Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 2221 ggr
[r8ttor]
0

Råttor ska bo med råttor?

Jag har hört flera gånger att råttor inte ska bo med andra gnagare. Men jag har haft flera råttor som inte har kunnat bo med råttor för att dom börjar bråka. Alla dom råttorna har gått jätte bra ihop med kaniner.

För ett år sen e jag en gamal hane och en ung hane. Och sen dog den gamla. Då såg jag en annons där en sålde alla sina råttor för 5 kr. Så jag åkte dit och köpte en råttor. Han hette Blixten. Blixten var över ett år när jag köpte ha. Sen när jag kom hem och skulle ha i hop dom i samma bur så gick det inte alls. Blixten gick till atack direkt. Jag provade flera gånger att ha dom på golver löst med det gick inte heller. Blixte bet min alndraråtta flera gånger så han började blöda.

Så jag åkte tillbaka och köpte en till råtta. Han hette Nick. Nicke var lika som Blixten och bet min andra råtta flera gånger. Så det gick inte heller.

Och efter det bliv min andra råtta rädd för andra råttor.

Men alla tre har bott med kaniner. Det har gått jätte bra. Jag tog ute dom när dom skulle få mat, så dom fick i sig allting. Råttorna har legat brevid eller uppe på kaninerna och gosat.

Men är det bätte att råttorna bodde själv?

Jag vet inte om jag har lagt den i rätt grupp.

Terato
0

Man måste vara väldigt försiktig när man introducerar vuxna hanar till varandra! Jag är till och med av den åsikten att om man inte har jättemycket erfarenhet av intron så bör man inte testa.

Det rådet jag hade gett dig var att fixa hem en bebis till Blixten och Nick. De flesta vuxna råttorna accepterar en bebis under 10 veckor.

Jag hade även avrådit från början att ta hem vuxna råttor om man vill sätta in dem i en befintlig flock.

Ang. det här med att blanda djurarter står jag fortfarande på mig, nej, det är inte att rekommendera. Sen om det funkar för någon kan det såklart vara så! Men det finns alltid risken att t.ex. kaninen lägger sig på råttan, att råttan skadar kaninen osv. (Det har man ju hört om, men främst då när det har varit en grupp råttor) Kaniner kan också sparkas väldigt hårt om ett djur kommer för nära från fel håll och då kan råttan skadas allvarligt. Jag menar, de pratar ju inte samma språk så de borde inte ha så stor glädje av varann. Veta kan man ju aldrig. Men här kommer det där in igen om att läsa sina djur. Riskerna är helt enkelt för stora för att det ska vara värt att chansa.

Jag tror det finns andra arter som har mer glädje av varann som är mer närbesläktade. Hund och katt har jag sett flera gånger där det verkligen syns att de trivs ihop. (Trots deras olika kroppsspråk!)

Men om det är bättre eller sämre för råttan att bo själv eller att bo med kaninen rent psykiskt? Det beror ju på om råttan/kaninen stressas av att bo ihop så nära. Eller så kanske de bor ihop men helt enkelt inte bryr sig om varann. Då kvittar det också. Eller att de faktiskt skadar varandra.

Nä, jag hade aldrig vågat, det är väl min slutsats och jag rekommenderar ingen att pyssla med sånt här.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[veralera]
0

Jag kan inte läsa teratos text pga mina ögon just nu, men hon har säkert massa vettigt att läsa.

Tänkte bara säga att "min" första råtta (egentligen min pojkväns mammas som hon övergav här i malmö när hon åkte mot stockholm) bodde hos mig i några veckor innan den flytta hem till en kompis. Hade inte den minsta kunskap om råttor då, visste inte alls att de skulle sitta två och två + det var ju inte jag som köpte den så inget gnäll tack.

Den råttan presenterade jag för min kanin Mario (må han vila gott i frid) och det var verkligen jätteroligt! De bodde aldrig tillsammans (hade jag kunnat lösa fodret på något sätt hade de säkert kunnat få göra…) men var ute på golvet, soffan och uteplatsen varje dag tillsammans.

De låg och gosade tillsammans, halvsov, på soffan när vi satt och kollade på tv.

