ spill kanske tidning eller någon anordning av extra säkra spillkanter?

Marre89
0

Det tror jag inte är några problem. Det spills inte mycke hemma, men tack för tippset iaf :)

Jinaum
0

tänkte mest på båten. gungar de å har sig kan de ju spillas bara för de :P

madison
0

jag skulle rekomendera att ha mycket saker som dom har i buren hemma =)

så att dom känner lukten och känner igen sig lite och är trygga.

och så att dom inte blir stressade m.m :)