Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2662 ggr
AnnaRamnemark
0

Deprimerad Råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått hem ännu en råtta. Hon har hastigt förlorat sina vänner så hon blev deprimerad och slutade äta. Hon har gått ner nästan sin halva vikt. Man kan se hennes revben när hon andas. Idag väger hon 290g och förra ägaren sa att hon ska vara en liten tjockis råtta. Så nu har hon nya vänner och nytt hem och hon verkar trivas, hon var lite blyg i början men nu går hon själv och lägger sig jämte dom andra och sover.

Problemet är att hon fortfarande inte vill äta som hon ska. De hon går med på att äta är Cheerios (flingor) och kex. De jag lyckats få i henne mer än lite pasta och ägg och en räka. men igår ville hon inte äns ha pasta, hon ville bara ha sina cheerios. Men för någon dag sedan verkade hon få upp sin aprit och typ högg efter maten. Men i går ville hon inte. Så frågan är ska jag börja tvångs mata henne lite så att hon får lite mer hull? och i så fall vad ska jag mata henne med? måste ju vara något man kan göra "flytande" så man kan mata henne via spruta genom munnen.

Hon tycker om att ligga i soffan så hon tar sig kraften ibland att klättra ur buren får att få sova i soffan. Så jag tycker att hon har lite hopp kvar i sig. lägger upp en bild på henne oxå så ni får se hur mager hon är. Och storleks mässigt är hon lika stor som mina andra 3 så hon borde varit en stor flicka förre. eller hur man ska förklara de.

Hjälp?

Allamej
0

Ok, främst så ska du nu ge henne bra fetter. Var inte rädd för smör. Köp ett bra näringspulver och blanda det med lite vatten och ge henne med spruta. Funkar lika bra med nån av dom där very low calorie diet dryckerna typ allevo och nutrilett. Detta är enbart för att hon ska få i sig alla näringsämnen som hon behöver så att du vet att hon inte svälter ihjäl sig.

Kokt ägg med smör.

honungsglaserat grillat kött med fettet kvar

grönsaker och frukt med högt näringsvärde typ banan och rotsaker.

Allt med en klick smör eller grädde givetvis. Stackars liten…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AnnaRamnemark
0

Okey då vet jag vad jag kan köpa när jag ska iväg och handla idag. Sikken bra tajming eftersom jag ska grilla idag. Hoppas bara att hon vill äta de. För jag vet kycklig är en favorit hos mina men hon ville inte ha de alls.  Ska även koka ägg för de verkade hon gilla men har slut med ägg. Skulle man kunna prova med havregrynsgöt med lite smör i. För de brukar jag ge till magra sjuka hamstrar.

vet inte hur lång tid de tar att magara så mkt. men jag fick hem henne i måndags så jag hoppas att hon bättrar sig snart.

Magda
0

när jag matade upp en mager stackare så körde jag mkt med naturdiet någon av frukt/bär smakerna + äggula + smör blandat och det verkade gå ner här när inget annat gjorde det.

majsvälling med ägg & smör brukar vara poppis med

även mixad mat, typ mixa kokt ägg, räkor, grönsaker & smör kan funka..

hon kanske inte är van med olika sorts mat?

gillar hon cheerios kanske det skulle gå att mixa sådana med ägg & smör eller nått? mest för att hon ska känna igen en smak som hon gillar…

hoppas att det går bra för er!

Allamej
0

Ge inte kyckling, det är på tok för magert för att göra nån nytta i detta fall, kotletter ska du ha, skivspill kan man ofta köpa för en billig penning

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

AnnaRamnemark
0

tack så mkt för tipsen. Ska iväg och handla på mig lite olika saker nu så jag kan prova mig fram vad hon vill ha. Ska även se om man kan få i henne lite kött. ska ju gilla ikväll så hon kan ju få en bit. Kyckling gav jag mest för att de var de mina råttor fick som kvällsmat, plus att de är mkt protein i kycklig så jag tänkte att de kunde varit bra.

Sen tänkte jag på. Kan man ge proteindrink till henne, Eftersom jag tränar massa så har jag sånt hemma.