När det gäller att djurarter inte kan kommunicera med varandra, så är det ju faktan som brukar "gälla" om man ska gå by-the-book. Men helt allvarligt, vad jag sett och upplevt säger tvärt emot. Visst, en kanin kommer aldrig kunna läsa en råtta lika bra som en artfrände, men någon form av kommunication finns det allt tror jag.

FÖR ATT Fia lärde Mario allt hon kunde, helt seriöst. Hon lärde honom hoppa upp på ryggstödet och promenera runt där. Hon lärde honom att hoppa ut på axeln på Emilio också. Massa andra saker.

Mario var som hennes lilla bebis eller nåt (fastän han var flera gånger större) som gick ett steg efter henne vart hon än gick.

[r8ttor]
0

#2 Vad mysit det lät  :).

Jag tycker det verkar som att kaniner och råttor kan ha det kul tillsammans. 

Om råttor inte kan vara tillsammans med andra råttor, men kan vara tillsammans med kaniner så tycker jag att man borde kan ha dom ihop.

BandiitQueen
0

måste få tilläga är det inte så mer att kaniner är typ "flyktdjur" och råttor "jaktdjur" ? Har för mig jag läst det någonstans och att just av att dom är olika kan dom med risk skada varandra? :O
Även om det gått bra i vissa fall tror jag nog att dom är för olika för att kunna leva med varandra.

Och angående att introducera vuxna hanar utan vana för intron kan va väldigt knepigt om man inte är helt säker på att råttorna är stabila och kan aceptera andra i olika åldrar.. för mig själv har jag inte haft något problem med intron men jag har också läst, gjort intron steg för steg (just den första gången) och nu när jag är mer säker och känner mina killar så pass att jag vet att dom är acepterande av nya oavsett ålder så är jag ändå försiktig för man måste ha i vetskap att vissa bara inte går ihop oavsett hur man gör. Precis som oss människor…

^_^ / Martiina

Terato
0

Ja, man kan väl låta dem träffas under uppsyn om man tycker det är intressant men då bör man ha väldigt bra koll! Men det är ju djur och säker kan man aldrig vara. Jag är skitnojig med sånt här men det är jag.

Men hur som helst tycker jag det bör vara under uppsikt. Man vet inte vad som händer när man går undan. Därför skulle jag aldrig våga låta två djur av olika arter bo ihop.

Men vi har ju en medlem här som har haft mus och råtta boendes ihop fullt fungerande. Det hör dock inte till vanligheterna. Finns många olika djurslag som har fungerat ihop så det är inte alls omöjligt. MEN jag har hört om så många fall där djur av olika arter skadat varann och det är ju så olyckligt!

Så jag tänker fortfarande inte rekommendera det!

Men har du testat att sätta ihop killarna med bebisar, r8ttor?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gulzebra
0

Nej, råttor och kaniner ska inte bo ihop. Råttor ska inte bo med andra arter alls. Att det finns undantag där det fungerat betyder inte att det är bra.

Det finns flera problem med att blanda arter. Bland annat skaderisken - har själv haft råttor och kanin som fick springa lösa ihop. Det gick skitbra, tills kaninen surade till och sparkade till ena råttan rätt i huvudet. Han var någon ynklig millimeter från att mista ögat och hade en jäkla tur som ens klarade sig med en kaninspark i huvudet med tanke på hur sjukt starka bakben kaniner har.

Förutom skaderisken finns problem med boendet. Råttor och kaniner har helt enkelt inte samma behov. Kaniner behöver yta att röra sig på, och man kan inte slänga in en massa grejer i en kaninbur iom att det hamnar ivägen för kaninens rörelsebehov. En råtta däremot ska ju ha en massa bråte att sysselsätta sig med.

Problem blir det vid maten också, även där helt olika behov. Höet är livsnödvändigt för en kanin, medan en råtta får ohyra av det. Kaninpellets består av cellulosa som en råtta inte kan bryta ner. Råttan ska ha fri tillgång till Torrfoder och det fungerar förstås inte för kaninen som varken har samma behov eller ska ha sånt dygnet runt, vilket resulterar i att kaninen får näringsbrist och blir fet.
Och så färskmaten förstås. Grönsakerna funkar, visst - men inte resten av maten. Kaniner är naturliga veganer - hur bra tror du det är för en kanin att smaka på råttans kött, fisk, mejeriprodukter, ägg och annat?

