Smått och gott inför avel
Hej!
Jag ska av ta en kull på min hona i vår om hon fortsätter vara såhär underbar och inga komplikationer kommer! Och jag känner att jag kommer klara av den, och hantera den på bästa sätt, samt vet tillräckligt mycket.
Jag har haft en kull innan, dock visste jag inte så mycket om råttavel då. Jag visste tex inte att man skulle väga dom.
Så nu läser jag på väldigt mycket inför denna kullen.
Det jag undrar mest över är vikter. Jag vet att honan ska väga minst 300 g och killen 500 (tror jag det var?) vid parning och ungarna 90 g när dom får lämna mamman vid 5 veckors ålder.
Men hur mycket ska ungarna väga när dom är nyfödda, 1-5 veckor osv.
Jag kommer väga mamman under graviditeten varje dag, och ungarna varje dag när dom kommer och känner att jag vill veta vilken vikt dom ska ligga i så inget går fel.
Sen undrar jag om det finns någon i närheten av Gnesta (typ Sthlm, södetälje, nyköping..) som vill finnas tillhands om något skulle hända?, man vet ju aldrig om det kommer komplikationer under graviditeten eller när ungarna är födda. Någon jag kan bolla tankar & frågor med?, alltså någon duktig.
Just nu är det väl mest vikterna jag funderar över.. Kommer väl upp annat så småningom, och jag tar tacksamt emot all information. Jag är inte okunnig, jag är bara osäker, och vill att allt ska gå helt rätt. Allt gick bra med förra kullen, men man vet ju aldrig.
Och ja, jag håller på att läsa så mycket som möjligt om genetik, avel och allt nu, så jag inte är helt borta när (läs OM jag kommer ta en kull) ungarna kommer.
Tacksam för svar! :)

Här har du en bra viktkurva:
Normal viktkurva för ungar är:
födselvikt = 2-5 gram
1 vecka = ca 10 gram
2 veckor = ca 30 gram
3 veckor = ca 50 gram
4 veckor = minst 60 gram
5 veckor = minst 80 gram
6 veckor = minst 100 gram
2 mån 150-200 g
här skiljer det sig från linjer till linjer hur mycket och hur fort de växer
3 - 4 mån 200 - 350 g
honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nåt
hanar 5-7 mån 350 - 500 g
hanar 8-12 mån 500 - 800 g
Tack så mycket ^^