Laboratorieråttans Naturhistoria
Ett experiment som vart mycket lyckat! Vad händer egentligen när man släpper ut domesticerade råttor ut i naturen?? Har de några instinkter kvar?? jo..detta var under kontrollerande former..
http://www.ratlife.org/Home/1General-sections/Languages/Swedish/Swedish_script.htm

intressant artikel :D
You can't spell Bitchy without Itchy
Väldigt intressant!! Jag undrar vad som hände med råttorna efteråt, känns inte så snällt att stoppa tillbaka dom i lab-burar igen..

Intressant.
Men jag kan inte låta bli att tänka på hur många råttor det blir av de 50 som släpptes ut. Och någon gång måste de väl bort från inhängnaden och vad händer då? De som är födda vilt kan de väl inte sätta i labburar igen, ja inte de andra heller väl? Känns väldigt grymt i så fall.
haha, jag blev mest impad av att hanarna var dem som började utforska först…
Min blogg: SweGizmo.se
Det där var rätt intressant att läsa!
jag gillade den sista meningen
''Vi må ha tagit råttan ut ur naturen men uppenbarligen har vi inte tagit naturen ur råttan.'' ;)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 Eftersom det är ett experiment kanske de får fortsätta leva i inhängnaden, det kommer ju en vinter oxå! Åsså kan de räkna hur många ungar de får på ett år? Osv.. tänker positivt nu..

#6 Hmm…jag tänker att de borde bli väldigt sjuka av att leva ute en vinter. Om de ens klarar sig?
Tänk att hela sitt liv levt i labb.miljö och sen vips kastas man ut och förväntas överleva både väder och vind. Det låter inte så snällt i mina öron.
Men visst de kanske klarar sig, det visar sig väl i så fall och blir det så hoppas jag för råttornas skull att de slipper bli sjuka.
Sen när de räknat alla ungarna de fått på ett år då? (vilket lär vara en helvetes massa) Vart tror du de gör av dem? För inte lär de vilja ha dem sen…
Jag är ganska övertygad om att de plockar in råttorna till vintern, frågan är bara vad som händer med dem då, om de sparas till något eller om de avlivas eftersom försöket är färdigt.. De kan aldrig sättas in i lab-miljö igen eftersom de inte är "rena" längre utan kan smitta andra råttor med saker de har plockat på sig ute.. I så fall måste de ha en egen avdelning någonstans..

De kunde ju i och för sig försökt sätta dem i vanliga hem. Fast det hade nog inte heller blivit så bra, i alla fall inte med ungarna som fötts vilt.