Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1530 ggr
[crazykitty]
0

Hanråttor som rider andra hanråttor

Ja alltså är min fråga vad det innebär när en hane rider en annan hane.

Två av mina pojkar håller nämligen på och försöker rida varandra.

Det är han jag tror är flockledaren eller iallafall den mest dominanta som rider den yngsta. Har dom ute i soffan just nu och han gör det gång på gång.

Antar att det är dominans beteende. Vad bör jag göra?

Afrejd
0

Så gör mina honor också. Dom försöker "hjälpa" varandra när dom löper. Vetinte hur det är med hanar så någon annan får skriva.

Allamej
0

Det är dominansbeteende och jag skulle överväga kastrering om jag var du.

När honor rider andra honor så är det för att hjälpa till vid löp. När hanar gör det så är det dominansbeteende som mest troligt kommer att eskalera till överdominans om han får hållas.

Han är inte alfan i flocken, mest troligt ligger han väldigt långt ner i rang. Den som inte bråkar och mest håller sig på sin kant och bara kommer ner när det är riktigt nödvändigt… det är din alfa.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[crazykitty]
0

Tack för svar! Det var väl ungefär det jag trodde.

Flippy, som han heter, visade i väldig tidig ålder andra dominans beteenden som att t.ex stryka sig mot saker, bland annat mig och sambon. Får nog på allvar börja fundera på kastrering dårå, vill ju inte att dom andra grabbarna ska må dålig pga honom.

Har redan fått lämna tillbaka en bror till Flippy pga en massa bråk i flocken som kulminerade i att han bet min sambo. Hade kanske kunnat prova med kastrering på honom också men jag kände att det skulle bli svårt att lita på en råtta som bitit en gång redan.