Slutligen är kaniner naturligt helt rumsrena djur som väljer ut ett hörn och bara går på toa där. Råttor går gärna överallt om de inte är toatränade, och även toatränade råttor gör gärna nånting överallt ändå. Med tanke på hur kaninen beter sig med toavanorna rent naturligt, är det då verkligen schysst mot den att låta den stå ut med nerpissade sitthyllor och råttbajs överallt?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Elshira
0

Hur svårt eller lätt och vad man bör tänka på när man introducerar råttor vet jag tyvärr inget om då jag inte behövt göra det ännu.

Men jag är övertygad om att råttor mår bättre av att vara med än kanin än att vara ensam om råttan själv väljer att gå till kaninen osv.

Jag har själv en kanin som går lös i stallet hela dagarna och på dagarna är hon mer än gärna inne i boxen hos gammelhingsten (som är väldigt snäll) och hingsten verkar uppskatta sälskapet från kaninen och brukar ofta stå med huvudet lite längre ner än vanligt och nära kaninen då.

Har även en katt som gjort samma sak hos hingsten för länge sedan och som dessutom brukade sova på ryggen. Trampandet var väldigt uppskattat och kisse kunde stå i 10 min och göra det på hästen innan hon slutligen lade sig ner och sov.

På nätterna kommer katterna in och då ligger två av katterna och kaninen i en enda stor hög.

Så att djur av olika slag fungerar ihop fungerar utmärkt, men då ska man ju se att de trivs ihop och inte att man bara sätter in ett djur hos det andra och säger "klart". Men att de ligger och sover tillsammans borde väll vara ett gott tecken i.af ^^

Hakuna matata!

[r8ttor]
0

#5 Min råtta va 2 månader när jag köpe dom andra killarna. Men nu har killarna dött.

#7 Det är det jag menar, att dom måste trivas ihop :). Råttorna har legat uppe på kaninerna och gosat :).

[Ai-chan]
0

Håller med gulzebra och andra i tråden.

Inget jag själv skulle rekomendera. Kanske kan fungera bra tillfälligt. Allt lugnt och frid fullt. Men en dag kommer det att hända en olycka, eller "olycka". Inget jag själv skulle vilja riskera.

Visst, nu har jag haft det ena o det andra tsm här hemma. Men under uppsikt. Och sedan har dom fått gått hem till var för sig. Undantag för det mesta för kaninerna som jag har haft i olika omgångar, men som dom flesta har fått gått fritt här hos mig bland katterna. Men oftast det med under uppsikt, eftersom man inte kan lita 100% på rovdjur även om dom ser ut att gå bra ihop. Men som sagt… Olycka händer lätt. Eller om det kan slå om ibland. Instinkterna kommer fram

Jag har hört väldigt många olika tråkiga slut på olika djur och även vart med om en del själv där det har hänt att instinkterna har kommit fram ifrån ena djuret. Bland annat ett fall där råttor har vart inblandad.

Alla djur är olika och har sina olika liv. Om man har dom under uppsikt så kan man. Men inget på hel tid.  Arter har som sagt, sina egna liv och olika behov osv.

zickan
0

Orkar inte läsa allt. Fungerar skit bra att ha kanin och råttor tillsammans. Eller andra arter tillsammans. Hänger mest på individerna på hur de gillar varandra.

MEN kaniner bär på en bakterie som kan ta död på andra djur. Därav bör kaniner inte ens hållas med marsvin. Men många gör det ändå.

Annars så är det hö problemet. Hö i sig orsakar oftast ohyre(löss) problemen på råttor. Men kaniner måste äta hö. Vilket råttor inte ska/behöver äta.

Sedan är det hur man håller råttans mat ifrån kaninen. Råttor ska inte ens ha pellets som en kanin gärna har. Och kaniner får inte äta det mesta som en råtta bör äta.
Så det är tre punkter som kan bli svåra att lösa med att hålla råttor och kanin ihop.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[veralera]
0

Nu vill jag börja med att skriva en sak jag tänkte skriva i mitt förra inlägg men glömde - jag uppmuntrar INTE folk utan kunskap att sätta ihop olika djurarter tillsammans. Ville bara skriva det med så inte någon här läser det jag skrev och genast tar för givet att det alltid fungerar bra.

