Råttor och narkos
Jag är lite nyfken på det här med råttor och narkos. Man har ju läst mycket om att det är så stor risk för att de små ska dö under operationen, men är risken verkligen så stor?
Ni som fått råttor sövda (oavsett anledning) har de klarat sig?
Jag tänkte att vi i denna tråden kan skriva om vi haft råttor som klarat en narkos resp. dött av en narkos och på så sätt kan vi kanske få lite klarhet i hur stor risken verkligen är.
Jag kan börja.
Jag har 1 hona som blev opererad för juvertumör, det klarade hon galant och var galet pigg redan när hon kom hem igen samma dag.
1 hane blev sövd för tömmning av en varböld, även han klarade det galant. På tisdag ska han sövas igen för att bli kastrerad, återkommer då med hur det gått.

För några år sedan var överlevnadsprocenten ganska dålig har jag fått höra, verkar ha blivit bättre nu. Sen beror det kanske på vilket sätt man väljer att söva samt hur pass duktig narkossköterskan är.
Har gått igenom 5 sövningar på gas, samtliga gick helt problemfritt. En via injektion, som även den gick bra.
Jag har sövt en råtta och han klarade sig. Han sövdes med injektion.
Veterinären var dock väldigt tydlig med hur stor risk det var när jag beställde tiden för operation.

# 1&2 Ja just det, kan ju vara bra om man skriver om de blev sövda med gas eller injektion också:) Mina blev sövda med gas kan jag ju passa på att tillägga då:)
Det vore roligt med en källa eller något annat intressant att läsa om varför råttor har svårt för narkos.
#3 Btw Kickan, vilken veterinär använder du omkring Sundsvall? :)

#4 Alltså det är inte det att det finns skrivet på massa ställen att råttor är känsliga för narkos. Utan jag menar bara att man har hört det (fått det skrivit till sig) och sett andra fått det skrivit till sig att narkos är en rätt stor risk.
Jag tror det hela blivit uppblåst nämligen. Googlar man hittar man ju en del länkar som säger motsatsen.
Här står tex att råttor klarar narkos mycket bra.LÄNK och här är lite text där det disskuteras metoder för sövning och smärtlindning:LÄNK
Här står också lite om narkos på råttor:LÄNK
Här skriver de att narkos kan ge sämre minne LÄNK
Vad mycket man hittade nu bara genom att googla, jag har faktiskt inte googlat narkos på råttor innan, så det var intressant.

jag har sövt en råtta med injektion, han började vakna upp redan halvvägs under proceduren och efter nån timme mådde han prima. Inte minsta sömning.

Jag tror att Saphira blev sövd med gas medan Noja blev sövd med injektion. Däremot sa de något om att de kanske använde gas för Noja OCKSÅ. Som något slags tillägg. Jag vet inte. Det gick bra för båda två i alla fall! Båda har blivit opererade det sista halvåret, så det är inget jättegammalt vi pratar om.

Som jag dessutom förstått det så är det uppvaknandet ur intravenös narkos som är det kritiska. Minns dock inte den exakta anleningen, om det var så att dom är överkänsliga mot medlet man väcker dom med, eller att det är tvärtom, att dom tål så mycket av det att det man ger antingen inte verkar något vidare eller att det händer att man just därför ger lite extra och råkar överdosera. (Hörsägen, har ej läst det som fakta svart på vitt)
Vet en veterinär som låtit råttor "vakna själva" efter intravenös narkos just pga att det är så kritiskt. En tjej som tidigare var aktiv här på RiF hade en sovande råtta innanför din tröja mer eller mindre i nästan ett dygn för det tog sådan tid för den att piggna till.

#9 Det som är riskabelt efter intavenös narkos är att "motgiftet" som de får för att vakna även gör så att de får lite svårt att andas och därför behöver syrgas.
Jag läste om det idag, men jag har varit inne på så många sidor så jag kommer inte ihåg var:P Kanske var det i en av länkarna jag skrev i mitt förra inlägg:)
hm.. ska nog fråga min gamla lärare om hon vet lite om råttor och narkos :) (hon e djursjukvårdare och tror hon var narkossköterska)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#5: Jag brukar gå till Djurkliniken uppe på södra berget. De är billiga och intresserade. Man blir bra bemött!
Dock har de inte stenkoll på råttor, så när jag gjorde större saker (t.ex. kastreringen) så åkte jag till Per Eksell i Örbyhus (Uppsala).