Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1642 ggr
amandapi
0

känna igen roan?

Hur ser man om en råtta är roan?

Förlåt men jag har inte riktigt förstått vad det är och hur ni ser om dom är roan… Skäms

[kattsson]
0

Vanligtvis brukar dom ha vitt i ansiktet, det vita kommer från magen och går igenom hals och sedan upp en bit på ansiktet.
Det är väll det jag vet iallfall :)

[kattsson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är oxå en bild som exempel på hur dem kan se ut :)

myismyname
0

Roans bleks med åldern :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[kattsson]
0

Jao för bilden jag bifogade, han är helvit nu XD

AnneN
0

Elektra är roan, så här såg hon ut som liten bäbis på ca 5-6 veckor

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Och här är Elektra som vuxen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Terato
0

Ja, de är vita på hela magen som går upp på sidorna och i ansiktet. Dvs. de vita tecknen i ansiktet kommer oftast nerifrån som ett streck eller bläs. Om de har väldigt mycket vitt på sidorna av kroppen(högt upp) räknas de som striped och slutar det ungefär vid benen så är det husky.

Man skriver Striped Roan eller Husky Roan för att poängtera att Husky/Striped är teckningen och Roan är blekningen. Men det finns inga Husky/Striped som inte är roan.

Om vi tar teckningen Ambk, som kan vara bläsade, så kan de ju se ut precis som t.ex. en Husky Roan. Men de bleks inte. Sen brukar man se rätt tidigt om det är lite utsoftade kanter på färgen. Så blir det ju inte på en ambk. Men om vi säger, bilden som Kattsson lade ut, skulle för mina ögon, som varken ser suddiga kanter eller röda blänk i ögat, lika gärna kunna vara en ambk. Då får man kika på bakgrunden och gissa utifrån den. Eller ha tålamod och vänta. Roan bleks ju mer eller mindre. De kan blekas väldigt, väldigt lite men jag har aldrig stött på en roan där man inte sett någon som helst blekning. Åtminstone på huvudet brukar man kunna se lite blekning. Och så sen ögonen, såklart.

Sen har roan alltid ett rött "blänk" i ögonen som man kan titta efter. Om det är en färgvariant som t.ex black, som inte kan ha rubinögon så kan man säkert se om det handlar om black eller roan. Tittar man på råttans ögon i ljuset kan man se om det är rött i mitten av ögat. Brukar synas tydlig på bild med blixt. Roanögon ser väldigt speciella ut. Men nu är jag inte säker på om det syns på bebisar, men jag tror det.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Dramatik
0

#7 Jag har en kille som är striped roan, han har knappt blekts ett dugg. När han var liten var det helt omöjligt att se minsta lilla rött i hans ögon, men nu när han passerat 1 år så har jag börjat se lite, lite rött blänk.

Oftast ser man det röda blänket redan när de är små, men det kan vara hopplöst svårt också:)

amandapi
0

åh tusen tack för förklaringen, nu hänger jag med lite mer iaf Tungan ute

Terato
0

#8 Ok, bra att veta! Jag har faktiskt ibland funderat på om det kan finnas olika roangener. Alltså, att det inte bara handlar om polygener utan att det faktiskt finns olika bokstavsgener. För de kan verkligen bete sig jätteolika!

#9 Men när vi uttalar oss här så är det ju gissningar. En bild är aldrig samma sak som att titta IRL. ta en blå och lys med en gul lampa när du tar bilden så kan det se ut som mink. Även IRL får man gissa väldigt ofta. Jag kommer att behöva skitmkt hjälp nu när jag ska ha min första kull! :P

Men ser man de karaktäristiska roanteckningarna och djuret har okänd stam så gissar man roan i första hand, eftersom det är en väldigt, väldigt vanlig zoo/grossistteckning.

teratos.r8or.se

Gurkmoln
0

Min Wilma har nästan identisk färg och teckning som råttan på bilden i #6,Hon har rött blänk i ögonen i visst ljus och har lite rostig färg på baken. Men jag har inte upplevt någon blekning, bara att det rostiga kommit på senare tid (Hon är 6 månader nu).

Och min Doris skulle jag amatörmässigt ha tagit för en striped roan, men hon har inte heller blekts vad jag vet, och har inget märkbart rött blänk. Men hon har också rostingen. Hennes teckning på ryggen är nästan helt svart och på sina ställen påminner det som vad som på hästar kallas "stickelhårighet". Har uppfattat det som att det inte finns i råttvärlden…

Båda är bara halvåret gamla, så det kanske kommer med tiden. Men funderingar finns där, någon som kan hjälpa mig?

myismyname
0

#11 Att hon ser stickelhårig ut är nog för att hon har blekts. Roans brukar se ut så efter lite blekning :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Dramatik
0

#11 Ta bilder så blir det lättare att se. Ser de ut som råttan i #6 är de blekta roan.

Stickelhårighet finns inte hos råttor nej, men det är jämförbart med det som kallas silvrering hos råttor (obs, blanda inte ihop detta med hästars silver.).

Så har du en "stickelhårig" råtta är det nog en silvrerad råtta.:)

Gurkmoln
0

#12, okej, tack =)
#13, Nä, jag förstod det, men eftersom att det är många som vet vad "stickelhårig" är så kändes det som det bästa sättet att förklara.
Här är en bild på mina töser när de är ca 5-6 veckor.

Dramatik
0

Okej, men de är black striped roan och agouti/mink/något annat husky roan:)

En silvrerad råtta har inte så mycket vita strån som en roan. Tänk roan = skimmel:)

Gurkmoln
0

#15 Åh tack så mycket! :) Då vet jag på ett ungefär. Haha, och tack för översättningarna till "hästspråk" :P

Dramatik
0

Haha, det är ingen fara:)

Terato
0

#14 Kan du prova att ta en bild i dagsljus på ögat på den vita med svarta strecket på ryggen?

teratos.r8or.se

Gurkmoln
0

#18 Jag försökte mig på det nu för en stund sedan. Med blixt eller utan blixt? För utan blixt blir absolut ingen skärpa med min kamera och en nyfiken råtta.