Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 2049 ggr
[RussinsMusli]
0

Faith söker vårromans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu har jag bestämt mig, och fått klartecken från uppfödaren, att jag ska ta en kull på Faith!
Nu behöver jag en hane, gärna en snygg och med bra temprament!
Så jag söker alltså en sådan.
En hane, en som vill paras med min underbara Faith.

Katoz Faith är en black rexad dumbohona, född 6/6-10 så inväntar rätt ålder och vikt.
Hon är hur underbar som helst i all hantering! Aldrig bitit eller visat några problem. Hon älskar att pussas, tvätta rent tänderna osv.
Hon är en äventyrare, men ändå väldigt kelig. Kom jätte bra in i min flock, accepterade vem som bestämmer och sin plats.
Kan inte komma på något negativt.
Fråga om ni vill ha mer info.
Jag har stamtavla på henne.

En hane, med bra temprament. Och gärna snygg! ;)
Har inga speciella krav, men vill gärna träffa hanen, och ni får självklart träffa Faith.
Jag bor i Gnesta, kan ta mig till Sthlm/södertälje/Nyköping så får gärna finnas däromkring.
Sjävklart sätter vi ett parningsavtal!

Hör av er på moonlightkitten@hotmail.com eller PM:a

Tar även tacksamt emot tips på sånt som man bör tänka på innan avel :)

Dramatik
0

Men alltså vad är det för en uppfödare som ger klartecken för avel när råttan är knappt 3 månader? Man vill väl åtminstone utvärdera dem tills de är 5-6  månader (gärna längre) innan man bestämmer sig för avel?

Vad som helst kan ju hända fram tills dess.

Jag menar alltså inget illa, så missuppfatta mig inte. Jag blev bara nyfiken på hur man kan vara så stensäker på att det blir avel redan innan råttan är vuxen att man skriver att man bara inväntar rätt viklt och ålder? Det låter väldigt fel i mina öron.

[RussinsMusli]
0

Tror det är för att alla syskonen, morbror, farmormormor (tror jag det var?) och ALLA andra släktingar är friska, glada och har underbart temprament. Men självklart väntar jag ju några månader innan jag är 100% säker på att jag vill avla, men så som hon är nu, och om hon förblir så, så är det klart jag vill ta en kull på henne!

Dramatik
0

Men alla släktingar kan inte varit helt problemfria? I så fall har du lyckats få tag på en råtta från sveriges (och kanske världens) enda helt problemfria linje, grattis:P

Nej men jag hade inte reagerat om du skrivit typ att hon var bra nu och att du eventuellt ville avla på henne om allt förblev så bra, men att ge klartecken för avel på en råtta som inte ens är vuxen låter väldigt dumt.

[RussinsMusli]
0

Jag förstår hur du menar. :)
Nej jag ska inte ta en kull om hon, eller någon i hennes släkt, har några problem som sjukdomar dominans osv.. förblir hon som hon är nu så blir det definitivt en kull! Låter det bättre? :)

Dramatik
0

Självklart! Avel kan man aldrig "bestämma" helt tvärsäkert från början. Men man får och kan göra upp planer och hoppas på att de håller:)

Dock är jag fortfarande nyfiken på vrf uppfödaren faktiskt gav klartecken för avel redan nu, men det är ju inget du kan svara på:)

[RussinsMusli]
0

Nej det kan jag inte svara på. :)

Katrin82
0

För att göra det lite klarare så godkände jag självklart inte en kull nu!! Jag skrev att jag hör av mig om hur kullen utvecklas, och om något skulle dyka upp som skulle göra att en parning inte är aktuellt så blir den ju inte det.

Och "russinsMusli" är bara ute i god tid. Självklart kan mycket hända på vägen..Hon ville veta OM Faith är godkänd i avel OM allt ser bra ut NÄR hon är i bra ålder! Eller om hon har avelsförbud vilket som!!

Dramatik
0

Okej, då blev det tydligare:) Det lät liksom på texten som om hon var godkänd för avel i vilket fall som helst utan att bli utvärderad längre.

Men nu har du ju förklarat det tydligare och det är ju inte mer med det:)

KickanW
0

Jag måste också vara lite korkad och undrar precis som Dramatik hur linjen kan vara helt fri från problem. Finns det såna linjer? Någon dominans eller cancer måste det ju finnas någonstans?

nello4ever
0

Hihi hon låter precis som brorsan ^^ Fighter är också helt underbar och pussig =)

[RussinsMusli]
0

#10 Åh va mysigt :D

nello4ever
0

#11 Jaa han är underbar =D Haha han älskar också att brottas med min hand xD springer fram och brottas flyger iväg ca en meter och kommer tillbaka igen och så om och om igen ^^

[RussinsMusli]
0

haha så gör Faith också xD

Fkullen verkar alla vara underbara ^^