Detta funderade jag faktiskt på när jag hade kaninen och råttan som kompisar, om de kunde bo tsm. Hade en stor chinchillabur som stod tom hemma precis då, lekte med tanken om att flytta ihop dem (gjorde aldrig något seriöst av det dock).

När det gäller höet så är det ju ett stort problem faktiskt, och det måste jag säga att jag har inte den blekaste aning om hur man löser det.

Men när det kommer till fodret kan man ju försöka lösa det. Bygg ett litet "rum" högst upp i buren med ett hål som är lagom stort så att råttan kommer in men inte kaninen. Är det som ett mysigt krypin där inne kanske inte heller råttan blir så lockad av att dra iväg maten i resten av buren heller. Torrfoder har mina adrig dratt runt med, men tex köttbullar är ju väääldigt skoj att gömma undan. Man får väl helt enkelt hålla koll medans det är köttprodukter där inne.

Och man kan ju inte gömma kaninens pellets, men helt seriöst hur många råttor vill frivilligt äta pellets? Inte mina iaf kan jag lova. Kanske i briiist på annat men finns det fri tillgång till gott foder tror jag ändå inte.

teachingbirds
0

Nu är jag inte för detta på nåt sätt, men att mixa råttmaten och ha den högt upp så att kaninen inte når är ju ett bra sätt att hålla undan den maten iaf. Inte så många råttor som försöker gömma mixad mat! Sen är det ju "bara" alla andra problem kvar..

Anvariel
0

Nu har jag inte läst igenom alla meddelanden för jag har inte tid just nu. Men vad jag förstått av L80 så får man inte ha kaniner tillsammans med någon annan gnagare än marsvin. De två verkar gå ihop bra av någon anledning. Men det där är ju mycket från fall till fall. Om man redan introducerat dem till varandra och de levt ihop ett bra tag och det funkat bra, ja då vet jag inte vad problemet skulle vara. Att däremot rekommendera folk att göra det känns ganska olämpligt kan jag tänka mig - mycket kan nog gå fel där emellan. Men jag har och andra sidan ingen erfarenhet inom området.

Jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra om man har en råtta som inte går ihop med andra råttor. Jag tror definitivt att stimulans arter emellan kan hjälpa. Men människan är ju också en art där. :) Eller katter… eller hundar… Man kanske kan ha övervakade "play dates"? Ingen susning.

flisan300
0

Kan man ha råttor ihop med en kanin som är gammal och inte van med råtter?För jag har en 3årig kanin som aldrig har sett en råtta!

Allamej
0

Flisan300 testa inte ens… det är inte värt det

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MangoMelon
0

Jag måste vara dum eller allmänt trögfattad men jag förstår verkligen inte varför man ens tänker tanken på att sätta ihop två olika djurarter med varann?!

Det finns säkert många söta historier där olika djurarter bott tillsammans, men det betyder inte att det är en bra idé. Varför ska man hålla på och experimentera med levande djur för? Nä jag blir riktigt sur av att läsa sånthär..

Kaniner och råttor pratar för det första inte samma språk. Jag ser inte hur de skulle kunna ha sällskap av varandra när en kanin inte kan uppföra sig så som en råtta skulle göra, de äter helt olika saker, de har olika dygnsrytmer och en hel massa annat som gör att hela idén bara är dum.
Om man har en råtta som inte går ihop med andra så kanske man bör fundera på kastrering, omplacering, ensamråtta eller tom avlivning.
Och har man inte provat att introducera den agressiva med bäbisar så ska man göra det innan man uttalar sig vidare i saken.

Och för att tillägga, nej jag är inte sur, jag orkar bara inte infoga en massa smileys överallt.

#14 håller totalt med Allamej.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

flisan300
0

tack för hjälpenGlad

flisan300
0

Och kan man först skaffa två råttbröder och sen köpa en till lite senare?

flisan300
0

Och när jag fråga om man kunde ha råttor och kaniner tillsammans undrade jag för att jag har en kanin som brukar få springa fritt i lägenheten.

cosmonita
0

#18 Det går utmärkt att först skaffa två bröder och senare en till hane. Lättast blir det att introducera en ung hane till de äldre sen.

flisan300
0

åh tackSkrattande