Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 997 ggr
Lunaticman
0

Sjuk liten råtta

Vår 1 1/2 åriga råtthona Saga har haft problem med sina lungor i ett par månader nu, och hon har inte blivit bättre trots flera behandlingar med antibiotika. Vi har precis gett henne 0.2 ml baytril och 0.2 ml vibranord två gånger dagligen i två veckor utan resultat.

Man märker att hon har problem med andningen, mer eller mindre hela tiden, och när det är som värst ser det ut som att hon får ta i med hela kroppen bara för att få luft. Men trots det är hon ganska aktiv och vill gärna komma ut ur buren, även om hon blir trött väldigt fort.

Hon har gått ner mycket i vikt de senaste veckorna, och är väldigt, väldigt tunn, och även pälsen har glesnat. Hon väger nog inte ens hälften av vad hennes burkamrater gör. Vi har försökt att ge henne mycket energirik mat, men hon visar inget större intresse och äter överlag väldigt lite.

De senaste dagarna har vi även märkt att hon fått sår på ryggen, i förrgår hade hon ett ytligt rivsår över ena skuldran och vi trodde att hon kanske blivit riven av någon av våra andra tre honor av misstag eftersom hon har fått så gles päls på sistone. Men idag märkte vi två nya sår, ett på ryggen och ett längre ner mot högra bakbenet.

Det som är underligt är att alla fyra bott tillsammans sedan de var små utan problem, och de har absolut aldrig skadat varandra. Jag har försökt att hålla koll på dem, råttorna står i vårt vardagsrum och vi har varit hemma de senaste dagarna, men jag har inte hört ett ett enda pip eller sett något som tyder på osämja. De sover för det mesta i en stor hög som vanligt, och gnabbas inte ens när de får färskmat på kvällen.

Kan det ändå vara så att de andra märker att hon är sjuk och utsätter henne för någon form av "tyst mobbning"? Och stressen av det kanske bidrar till aptitförlusten och att hon inte lyckas bli bättre? 

Både jag och min sambo är väldigt oroliga och vi ska boka en ny vet tid direkt imorgon, Saga är en underbart snäll och fin liten råtta, och det är så otroligt hemskt att se henne må så dåligt.

Men jag är rädd att hon bara kommer att få mer antibiotika som inte hjälper, fins det överhuvudtaget någon annan behandling för rossliga råttor? 

Tacksam för alla svar.

[MissCaandy]
0

Man kan ge sprutor i ryggen (3 gånger sammanlagt med några dagars mellanrum) samtidigt som man sprutar i munnen varje dag.. Men är hon såpass dåligt att hon tar i med hela kroppen för att andas..
Rosselråttor brukar inte bli speciellt långlivade. Min äldsta blev 1.
Jag har ju haft flera stycken..

Tycker du ska låta vetrinären lyssna på hennes andning. Dom kommer nog fråga hur hon andas, så kolla om hon tar i med magen eller hur hon gör.
När Bruce tog i med magen för att kunna andas så sa vet att det är som att ha andnöd hela tiden :( Och avrådde mig från en till behandling.