FAN FAN FAN!!!!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, om jag ska gråta lr bara njuta av tiden vi har kvar tillsammans men jag börjar ställa in mig på att det inte finns något att göra.
Min äldsta hona min favvo älskling, har fått knölar.
Jag upptäkte att hon blivit svullen på ena sidan vid analen och även lite grann vid buken över "bilden visar"
det va dagen innan jag skulle åka iväg till Gbg och mamma tykte jag skulle avvakta och se tills ja kom hem.
Fyra dagar senare är jag hemma igen och jag kastar mig in mot buren för att se om det blivit bättre/ sämre.
Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker svulnaden blir större och större för varje dag som går nu, det har gått nästan en vecka.
Det är inte så att man ser stor skilnad på bild å så men när jag bara kikar så ser det ut som att det blir mer och mer. Bilden e tagen dagen då ja upptäkte svulnaden.
Jag har även nu hittat, förutom svullnadsliknande knölen i buken, två mindre knölar bakom varje framben så totalt kanske hon har 5 knölar pluss svulnaden som hänger där bak, som dessutom gnider mog golvet när hon går.
Jag har veterinär tid imorn och jag hoppas på att det inte e tumörer men iom. att hon e 2 år i september och har så många knölar så tror ja inte hon klarar operation, men hon e superfrisk å pigg i övrigt så bara dom får bort det i rumpan som hänger i golvet kanske hon kan leva ett tag till.
jag hoppas på det bästa men vet ju fan inte hur ja ska tänka!!!!
varje gång ja myser me henne å ser det här så blir ja panikslagen inför imorn, och hur kan jag ha missar knölarna? dom måste ha kommit fort för ja brukar känna på dom i mellanåt men dom känns ju inte tydligt iof.
ne förlåt för detta långa krongliga inlägg men ja vet inte vad ja ska ta mig till, och ingen jag känner kan man ju prata me om dethär.
hoppas bara på att ja får me mig en frisk glad kry råtta hem imorn:(

Knölar, både tumörer, varbölder etc, kan komma ruskigt snabbt och det är verkligen inget du skall anklaga dig själv för att ha missat. För dom allra flesta går det till på samma sätt, bara pang poff så är dom där en dag och man förbannar sig själv för att man inte sett dom tidigare.
Knölar bakom frambenen brukar vara ganska typiskt för juvertumörer, men även längre bak, kring anal/könsöppningen som du beskriver, är vanliga. Det enda du kan göra är att se vad veterinären säger. Din hona är som du själv skriver ganska gammal och skulle man ta alla knölar skulle det bli många ingrepp på en och samma gång vilket hon kanske inte skulle klara. Sen beror det givetvis på hur pass förankrade dom eventuella tumörerna är i vävnaden under.
Vill dock flagga för att det inte är helt omöjligt att operera en gammal råtta. Vi opererade bort en tumör på en hane som var över två i vintras. Huvudsaken är att råttan är frisk och fräsh.
Men åter till din hona, om veterinären gör bedömningen att det inte går att göra något åt saken så är det nog tyvärr så. Bara för det behöver hon nödvändigtvis inte somna in direkt, men det är viktigt att du låter henne vandra vidare så fort tumören bli ett problem för henne. Din tjeja är gammal och livet har sin gång, glädjs åt den fantastiska tid ni haft tillsammans och ta väl till vara på den ni har kvar, oavsett vad knölarna innebär.
Jag håller tummarna för er, att allt går bra!
Tack !!
ja hon e pigg och glad så att ja skulle ta bort henne imorn känns inte rätt alls å det kommer ja inte göra.
men förmodligen kommer det ju inte gå att göra något åt allt å dte e ja väl instäld på, och jag får panik av att veta att det växer så fort :(
men det e som du säger oavsett om det e 2 dagar, veckor lr mån kvar så ska hon få bli så oerhört botrskämd.
önskar att ja kunde vakna upp å inse att dte e en dröm =(
Kan inte säga så mycket mer en vad Lancia redan sagt. Men skickar en stor styrkekram till dig och din lilla tjej! =(

*tröstekram*
Opererade bort en stor tumör på min Noja här för sådär en två veckor sedan. Det gick alldeles bra. Min Fira blev också opererad för tumör här i början av sommaren. Också för henne gick det bra. Fast det var ju bara ett ingrepp per råtta då såklart - en tumör/råtta. Det brukar väl ändå oftast vara så har jag för mig - att råttor får sådär en tumör åt gången, inte massa på en gång. Jag tycker det låter lite suspekt att det kommer så många tumörer/knölar/whatever på din råtta samtidigt. Känns lite "oråttigt" på något sätt. Skriv gärna vad veterinären tror att det är frågan om för någonting. Det kan ju vara fråga om något annat också - problem med lymfkörtlar är något som jag bara tänkte på här men som jag inte har en aning om ifall det skulle kunna stämma. Lycka till!!
jag va där nu idag, och veterinären kollade henne och även alla andra.
Miilinda har som jag trodde tumörer, förmodligen djupt inne i magen och därför har jag inte kunnat känna dom tidigare och dom bakom frambenen e så små att dom måste vara relativt nya, hon kan ju inte svara på hur fort dom växer eftersom hon inte sett dom tidigare men hon sa iaf att hon är otroligt fräsch, pigg och frisk för sin ålder och det fanns inge tecken alls på att hon inte skulle få vara kvar i livet.
Jag kommer helt enkelt låta henne bli ännu mer bortskämd än va hon redan e tills tiden e inne å då e jag välkommen tillbaka.
Hennes svulst där bak va iaf ingget brock som tur va men hon tror att det beror på tumören och även den gick inte att göra så mycket åt, hon tykte att Miilinda va för gammal för narkos men ja ska självklart hålla utkik å se till att det inte blir iriiterade sår.
Jag bad hene också kolla på mina andra älsklingar då två av dom fått en varsin knöl vid bakbenet och en av dom dessutom fått lunginflamasion.
Tihnika börjar friskna till fråm lunginflamasionen för jag har gett henne bactrim i några dagar nu, men har förmodligen en liten tumör hon också och även Tiilda, men hon kunde inte vara 100% på att det va tumörer men det e re förmodligen som sagt =(
men enligt veterinären tykte hon att alla mina råttor såg väldigt fräcsha friska å krya ut och förutom gamlingen Miilinda så tror hon inte att tumörerna kommer att vara nått problem för dom andra.
Men jag kommer som sagt ha koll på allihopa.
Tack för erat stöd det känns alltid bättre när andra bryr sig =)
nu får vi hålla tummarna på att mina gullungar lever ett friskt liv ett bra tag till

Det är tyvärr otroligt vanligt med tumörer på råttor, främst på honor. Du nämner att tre av dina honor har tumörer och jag kan bara beklaga. Är dom syskon? Kommer dom från en privat uppfödare eller djuraffär? Om dom kommer från en privat uppfödare kan det vara bra att informera denne om tumörerna, med tanke på eventuell vidare avel på släktingar etc.
Vi får hålla tummarna för att det är ofarliga tumörer dina tjejor har, och att dom inte växer sig jättestora.
Tiilda kommer från djuraffär då jag köpte henne för att hon suttit helt själv i en minibur i väntan på att bli ormmat superlänge.
dom andra e från olika uppfödare varav två e syskon men det e bara en av dom som har tumör som tur e.