Allamej
0

Jajamensan, proteindrinkar är bra och med en skvätt grädde blir dom dunder för henne

beckare
0

Ge inte för mycket havregryn. Det sväller väldigt mycket i magen har jag hört och kan vara skadligt. Cheerios innehåller mycket socker och är nog inte heller så bra i stor mängd.

AnnaRamnemark
0

Fy vad jobbigt de är att ge henne mat. Diet drinken vill hon bara dricka om hon får de från min finger. De gick inte att ge henne via spruta för hon ville inte svälja de. ägg som jag gav henne ville hon inte ha först men sen åt hon när jag doppade de i diet drinken :S men feta ost ville hon ha. Ska göra någon röra snart och be mamma hjälpa mig. Men jag vågar inte vända och hålla fast henne för hon andas jätte tungt. Ska ta henne till veteinär på måndag tror jag.

Pannkaka borde vara gott att äta ju. måste prova med de med.

Allamej
0

Stressa henne inte, ge henne tid så att hon inte blir skrämd.

Du vet ju dessutom inte hur hennes tidigare kost har sett ut.. Har hon ens smakat den mat du nu ger henne förr?

AnnaRamnemark
0

Nä de är sant. men så mkt stressar jag inte henne. jag ger henne så puttar hon bort de. så försöker jag senare med någon annat osv. Men nu provade jag med diet drinken igen så drack hon ur skeden de gillade hon. så hon har fått i sig lite av de. framsteg.

Allamej
0

Baby steps..

Enda sättet att hantera sånt här

AnnaRamnemark
0

Jupp man får ta baby steps. gick upp nyss vid 04 för att se om hon ville äta lite diet dryck igen. och de ville hon hon drack som bara den först från mitt finger sen drack hon ur sprutan, massor.  Och nu sover hon gott. Så de är la bara att försöka med någon/några timmars mellanrum att mata henne så kommer hon väll tillbaka till sig själv.

Tack för alla tips, så får vi hoppas att hon piggnar till. De märker man redan nu att hon är lite lite piggare. Andas inte lika tungt. vi får se hur de fortsätter.

Lancia
0

Du skriver att hon andas tungt, har hon konstanta problem med andningen? Hör du något biljud? Hur gammal är hon?

AnnaRamnemark
0

Nä jag hör inget rossel. Men hon var lite snuvig när hon kom till mig. Men de har försvunnit, Jag tror de drog lite där förra ägaren hade buren, men jag har fixat om buren lite så de inte drar. Hon är ca 2år 3mån. Så hon är en liten tant.

Men hon andas tungt, jag undrar om de är för att hon är så svag. hon är jätte benig man vågar knappt lyfta henne.

AnnaRamnemark
0

Vill bara säga att jag vägde henne idag och hon väger 300g så 10g har hon gått upp. =)

beckare
0

#15 vad bra! :-D

AnnaRamnemark
0

10g till idag. Detta går bra.

Vad skulle ni säga att hon är för färg?? Hon har röda ögon de är inte blixeten. Sen är hon lite smuttsig.

SweGizmo
0

#17 hon ser ut att vara en vanlig PEW:)

Min blogg: SweGizmo.se

AnnaRamnemark
0

uppdatering!

Hon går upp och ner 10g hela tiden men hon ser större ut och hon är MKT piggare nu och vill gärna äta själv nu. Men ändå får jag kämpa i bland.  De går sakta med säkert =)

Så här ser hon ut idag.

AnnaRamnemark
0

Sally har gått bort nu. Hon andades jätte tungt och sen slutade hade henne i min famn för att lugna henne, men de gick inte. Hon mådde så bra i går, hon åt själv och drack till och med själv av diet drickan. Tänkte detta går ju frammåt och hon hade lagt på sig bättre och slutat andas så tungt. Men idag när jag vaknade hörde jag pip från buren så låg hon där och kipade efter luft.

Jag har inte haft henne så länge men hon hade en fin personlighet, kommer sakna henne massor. Min lilla tant sally. Nu får hon äntligen träffa sina gamla kompisar igen iaf. Sov gott Sally

beckare
0

#20 R.I.P Sally <3 Rynkar på näsan